De buurvrouw


Ergens had ik al eens lagen vallen dat we vreselijke overburen hebben maar ach, het zijn maar overburen denk ik dan zakt het weer weg.
Tot gistermiddag, de vreselijke overburen hebben ook twee kinderen waarvan eentje iets jonger als de jongste hier.
Twee huizen verder woont nog een jongen, even oud als de jongste en zijn klasgenoot en goede vriend.

Het met z’n drieën spelen loopt niet altijd vlekkeloos aangezien het kind van de vreselijke overburen in mijn ogen een matennaaier eerste klas is , iets wat ik in de klas ook vaak zie en wordt geschaard onder de naam aanjager.
Aanjagers zie je het kwaad niet doen maar ze hebben er zo zo’n grote vinger in, en kunnen zo’n vreselijk onschuldig gezicht trekken. “ik zag het ook hoor, maar ik heb niets gedaan” is hun geliefde uitspraak.

Gistermiddag was de jongste spelen bij de overbuurjongen samen met het vreselijke kind en zat ik in de tuin heerlijk thee te drinken en bij te leuten met een vriendin.
Ineens stond daar een op zijn lippen bijtende, tranen verdringende jongste.
Of hij op de bank mocht liggen en tv kijken.

Bijzonder vroeg ik waarom? Het bleek dat de beide overbuurjongens naar de film Rio gingen , waar de jongste ook graag naar toe wilde. Het vreselijke kind had gevraagd aan zijn moeder of de jongste ook mee mocht maar nee had de moeder gezegd ” ik krijg hoofdpijn van dat kind, en hij heeft een vreselijke grote mond”.
U begrijpt dat mijn bloed ging koken.
Het was namelijk niet de eerste keer dat de jongste met zoiets dergelijks thuis kwam, tijdens een van de keren overblijven had het vreselijk kind tegen de de jongste gezegd “mijn moeder vindt je een irritant kind”.

Gelukkig was de vriendin er, en probeerden we het samen te relativeren. Maar toch nam dat het verdriet van de jongste en mij niet weg.
Waarom doet iemand dat, waarom moet iemand van halverwege de dertig , een kind van 8 jaar zo opzettelijk kwetsen.
Mag ik dan aannemen dat er in de bovenkamer iets mis is gegaan. Dat mag ik aannemen volgens de vriendin 😉

Toch was ik boos en heb ik Rio gedownload en patat gegeten met de jongste voor de tv.Daarna twee hoofdstukken Paniek in de leeuwenkuil en gepraat over goede en slechte mensen.

Maar het wringt en hangt en doet , ik weet uit ervaring dat er “iets” van zeggen weinig zin heeft maar toch….iemand suggesties?

12 thoughts on “De buurvrouw

  1. Ik zou er zéker wat van zeggen. En gewoon zoals je het zelf schrijft. “Mag ik vragen waarom iemand van halverwege de 30 opzettelijk een kind van 8 kwetst?” “Wat is daar de achterliggende gedachte achter?” En dan vriendelijk edoch dringend verzoeken voortaan zulke uitspraken niet meer te bezigen waar mijn kind bij is omdat het namelijk zeer kwetsend is… En dan gewoon weglopen, zonder commentaar af te wachten.

    Succes!

    Like

  2. Ik zou er erg pissig om zijn. En ik denk dat ik zou proberen om ze zo veel mogelijk te mijden, die mensen zelf en mijn kind daar ook niet meer te laten spelen (al hebben kinderen vaak hun eigen ideeen (-; ) Praten kan wel, maar of ze het snapt..

    Paniek in de leeuwenkuil? Wasdat? Een aanrader? Ga ik even opzoeken.

    Like

  3. Wat een hele rare situatie! Ik zou er proberen er als echte volwassene boven te staan, al is dat met dit soort actie's natuurlijk niet heel makkelijk.

    Hopelijk kan de jongste met alle mamma liefde er weer ff tegen aan!

    succes

    Like

  4. Wat een misselijke streek. En verder dan dat kom ik niet. Ik weet namelijk ook niet of het zin heeft ze daar op aan te spreken. Je kunt het proberen zoals Zuster Klivia hierboven al aan geeft. Ik zou er te emotioneel voor zijn. Wens je succes met welke actie je ook gaat ondernemen. Spreek je gauw.

    Like

  5. Ik zou het in ieder geval toch even melden bij de vreselijke moeder van het vreselijke overbuurkind. Tsss, wat een gebrek aan verstand zeg. Je hebt volkomen gelijk dat dit niet kan.

    Like

  6. Ik weet niet wat je het beste kan doen. Ik hoop in ieder geval dat je iets doet, wat voor jezelf het beste voelt.

    Wat ik nog vreselijker vind is mensen die meelevend doen met iets dergelijks en zelf zonodig nog erger kwetsen.. Helaas zie je dat ook vaak, dat mensen niet eens zien dat ze mensen heel erg kwetsen met hun uitspraken..

    Like

  7. Ja ik herken het”buurvrouw type”.Ga met haar praten!Ik heb het destijds niet gedaan en heb er nu nog spijt van.M'n jongste( nu 25)herinnert zich nog die woorden:mijn moeder vindt jou een irritant kind.Zoveel inpact heeft dat!!!

    Like

Geef een reactie

