De ingezonden brief

In de regionale krant die Mevrouw Williams elke dag leest staat een brievenrubriek. Lezers reageren hierop artikelen of andere ingezonden brieven. Nu had er afgelopen week een stuk over overgewicht en coaching gestaan in de krant. Een mevrouw van een dure afslankkliniek had gereageerd dat haar kliniek (die overigens al voor 80 % wordt vergoed) vergoed moest worden. Daarop reageerde een mevrouw dat ze wel snapte dat de mevrouw van de kliniek dit wilde en de mevrouw had een voorstel , het werd 1 keer vergoed en als je dan weer dikker werd dan moest je de medische kosten zelf betalen.
Nu is dit uiteraard Mevrouw Williams haar “zwakke”plek dat begrijpt ze zelf ook maar ze heeft een brief geschreven aan de mevrouw.

Beste Mevrouw,

Dik zijn , overgewicht hebben is voor vele mensen geen keuze. Ze worstelen hier al vaak sinds ze een kind zijn mee. Ontelbare afvalpogingen totdat ze overgaan tot vaak twee drastische keuze’s opereren of er aan toe geven. De hulp die word voorgesteld is gericht op het psychische vlak want te veel aan voedsel nemen is net als roken, drinken, gokken, drugs e.d een verslaving. Het is een patroon geworden waar de mens in is gekomen en vaak in pure wanhoop niet weet hoe hij verder moet.
Het enige nadeel van eten als verslaving is is dat je het altijd zal moeten blijven doen. Een roker kan stoppen, een alcholist kan stoppen noem maar op, maar eten kan nooit gestopt worden.
En als we het dan hebben over medische kosten zelf betalen dan kan ik er nog veel opnoemen waar ik vind dat mensen zelf moeten betalen voor hun kosten. Hoeveel mensen nemen geen onnodige risco’s dagelijks in het verkeer. Op sportvelden, in hun werk. Nu ik zelf geen kinderen meer kan krijgen wil ik eigenlijk ook niet meer voor kraamzorg en ivf behandelingen betalen. Beste mevrouw zo werkt het dus niet!
Ik ga er van uit dat we samen de maatschappij zijn en samen de lusten en de lasten dragen. Misschien als we meer samen een maatschappij waren , waren er ook minder verslavingen.

Vriendelijke groet Mevrouw Williams

7 thoughts on “De ingezonden brief

  1. Inderdaad, we zijn samen de maatschappij.

    Máár ik durf wel eerlijk toe te geven dat ik best bij sommige mensen met overgewicht denk; 'dat hoeft niet zo!'.
    Ik weet dat er bij sommigen medische of psychische redenen zijn, maar dat is niet bij iedereen zo. En ik ken ze. Dan denk ik ook; jammer…

    Like

Geef een reactie

