Genaamd vader

Vaderdag…vroeger vond ik het super, een gekleide asbak, een versierde klerenhanger, ach ik heb wat geknutseld voor mijn stiefvader.
Of hij het leuk vond…geen idee eigenlijk, ik zie hem al sinds mijn 19e niet meer en daarvoor was het contact ook erg slecht, dus ik weet het niet meer.

Een goed beeld van een vader heb ik niet.
Mijn eigen vader is weggegaan toen ik 1,5 was en ik heb hem daarna nog 1 keer gezien rond mijn 20e. Ik had mij er heel wat van voorgesteld maar hij vertelde mij gelijk dat hij aan niemand vertelde dat hij al zo’n oude dochter had. Op dat moment was zijn zoon 5 en dat stond veel hipper dan een dochter van 20..blijkbaar.
Mijn stiefvader was een humeurige, ontevreden man die graag van drinken hield. Ook reageerde hij erg slecht op alles, waardoor de stemming in huis vaak om te snijden was.
Ook was hij onvoorspelbaar en vreselijk bezitterig naar mij toe. Mijn vrienden en vriendinnen vonden hem eng, hij deed altijd heel raar en ik schaamde mij ontzettend voor hem.
Gelukkig op mijn 16e vertrokken mijn moeder en ik en ging er wereld aan vrijheid voor mij open.

Mijn eerste schoonvader was voor zijn kinderen een geweldig vader, eentje die voor ze door het vuur ging…alleen weer net iets te veel doorsloeg qua liefde voor zijn kinderen.Niet dat hij onaardig was tegen mij of de andere schoondochters of schoonzoons maar er was iets ongrijpbaars met deze man.
Ik zag het tijdens onze scheiding, hij koos gelijk partij en mijn kinderen..tja we hebben het geprobeerd maar uiteindelijk heeft hij voor zijn zoon gekozen vertelde hij ons in een persoonlijk gesprek.

Mijn tweede schoonvader is een jan doedel eerste klas. Hij is lui, en kan enorm goed commanderen. Hij weet precies hoe alles moet vanaf de zijlijn maar als hij zelf iets moet doen weet hij mijn schoonmoeder heel goed te vinden.
Van hem heb ik totaal geen hoge pet op, hij heeft Meneer Williams laten vallen als een baksteen om een futiliteit en wil al 1,5 jaar geen contact.
Ik heb het al ingevuld , hij wil het niet , kost hem te veel energie. Want zoals hij mij al eens heeft aangegeven in een dronken bui, wat was hij blij dat ik met Meneer Williams was getrouwd hoefde hij zich er niet meer druk over te maken.

En de vader van de meisjes…zucht die heeft een aartje naar de echte vader van mij en ziet zijn kinderen ook niet meer. Hij vond de relatie te gecompliceerd en koos voor zichzelf mailde hij de kinderen die toen 16 en 12 waren. En hij wentelt in zelfmedelijden , als u hem vandaag zou spreken zou er een traan uit zijn oog worden geperst en met omfloerste stem zou hij u vertellen dat hij wel zou willen dat zij dochters bij hem waren maar dat zij(lees mevrouw Williams) dit onmogelijk heeft gemaakt. En zijn oudste dochter ook, snif. U zou er spontaan medelijden mee krijgen. Maar u draait zich om en hij viert weer feest.

Wie blijft er over voor mij om het beeld van vader weer recht te trekken?
Meneer Williams uiteraard, die al vanaf zijn 23e stiefvader is en vanaf zijn 26e vader. De meisjes vertellen trots over hun stiefvader die ze het liefst doodknuffelen en Meneer Williams is lieve, soms in mijn ogen te lieve vader.
Maar meneer Williams is geen doorsnee vader, hij helpt met opmaken voor danswedstrijden, hij gaat uitgebreid mee de stad in om dansschoenen te kopen, rijdt naar school om eindexamenwerkstukken in te leveren. Rijdt van feestje tot feestje als chauffeur.
Kookt iedereen zijn lievelingseten, en zo kan ik doorgaan. Ook hij is wel eens humeurig, drinkt heel zelden een borrel maar rookt wel 😉

Uiteraard kijk ik naar hem met een roze bril, ik houd van hem. Maar niet alleen omdat hij zo’n leuke partner is maar ook omdat hij er is voor de kinderen.
Vandaag vind u hem in de bioscoop met de middelste, zijn vaderdagcadeau innen ;-).
Onder de titel genaamd vader 😉

9 thoughts on “Genaamd vader

  1. Het is heel makkelijk om vader te worden, het is een kunst er eentje te zijn. Niet iedereen verdient die titel vind ik.

    Net als jij kan ik er aardig over meepraten. Breek me de bek niet open over schoon/stief en gewone vaders, pfffff.

    Like

  2. Och…slik…ik wil bijna zeggen, gelukkig eindelijk iemand die ook geen vader(s) heeft die aan het romantische ideaal plaatje voldoet.
    Toch is het klote (sorry) maar goe dda tje meneer Willams hebt…Hoera voor hem!

    Like

  3. Jij hebt wel pech met zoveel slechte voorbeelden. Gelukkig ook een hele fijne! (-:

    Ik heb min of meer onbewust bijd e keuze van vaste partner / mogelijk vader van gekeken naar de kindvriendelijkheid…

    Like

Geef een reactie

