Niemandskinderen



Kinderen die in een onveilige situatie opgroeien, ontwikkelen allerlei strategieen. Deze strategieen helpen hen door de jeugd te komen, maar tijdens de puberteit of volwassenheid breken de ervaringen hun zeker op. Kinderen die niet veilig zijn opgevoed, worden niemandskinderen genoemd. Als zij later de draai in het leven niet kunnen vinden, verdwalen zij in Niemandsland. In dit boek wordt inzichtelijk gemaakt welke effecten een onveilige jeugd kan hebben. Daartoe zijn eerst de gezinnen beschreven waarin dergelijke mishandeling voorkomt. Vervolgens worden de verschillende manieren waarop het kind hiermee omgaat, beschreven. Dan komt er een moment waarop de volwassene geconfronteerd wordt met zijn of haar onvermogen en komt er een verwerkingsproces. Alle fasen in dit proces krijgen evenveel aandacht in het boek.

In een adem heb ik dit boek uitgelezen. De oudste en ik hadden vrijdag een gesprek over haar aankomende studie , psychologie en we hadden het over bekend worden door je studie.

Ons gesprek kwam op Carolien Roodvoets en de oudste haalde dit boek aan. Ze had er over gelezen en het leek haar een goed boek.

Ik las de recensies en ook ik was zeer geïnteresseerd.

Gistermiddag ben ik begonnen, en toen ik het gisteravond weg legde waren bepaalde dingen zo helder en duidelijk. Ik schrijf niet op geweldig want dat was het helaas niet maar het is wel een heel goed boek.

Ook heel indringend, en het houd je zeker een spiegel voor wanneer je een niemandskind bent.

Wat ik trouwens wel een heel confronterend woord vond!

12 thoughts on “Niemandskinderen

  1. Dank je wel voor je reactie's bij mij .Ook ik lees regelmatig hier en ga mij ook zeker aanmelden als volger.Het lijkt mij zeker een heftig boek maar ik ga er naar op zoek.Bedankt voor de tip.
    Groetjes Elisabeth

    Like

  2. alles viel bij mij op zijn plek en hoe gek ook klinkt voelde als thuiskomen en begrepen worden. En ik zie meer over mijzelf en waar ik dus nu in kan veranderen voor mijn kinderen. ik heb het gelezen en passages gearceerd die op mijn van toepassing zijn. Mensen die mij na staan kunnen dit lezen om te begrijpen waar ik vandaan kom en waarom ik soms reageerd zoals ik reageer.

    Like

  3. Inderdaad, een heel treffend, helder boek. Een boek dat raakt, duidelijkheid schept en een boek vol herkenning en erkenning voor een Niemandskind zelf alsook de mensen die ermee te maken hebben.
    Ik heb het jaren geleden gelezen en nam het vandaag weer eens uit de boekenkast. Zelfs na het al een keer gelezen te hebben bleef ik er nu wederom in lezen.
    Carolien Roodvoets schrijft op zodanige wijze dat je het boek nauwelijks weg kunt leggen.
    Ik zie dat je berichtje al van 2011 is en ik ben benieuwd of ook jij nu, na enkele jaren, nog steeds getrokken wordt door de inhoud van het boek als je het openslaat.
    groetjes,
    Ellis

    Like

Geef een reactie

