Gezonde school


Vorige week kreeg de jongste een brief mee dat er 2 maanden mee werd gedaan aan het project gezonde school.

Beste ouders,

Het is bijna zover. Onze school gaat meedoen aan het Europese Schoolfruitprogramma. Alle kinderen krijgen de komende 10 weken 3 stuks fruit of groente. Onder andere appels, peren,mandarijnen, wortelen, tomaten en komkommers gaan we klassikaal eten. Voor u en onze school zitten er geen kosten aan verbonden.
Fruitschool is onze sponsor die samen met de Eu mogelijk maakt om 10 weken lang aan het programma mee te doen.

Onze school krijgt iedere maandag het fruit dat rechtstreeks bij de teler vandaan komt. Lekker vers! Op dinsdag,woensdag en donderdag hoeft u uw kind dus geen fruit of een ander tussendoortje mee te geven.

We gaan een aantal extra gezonde weken tegemoet.

Wist u dat komkommer goed is voor de concentratie? Het een lekkere caloriearme snack. Vol vitamines, mineralen en flavonoiden. Deze laatste stof regelt de bloeddruk en zorgt voor meer rust in het hoofd. En een beter concentratievermogen.

Met gemengde gevoelens las ik deze brief. De jongste is hier zo’n anti groente mens. We moeten het s’avonds al met dreigende blikken naar binnen kijken en hij zal echt niet voor z’n lol zo’n lekker stuk komkommer met flavonoiden gaan eten.
Daarbij komt dat ik de tussendoortjes een verantwoordelijkheid voor de ouders vindt. Je mag als school zeggen dat fruit gezonder is of beter of noem maar op…maar ik vind niet dat je de kinderen verplicht dit moet laten eten.

Gisteren was de eerste dag en ik vroeg hem wat hij genomen had. Een mandarijn mama, want appel en peer werden niet geschild en dan vind ik het niet zo lekker. Wat namen de andere kinderen ? Ook een mandarijn want iedereen vindt de schil vies…
En daar was ik al een beetje bang voor. Als je ongeveer 10 minuten voor het eten en drinken hebt dan ga je niet 24 appels schillen of komkommers als docente. Daar heb je gewoonweg de tijd niet voor.
In hogere groepen mag je dit wel verwachten van kinderen maar om in groep 4 alle kinderen met een schilmesje aan het werk te laten gaan….ik voorzie daar toch ietwat problemen mee.

Ik had het hierover met een collega die vertelde dat bij haar op school dit project ook liep. Ze hadden er een vergadering aan gewijd aan de organisatie van dit project…en dat bedoel ik maar….laat dit nu gewoon bij de ouders liggen.
Deze verantwoordelijkheid hoort niet ook nog eens op het bord van de juf of meneer.

Vanmorgen liep hij achterwaarts naar de deur…wat heb je op je rug? Mijn tas mama met een koekje hoor want het is woensdag daaaaaaaaaag mama!

9 thoughts on “Gezonde school

  1. Ook ik lees met gemende gevoelens zo een brief – op zich spreekt het idee mij wel aan – er zijn wérkelijk kinderen die thuis nauwelijks fruit/groenten onder ogen krijgen – maar voor de praktische kant moet de juf wél meewerken he – mijn kinderen hebben voor de verhuis op een school gezeten waar ze heel het jaar lang fruit/groenten gaven en ja, de juf schilde en pelde alles – ze had zoiets om de appel in partjes te doen en zo een pelmachine – ze liet de kindjes ook zoveel mogelijk mee helpen – dus het kan wel …

    Like

  2. Tja ik snap jouw reactie, aan de andere kant zijn er volgens mij ook genoeg kinderen die amper weten wat een appel is en dan is het wel een goed plan.

    Over Vis, die kiest haar eigen slaapplek hoor. Deze kist was bedoeld als bijzettafel, maar mevrouw sprong er meteen in, dus toen maar met dekentjes en had zijn haar eigen stekkie.

    Liefs

    Like

  3. Er zijn van die leuke gadgets om appels mee te schillen (een soort molentje). Gaat erg snel en door een kid zelf te bedienen. De organisatie had hier aan moeten denken.Toch vind ik het een taak van de ouders om hun kind gezond eten mee te geven als tussendoortje of lunch.

    Like

Geef een reactie

