Iedereen is gelijk maar…niet iedereen leert gelijk



Aparte jongens-meisjeslessen voorstelbaar’

DEN HAAG – Een experiment met apart lesgeven van jongens en meisjes is „voorstelbaar”. Dat heeft een woordvoerster van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) maandag gezegd in reactie op een oproep van voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad. Met zijn vereniging behartigt Kuiper de belangen van het christelijk onderwijs in Nederland.

Volgens Kuiper is zo’n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs. „Als wordt gekozen voor een didactische opzet die rekening houdt met verschillen tussen jongens en meisjes, is een experiment wel voorstelbaar, maar kan van uitsluiting van alleen jongens of alleen meisjes geen sprake zijn”, legt de zegsvrouw uit. „Dat betekent dus dat een meisje ook toegang moet kunnen krijgen tot het programma ingericht op technische/jongensaanpak en vice versa.”

Vanuit het oogpunt van de gelijke behandeling kan in het onderwijs in principe geen direct onderscheid worden gemaakt tussen jongens en meisjes. Alleen bijzondere scholen kunnen ter verwezenlijking van hun grondslag eventueel gescheiden onderwijs aanbieden. De wetgever stelt echter strikte grenzen: de eigen aard van het onderwijs moet een dergelijk onderscheid noodzakelijk maken en als dat zo is, mag het onderscheid alleen worden gemaakt als voor jongens en meisjes gelijkwaardige voorzieningen aanwezig zijn.

De woordvoerster benadrukt dat minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) recentelijk heeft toegezegd meer onderzoek te laten doen naar de onderwijsachterstand van jongens. In een debat in de Tweede Kamer over dit onderwerp sprak de CDA-bewindsvrouw gekscherend over de komende eeuw als de „eeuw van de meisjes”. Om dit beeld meer recht te trekken heeft ze bijvoorbeeld al gevraagd te onderzoeken hoe het komt dat sommige scholen jongens juist beter laten presteren. Ze wil weten hoe die scholen die betere prestaties bewerkstelligen.

Vanmorgen las ik dit artikel en ik was er zo blij mee! Een aantal jaren geleden waren wij op een congres en vertelde een psychologe over de verschillen van het lesgeven aan jongens en meisjes.

Op de achterste benen stonden de dames van mijn team, iedereen was gelijk en dat gezeur van die jongens en mannen.

De psychologe gaf een workshop die ik met veel plezier volgde en ook toepaste in mijn lesgeven. Ik zette de jongens vaak zo neer dat ik ze als aparte groep kon lesgeven.

Maar ik deed het verdekt want als er toch lucht van kwam.

De meeste complimenten kreeg ik van jongensmoeders, dat ze het zo naar hun zin hadden bij mij en dat ze er zo tegen op hadden gezien.

En het had niets te maken met taken die ze moesten doen, maar meer de aanpak en de uitleg.

Gelijkheid is voor mij, net zoveel doen, maar als ik iets tegen mijn zoon in twee zinnen zeg, kan ik het tegen mijn dochter wel in drie of vier zinnen zeggen.

De hersenen werken gewoon anders, dat is een feit. De verwerking van taal gaat anders, mannen verwerken minder woorden per minuut dan een vrouw.

Zo dus ook in de klas, en ik praat vrij snel, en kan behoorlijk uitwijden.

Jongens haken sneller af dan meisjes heb ik gemerkt, dus kort en bondig voor de heren en de dames kregen op verzoek wat meer uitleg en vaak in andere vorm.

Ben ik nu hopeloos ouderwets? Nee absoluut niet, ik denk dat ik erken dat er verschillen zijn en dat we deze moeten benutten in plaats met heel veel pijn en moeite de kop indrukken.

Dat komt uiteindelijk niemand ten goede!

Zo, nu spring van het spreekgestoelte af en ga doen waar ik goed in ben 😉

Advertenties

10 thoughts on “Iedereen is gelijk maar…niet iedereen leert gelijk

  1. Einddelijk mag het weer hardop gezegd worden he, dat jongens ( meestal) wezenlijk anders in elkaar zitten dan meisjes. Zoals jij al jaren ervaren hebt. Super dat je daar dan ook naar gehandeld hebt!

    Los van taal, hoe pak je de jongens anders aan? Ben wel benieuwd…

    Like

  2. @mammalien, korte duidelijke opdrachten, het grote geheel geven, af en toe flink laten uitrazen tussen opdrachten door. Beroep doen op hun kunnen, sterkte, en inzicht. Laten zien waar ze goed in zijn en daarin prijzen en gebruiken, o jee je maakt wel veel los 😉

    Like

  3. Als ik hier in ons huis kijk, zie ik inderdaad duidelijk verschil…. Dus benaderen we ze ook totaal anders als het om huiswerk gaat…. en dat werkt gelukkig. Dus zo'n gek idee is het helemaal niet hoor! Moet ik wel bij vertellen dat bij Jan op school aangepaste les al wordt gegeven… er zitten alleen jongens in z'n klas.

    Like

  4. @ecofabulous guy, daar zijn hele discussies over gevoerd, en ook onderzoeken naar gedaan .
    Zo stellig als je het zegt blijkt het niet te liggen, het zou namelijk betekenen dat als je als jongen wordt geboren en hetzelfde wordt opgevoed en behandeld wordt als meisje er geen verschillen zouden zijn. Die zijn er heel duidelijk wel, die zijn zeer zeker genetisch en hormonaal bepaald.

    Like

  5. @ Mevrouw Williams: Daar is inderdaad veel discussie over. Vaak met degenen met een academische graad in de “gender studies” aan de nurture-zijde en de pedagogen aan de nature-zijde.
    Ik wil verder geen discussie beginnen, maar wat wel interessant is: er zijn primitieve volkeren/stammen waar de vrouwen dominant zijn en meerdere mannen hebben, terwijl dat in het Westen juist andersom is/was. Cultuur lijkt dus een grote invloed te hebben.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s