Lezen in blogland


Ik maak ‘smorgens een rondje door blogland. Kijk wat de bloggers gedaan hebben of gaan doen. Bewonder hun foto’s en laat commentaar achter als het blog mij aanspreekt.
Spreekt het mij niet , kom ik de volgende dag terug en lees ik verder.

Sommige dingen vind ik ver gaan , maar misschien vinden mensen dat ook wel van mijn blog als ze bepaalde dingen lezen.
Wanneer ik iets lees waarvan ik denk, hmm kan ik niet delen, kies ik er vaak voor om geen commentaar achter te laten. Het is maar een fragment wat ik lees en dat geeft nooit een compleet beeld.

Toch is er de laatste dagen blog blijven hangen waar ik mij eigenlijk vreselijk aan erger, niet eens aan de schrijfster want ze had een artikel gepubliceerd over thuisonderwijs.
Ze liet een mevrouw aan het woord die vertelde hoe en wat. Interesant dacht ik en heb het artikel gelezen.
Maar wat ik wel tenenkrommend vond waren de commentaren.

Mensen die deze mevrouw de hemel in prijsde omdat het eindelijk iemand was die tijd en energie in haar kinderen investeerde. Dat schoot mij een beetje in het verkeerde keelgat.
Er werd genoemd dat geen borstvoeding geven kindermishandeling was en naar de creche brengen ..alsof je je kind zwaar mishandelde.
En ergens kwam een argument waarvan ik dacht en daarom geen thuisonderwijs “je hebt zelf in de hand waar een kind mee in aanraking komt”. En dat vind ik het enge argument.

Ik wil ook niet dat mijn kind gepest word op school, maar..als mijn kind 25 is en werkt kan het ook gepest worden. Wil ik dat mijn kind weerbaar word? Ja, dat wil ik heel graag, kan ik dat alleen ? Nee zeker niet want mezelf als moeder kennende breng ik hem op zijn 18e nog naar de disco 😉

Scholen werden afgeschilderd als broeinesten van pesters en slecht onderwijs en noem maar op. En die zitten er tussen dat klopt, er zijn goede scholen en slechte scholen…maar er zijn goede thuisonderwijzers en slechte en waar is de controle daarop?

Uiteraard voelde ik mij ‘persoonlijk” geraakt als onderwijzeres maar ook als moeder. Ik investeer veel in mijn kinderen, maar vind het ook heerlijk als ze naar school zijn want ik ben zelf ook een mens. Net als mijn kinderen hun ruimte nodig hebben om te spelen en te ontwikkelen heb ik die ruimte ook nodig.

Ik investeer op mijn werk ook veel in andermans kinderen, dat is mijn werk. Ik wil ze op een hoger plan brengen en het onderwijs is tegenwoordig niet meer stilzitten en lezen en schrijven. Er zijn soms zoveel leuke dingen dat wij als onderwijzers verzuchten, waar is de tijd om te lezen en te schrijven?

Zelf had ik er een commentaar bijgeschreven dat je je hart moest volgen in de keuze van het onderwijs maar dat ik er nooit voor zou kiezen.
En dat vind ik ook voor kinderdagverblijven en borstvoeding.
Doe waar je jezelf goed bij voelt en laat een ander ook in zijn waarde. En het woord kindermishandeling ligt tegenwoordig wel gauw bij iedereen in zijn mond.
Ik zal het mijn kinderen eens vragen, zwaar mishandeld door geen borstvoeding en kinderdagverblijf maar ze lijken geen schade te hebben opgelopen…of zou zich dit later openbaren?

16 thoughts on “Lezen in blogland

  1. Ik denk dat mensen om verscheidende redenen zo fel reageren bij anderen. Vaak vergeten ze dat ze te maken hebben met mensen van vlees en bloed waar ze op antwoorden. Verder de schijn van “anonimiteit”. Maar ik denk vooral, omdat ze zichzelf bij voorbaat al voelen aangevallen.

    Iedereen probeert voor zichzelf de beste keuzes te maken. Het is jammer dat veel mensen dat niet (in)zien.

    Like

  2. Ik heb de betreffende blog waar je het over hebt niet gelezen en de commentaren dus ook niet, maar ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft. Mensen kunnen soms zo ongenuanceerd uit de hoek komen, zeker vanuit de anonimiteit hier op het www. Geen bortsvoeding geven is geen kindermishandeling en je kind naar de creche brengen ook niet. Je kind slaan of verwaarlozen of erger nog… dát is kindermishandeling.
    En ja, ik ben ook blij dat mijn kind naar school gaat. Daar leert ze zoveel meer dan alleen rekenen en taal. Het sociale aspect is minstens zo belangrijk!

    Like

  3. 🙂 helemaal mee eens!!
    alhoewel dat betreffende blogje mij deed twijfelen of ik voor de mini's dan niet een thuisschooltje moet ehm beginnen.;-)
    (ik zie meer voordelen daan daar benoemd waren… zo kun je bv altijd buiten schoolvakanties en lekker goedkoop op vakantie??;-) enne lekker alle dagen een beetje later opstaan 😉 … helaas zie ik ook weer meer nadelen, ook wat jij al schrijft over het nivo…en nog wel veel meer 😉 )
    Maar soms vraag ik me af.. die getiepte meningen komen soms misschien fanatieker over dan in werkelijkheid bedoeld is,het lijkt zo een absolute tweedeling op te willen roepen en dan ook nog wat dit of dit is beter … terwijl ik dat zelf persoonlijk niet zo voel…. we leven gelukkig in een vrij land denk ik altijd maar 🙂

    Like

  4. Ook ik had het gelezen – en alhoewel ik thuisonderwijs reuze interessant vind, zal ik het nooit zelf kunnen doen – jammer dat er zo hevig gereageerd werd – een 'open' discussie zou meer begrip opleveren …

    Like

  5. Zoals borstveoding ja/nee, thuisblijf vs werkende moeders… is dit ook een onderwerp waar je leuke discussies over kan hebben. Ieder zijn meug hoor, wat mij betreft. En waarom zo heftig reageren.

    Overigens, als iemand bij mij iets op de blog tegenkomt waar ze het NIET mee eens is, dan vind ik een reactie ook prettig hoor.

    Zolang het ene beetje beschaafd is dan he, en niet op de man gespeeld.. (voorbeelden van het kan ook lomp en anoniem de laatste tijd helaas te over in blogland (-; )

    Like

  6. Ook ik heb de betreffende blog niet gelezen, maar mijn nekharen gaan overeind staan vooral wat betreft de borstvoeding. Goh, kheb zo m'n best gedaan maar het wilde ECHT niet lukken, er was GEWOON NIETS. Even een hele zere teen nu!

    Weet je, soms reageren mensen ook vanuit een zelfverdediging heel heftig, misschien is dat hier ook gebeurd.

    Thuisonderwijs is vast iets voor te zeggen, maar ook niet heilig. Wat wel, zou ik zeggen.

    Like

  7. Wat betreft borstvoeding: Ik ben er met de eerste mee begonnen en kreeg een behoorlijke bostontsteking. Toen kreeg ik antibiotica en moest stoppen met de borstvoeding. Met de andere twee kinderen durfde ik het niet aan.

    Het zijn prachtkinderen geworden met goede omgangsvormen, ondanks dat ze geen borstvoeding hebben gehad.

    Liefs Frederique

    Like

  8. Ik heb het allemaal even gelezen en mijn nekharen gingen recht omhoog staan. En dan vooral om de “wat wij doen is goed en wat jullie doen is slecht” discussie. Misschien hebben beide kampen nog even een lesje respect nodig 😉

    Like

  9. Ken de blog niet, maar weet wel dat er af en toe behoorlijk ongenuanceerd gereageerd wordt op logjes. En dat is jammer. We zijn toch geen stel schapen dat mak achter elkaar aan loopt en elkaar na mekkert? Even nadenken voordat je reageert is toch het beste. En elkaar veroordelen, daar word ik helemaal niet goed van. Leven en laten leven!

    Like

  10. Ik ben het helemaal met je eens. Ieder moet doen wat hij wil en waar hij zich prettig bij voelt. Ik heb ervoor gekozen de eerste 7 jaar niet te werken en thuis te zijn voor mijn kind. Daarna ben ik 2,5 dag gaan werken en was mijn ex-man thuis voor zoonlief. Ex-man heeft een eigen zaak dus kon zelf zijn tijd indelen.
    Ik wilde mijn kind niet naar de naschoolse opvang doen en leuke dingen met hem doen als hij thuis kwam. Dat was mijn keus en verder respecteer ik ieders keus. Iedereen doet de dingen naar beste kunnen denk ik altijd maar.

    Like

  11. Ik heb het betreffende artikel niet gelezen en dus ook de commentaren niet, maar jouw commentaar dat je je hart moet volgen en moet doen waar je je zelf goed bij voelt, daar kan ik mij in vinden. En geen borstvoeding kindermishandeling? Kom nou, moeders die de fles geven doen dat met net zoveel liefde en aandacht als moeders die borstvoeden.

    Like

  12. Mijn kindeen hebben allebij wel borstvoeding gehad. Daarom zijn het nu natuurlijk zulke fantastische mensen geworden. Haha.Ik moest erg lachen om het verhaal. Nee hoor ik ben blij dat zij goed onderwijs hebben gekregen op fijne scholen met leuke onderwijzers die hen veel hebben geleerd. En goede sociale contacten hebben kunnen opbouwen.
    Maar ja meningen verschillen en dat blijf je natuurlijk houden.

    Like

Geef een reactie

