De tandarts


In huize Williams is het hebben van een goede begripvolle tandarts een must. Het is een MUST zo kan ik het beter omschrijven.

Als kind uit de jaren 70 met een melkgebit vol gaatjes heb ik een aardig trauma opgelopen door onze tandarts. Moeder u kunt op de gang wachten, ik boor deze vier gaatjes (uiteraard zonder verdoving) even (wie uit die tijd de tandarts nog herinnert weet dat we niet over even praten…).
En daar lag ik ieder half jaar weer. Gelukkig ben ik gezegend met een heel goed volwassenen gebit met sinds 1978 maar 2 gaatjes waar de vullingen de afgelopen jaren zijn vervangen door witte vullingen.

Gelukkig hebben we de laatste jaren een hele lieve begripvolle tandarts die de praktijk runt met zijn vrouw.
Maar helaas de arme man heeft een auto ongeluk gehad in augustus vorig jaar en heeft een wiph lash. Sindsdien draait de vrouw alleen de praktijk….en die is niet zo aardig en begripvol….

Gistermorgen gaf de jongste aan weerwolftanden te krijgen, ik moest er vreselijk om lachen maar bij inspectie van het gebit bleek een heel stuk kies te zijn afgebroken.
Gelijk de tandarts gebeld en we konden s’middags terecht.
We hadden de jongste voorbereid op een verdoving, daarna boren en dan was het over, niet zo leuk maar moest even.

Vol goede moed lag ons mannetje in de stoel toen de tandarts gelijk de boor pakte, even ontstond er bij ons verwarring ehhh geen verdoving??? Waarop ze pissig reageerde dat ze een interactie had met onze zoon en dat wij ons er buiten moesten houden.
Wij waren even helemaal verbaasd, maar onze zoon raakte enorm in paniek van de pijn toen de tandarts hem met de boor raakte en trok zijn mond weg.
Nou zei ze toen met een diepe zucht ik moet je kiesje toch maar even laten slapen.
Het manneke was zo wit als een doek, en ik voelde mijn moederhart vreselijk bloeden want pijn bij de kinderen, is wel 10 keer zo erg als mijn eigen pijn.

De verdoving was gezet en hij moest even wachten in de wachtkamer. “Mag ik op schoot” zei de stoere man tegen mij en kroop helemaal in mijn trui weg. “Wanneer zie ik de oudste weer vroeg hij toen met een verdrietige stem en toen wist ik dat ie echt helemaal van slag was. De oudste is zijn baken na ons.

Het boren duurde vrij lang en hij hield zich kranig. Daarna naar oma die heb troostte met de voetbalplaatjes. Hij was zo rustig , oma zei al die is van slag…

Vannacht kwam hij bij ons, ik heb een ongelukje gehad mag ik bij jullie liggen.
Veel spanning levert nog steeds bedplassen op en ik had zo met hem te doen.
Gelukkig was hij vanmorgen weer zijn oude gezellige drukke zichzelf vooral nadat zijn zus had gebeld en hem nog eens had getroost.

Ik mopperde al tegen Meneer Williams als onze tandarts nog lang weg blijft ga ik op zoek naar een andere want deze mevrouw, mopper de mopper.
En ik snap wel dat ze het druk heeft en dat ze denkt hup boren en dan is ie klaar maar haar man is zo begripvol naar de kinderen. De meiden kennen hem al vanaf kleins af aan en zijn totaal niet bang voor de tandarts (wat ik dus ook zo wil houden).En de jongste was ook niet bang tot gisteren dus.

Misschien had ik hem zijn weerwolftanden maar moeten laten houden..had ie haar stiekum kunnen bijten šŸ˜‰

14 thoughts on “De tandarts

  1. Fijn hoor, die begripvolle mevrouw. Sommige mensen realiseren zich echt niet wat ze een ander aandoen he, door hun kort-door-de-bocht aanpak. Triest.

    Ik zou deze mevrouw daar wel even op aanspreken zonder zoon erbij.

    En idd: als het nog lang duurt keurig netjes melden waarom je weggaat en dat dan ook doen.

    Jammer šŸ˜¦

    Like

  2. Vervelend zo'n lompe tandarts. Ik moest net naar de kaakchirurg en was ook zenuwachtig ondanks dat ik weet dat ze verdoven en dat ik er zo weer weg ben. Laat staan voor een kind en dan zonder verdoving brrr. Ik moest vroeger ook altijd laten boren zonder verdoving en heb toen besloten dat wanneer ik het zelf voor het zeggen had ik altijd zou laten verdoven. Lig ik tenminste rustiger in die stoel.

    Like

  3. Herkenbaar! Ik, ook kind in de jaren '70 heb diepgewortelde angst voor de tandarts. En heel toevallig vond ik zelf een leuke, en voor kinderen heel begripvolle tandarts, dus we gaan braaf ieder half jaar. (ik nog steeds met lood in m'n schoenen)
    Maar jouw mevrouw de tandarts had het in de jaren'70 heel goed gedaan. Ik zou maar op zoek gaan naar een nieuwe kindvriendelijke tandarts.

    Like

  4. Door zulke tandartsen heb ik dus ook een gebitstrauma opgelopen,ben zeker 15 jaar niet bij een tandarts geweest, durfde op het laatst niet meer te lachen…
    En de smalende lachjes, als ik toch om een verdoving vroeg, moest me niet aanstellen, kleine kinderen waren dapperder dan ik…

    ik heb net zolang gezocht tot ik er 1 gevonden heb die standaard deed verdoven bij vullingen, heb haar gevonden in Belgie….daar verdoven ze ALTIJD, zij vind de Nederlandse tandartsen maar beulen..

    Like

  5. Wat lomp. Begrijpelijk dat je kwaad bent. Zou ik ook zijn. Ik had vroeger een vreselijke tandarts. Die boorde gewoon in kiezen zonder gaatjes. Mijn moeder ging niet mee. Ik moest alleen. Maar ik schreeuwde net zolang tot zij een andere tandarts zocht. Toen bleek hij bij veel mensen zonder reden in de kiezen te boren. De man is uit zijn ambt gezet.

    Jammer dat je tandarts momenteel niet werkt. Deze 'mevrouw' weet duidelijk niet hoe zij met kinderen om moet gaan.
    Veel plezier morgen!!

    Liefs Frederique

    Like

  6. Ik was wel verbaasd om zo'n bericht te lezen…
    Op mijn werk krijg ik veel mensen met tandarts-angst, maar het gaat eigenlijk altijd om trauma's met schooltandartsen of vroegere tandartsen uit de jaren '60 en '70.
    Tegenwoordig worden tandartsen in ieder geval anders opgeleid. Maar kennelijk is haast dan toch een slechte raadgever…

    Like

  7. Wij hebben een hele goede! Tactvol en kundig. Bespaardochter had een paar 'kaas'-kiezen(zacht glazuur) en kreeg daar dus gaatjes in. Ze was toen 2,5 jaar. De tandarts 'plakte' er 'pleisters' op. Er werd heel voorzichtig geboord (zonder verdoving op de laagste snelheid) en dochter (nu 6,5) huppelt nog elke keer vrolijk de behandelkamer in!

    Like

Geef een reactie

