Jarig


Vanavond om 19.13 uur precies is ze jarig! Dan wordt mijn middelste kind 15 jaar!
Haar zwangerschap was een van de ergste die er was, meerderemalen heb ik in het ziekenhuis gelegen met bloedingen omdat de placenta voor de uitgang lag.
Ik moest een keizersnede waar ik in eerste instantie heel erg van schrok.
Vanaf de 26e week hield ik er rekening mee dat ze kon komen en zat ik aan de weeënremmers. Ik heb nog nooit zo’n vreselijk medicijn geslikt als prepar.
Alsof ik de marathon liep maar in bed lag.
Ik kon op het hoogtepunt van de werking van het medicijn niet eens meer schrijven of goed kijken.
Ze lag dwars in mijn buik en draaide geen enkel moment.

Toen ik vlak voor zessen wilde gaan eten en nog even naar het toilet ging, scheurde de placenta spontaan en was de wc ineens rood. Met loeiende sirenes werd ik naar het ziekenhuis gebracht.
Toen ik bijkwam had ik haar al gezien, ik ben tijdens de spoedkeizersnede bijna overleden maar ze haalde zowel haar als mij terug.

Ik lag op de intensive care met een hb van 2,9 met een polaroid in mijn hand van een piepklein meisje aan de beademing. Het piepkleine meisje van amper 48 cm en 2730 gram lag in de couveuse en aan allerlei toeters en bellen.
Gewikkeld in isolatiedekens bekeek ik de wereld ineens heel anders. Toen de zon opkwam stond de gynaecologe weer aan mijn bed.
Ze had op punt gestaan om naar huis te gaan toen ik binnen werd gebracht en had gelijk haar jas weer uitgedaan. Om 6 uur s’morgens stond ze er weer.

Was ik u beide toch bijna kwijt mevrouw zei ze vriendelijk glimlachend terwijl ze in mijn hand kneep.

Vijftien jaar later is het een heerlijke , tegendraadse puber die ontzettend goed weet wat ze met haar toekomst wil.
Het is een vechtersbaas als het om haar gezondheid en leven gaat, niets lijkt haar klein te krijgen.

En vandaag vieren we haar verjaardag en zoals elk jaar met een lach en een traan.

14 thoughts on “Jarig

  1. Wàt een verhaal! Kinderen zijn je natuurlijk altijd dierbaar, maar als je zoiets leest word je even met de neus op de feiten gedrukt. We moeten er maar heel dankbaar voor zijn, vind je niet? Een hele fijne verjaardag toegewensd, en geniet ervan!!

    Like

  2. Van harte.
    En wat een verhaal, brrrr, wat ik zo knap vind is dat je schrijft je middelste kind, dus je hebt na die bevalling nog een zwangerschap aangedurft.
    Dat vind ik nou knap.

    Like

Geef een reactie

