Pas je op?


Vanaf dat ze in haar ledikant lag roep ik al tegen haar pas je op? Volgens mij kan de oudste jongedame zich later 1 zin heel goed herinneren die haar moeder altijd zei “pas je op’?
En natuurlijk paste ze op, voor het verkeer, voor enge dingen, voor de stoep, ze rolde er gelukkig gewoon door.

Woensdagavond belde ze op vanaf haar werk of ze langs mocht komen. Toen ze binnen kwam was ze bleek en vertelde ze dat ze vanaf haar werkplek die op een station uit keek een man voor de trein had zien springen. Het was uiteraard vreselijk geweest. En ook nog eens voor de schoonzoon want die had op haar staan wachten op dat perron, was er nog naar toe gelopen om te kijken of hij kon helpen.
Meneer Williams die machinist is,kent dit verschijnsel vanaf zijn werk en zei ook gelijk hulp vragen want dat krijgen wij ook altijd. Al is het maar 1 a 2 gesprekken.
Ze gingen naar huis en ik zei tegen haar pas je wel op?

De volgende dag belde ze mij op of Meneer Williams haar kwam halen van haar werk want haar werkplek was geëvacueerd, want de tribune was ingestort. De jongedame werkt hier in de kantoren van het stadion wat gisteren in het nieuws was.
U heeft vast het beeld gezien, de kantoren aan de voorkant en links de tribune, het scheelde 5 meter.
Thuis gekomen was ze in en in wit en we dronken thee samen en ik bedacht mij hoe vaak ik haar ook waarschuw in haar leven, ik kan haar hier niet voor beschermen.

Dat deed mij wel heel erg stilstaan bij de kwetsbaarheid van het leven. Je kan zelf zo goed oppassen maar wat er om heen je gebeurd daar heb je heel vaak geen invloed op.
Vandaag belde ze , ze had een lekke band en ze zat in een dorp verderop of Meneer Williams haar wilde komen halen.
Het lag mij op de lippen om te zeggen “pas je op”?maar liet het achterwege, ze past wel goed op.
Het deed mij denken aan vroeger toen ze klein was en ze buiten wilde spelen en wij het eng vonden, en dan zei ze ik pas wel op hoor! En dan zeiden wij, ja dat weten we daar zijn we ook niet bang voor, maar voor iedereen die niet oppast.
En eigenlijk is dat nog steeds zo.

10 thoughts on “Pas je op?

  1. Jee wat een toestanden zeg maar gelukkig heeft ze een fijne bezorgde en lieve moeder, dat scheelt. Mijn nichtje is een paar weken geleden terwijl ze heel langzaam moest rijden op de weg door een vrachtwagen die haar niet zag overreden.
    Haar auto was plat maar zij had zo goed als niets en ja dan merk je weer dat in een paar tellen je leven zo kan veranderen. Ik was er erg door geschokt. Ik wens je toch een heel fijn weekend toe en liefs van mij. Hélène

    Like

  2. Dat zijn heftige dingen om al op zo'n jonge leeftijd te moeten meemaken. Daar kunnen we onze kinderen helaas niet tegen beschermen. Koester haar maar eens extra.

    Like

Geef een reactie

