dorp — stad


Vanmorgen belde de oudste op, al heel vroeg en huilend. Ze was zo ziek of ik toch alsjeblieft wilde komen.
Ik glibberde naar de bus, want gewoon lopen kon hier amper op deze ijsvelden en reed naar de binnenstad van onze stad.
Onze oudste woont echt in het hart van de stad. Ontzettend leuk als je 19 bent en ik vind het ook heerlijk om haar te bezoeken, alles om de hoek en bij de hand.
Maar zoals elke stad kent onze stad (helaas) ook criminaliteit.

Na het koffie drinken, even te hebben opgeruimd ging ik boodschappen voor haar doen. Zo verleidelijk he, dus allerlei winkeltjes bekeken en weer terug naar haar flat.
Toen ik aan wilde bellen zag ik dat de portiekdeur open stond en ik liep zo naar boven. Tijdens de klim naar boven (drie hoog ;-)zag ik een meisje in de flat onder die van de oudste verhuizen.
Koud binnen gekomen ging de bel. Het nieuwe onderbuurmeisje wat zich kwam voorstellen.
Omdat ik open deed voor de zieke stelde ze zich keurig aan mij voor maar de zieke was toch er nieuwschierig en kwam erbij.
Goh zegt het meisje ik wilde u ook wat vragen. Heeft u iets bijzonders gezien?
Ik was even verward..ehh bijzonders??

Ze bleek een uurtje ervoor aan te zijn gekomen met haar spulletjes en haar sleutels te zijn vergeten. Ze had haar autootje uitgeladen en de spullen , 2 stoelen en dvdspeler en dolby surround systeem onder een afdakje te hebben gezet.
Ze had er een deken over gelegd en was toen weer naar haar huis in een dorp in de omgeving gereden.
De oudste en ik keken haar met open mond aan.
“Ik heb gelijk de politie gebeld en weet je wat die zeiden? Dat het mooi dom was van mij”.
We durfden elkaar al niet meer aan te kijken want de lachkriebels zaten ons al heel hoog.

Uiteraard snappen we haar wel maar zoals elke grote stad, kent onze stad ook medemensen die het niet zo nauw nemen met mijn en dijn.
” Ik snap er niets van , ik had er nog wel een deken over heen gelegd”.

Gelukkig sloot ze het gesprek af en ging terug naar haar flat. De oudste en ik moesten ondanks dat we het vreselijk voor haar vonden toch wel heel erg lachen om zoveel naïveteit.

Ik hoop dat ze gauw leert dat het leven in de stad heel anders is als in een dorp waar men elkaar allemaal kent.
En dat een deken over spullen heen geen garantie is dat het op de plek blijft.

8 thoughts on “dorp — stad

  1. Hier kan het wel. Wij vergeten regelmatig om auto, garage, tuinhek en verandadeur af te sluiten. De achterklep van de auto heeft zelfs een paar keer een hele nacht open gestaan. Het is te gek voor woorden dat je niemand meer kunt vertrouwen. Mij krijg je de grote stad niet in.

    Like

  2. Veel beterschap voor oudste
    Het is zo waar dat het er in 'de stad' anders aan toe gaat, maar verhuizen van een stad naar een dorp is toch ook niet zo simpel (nu één jaar, maar nog niet overtuigd van de juistheid van die beslissing …)

    Like

Geef een reactie

