Zussen

Als moeder in spe zo’n 20 jaar geleden wist ik het zeker, ik wilde vier kinderen en allemaal meiden. Dat leek mij het einde. Heerlijk al dat lange haar, de leuke kleren en vooral de gezelligheid.

Omdat ik zelf enig kind ben, miste ik veel gezelligheid van broers en zussen. Dat het vaak niet zo gezellig was wist ik toen helemaal niet want zoals altijd is het gras groener bij de buren, in dit geval bij de gezinnen met meerdere kinderen.
Ik ging vaak weg met mijn vriendin en haar twee broertjes, ontstellend gezellig vond ik dat, met z’n vieren op de achterbank lekker slap ouwehoeren en altijd iemand om mee te spelen.
De vriendin was jaloers op mijn mooie grote kamer die helemaal hip was ingericht en elk jaar op vakantie met het vliegtuig en altijd rust.

Toen de eerste was geboren wilde ik snel een tweede maar de vader van de meisjes was niet zo heel gelukkig met dit kleine meisje wat al mijn aandacht voor hem weg nam.
Toen ze een jaar of 2 was , vond hij het toch wel erg leuk en we besloten voor nummer 2. Helaas werd dit eerst een miskraam maar na bijna een jaar volgde de zwangerschap van de middelste.

Dit werd een totaal andere zwangerschap en ze kwam veel te vroeg ter wereld. In een couveuse lag ze op de afdeling neonatologie. De oudste was vier en kwam kijken.
‘Mag ik het babietje vasthouden? vroeg ze ongeduldig, nee dat mocht niet. Stom hoor zei ze en vroeg of ze nu sesamstraat gingen kijken want je had niets aan een babyzus.
Heel lang kon ze niets met haar zusje, het was eigenlijk maar een sta in de weg , mijn liefde moest ze delen en dat vond ze heel moeilijk.
Het zusje wilde zo graag spelen met haar grote zus maar die vond haar stom.

Mijn ideaal beeld klapte helemaal in elkaar en ik dacht dit was niet de bedoeling!
Toen het kleine broertje erbij kwam werd het nog erger want het zusje was nog steeds stom maar het broertje was erg lief.
De middelste heeft vaak aan de kant gestaan met heel veel verdriet.

De laatste jaren sinds de oudste een vriend heeft gaat het steeds beter, ook is het leuk om met je zus de stad in te gaan merkte de oudste.
De middelste is heel handig met vriendinnen en daar heeft de oudste heel veel moeite mee maar daar helpen ze elkaar mee.
Ook logeert de middelste soms bij haar grote zus want ze kan het goed vinden met haar zwager die eigenlijk ook een soort verbindende factor is geworden.
Hij neemt het vaak op voor de middelste tegen de oudste die dan behoorlijk inbindt.

Vorige week was ze geslaagd, tijdens dit moment wat op de foto staat wist de oudste dat ze geslaagd was en haar zusje maakt gelijk gebruik hiervan.
Samen op de foto;-)als echt lieve zussen!

9 thoughts on “Zussen

  1. Snap helemaal wat je bedoelt. Heb ook mijn leven lang een zus gemist en was heel blij met mijn twee dochters. Jammer genoeg hebben die geen leuke band met elkaar. Maar zo is het, liefde kun je niet dwingen.

    Like

  2. En het kwam goed! Ik scheel zelf drie jaar met mijn broer en met het ouder worden werd ook ons contact beter. Dus ook tussen jouw dochters zal het alleen maar beter gaan.

    Like

  3. Leuk…dit postje over je dochters…ja, het gaat niet altijd zoals je wil/hoopt.
    Hier valt het gelukkig wel mee, ik heb . maar. 2 kinders, een dochter en zoon, die kunnen goed met elkaar overweg nu, maar als kind…vreselijk.

    p.s. gestuukte muren is echt een aanrader in de badkamer, ben je van die vieze voegen tussen de tegels af die zoveel onderhoud vragen ( als je het een beetje netjes wil houden tenminste '
    De muren bij ons zijn superglad, en je kan alle kleuren kiezen die je wil…

    Like

Geef een reactie

