Over je schouder gooien


Kent u dat, dat sommige dingen beter over de schouder kunnen worden gegooid en verder gegaan moet worden?
Een van de dingen die ik ook heb geleerd de afgelopen maanden, gooi het over je schouder de mens achter de woorden weet niet beter maar toch…

Gisteren las ik hiphoppend door blogland een blog met de titel adhd, en dan werkt dat net zo als dat je groene auto gaat kopen, overal zie je groene auto’s en jij wilt weten of die mensen ook dergelijke ervaringen hebben met groene auto’s.
Dus ik surfde naar het blog en las een heel naar stukje over vervelende buren die veel lawaai maakte en overlast veroorzaakte in de ogen van de schrijfster en deze hadden volgens de schrijfster last van adhd.
Uiteraard had iemand gereageerd dat ze de titel van het stukje ongepast vond waarop de schrijfster haar diagnose vertelde dat het hele gezin adhd had en daarom de overlast veroorzaakte.

Ik las het heel boos aan Meneer Williams voor en had al allerlei commentaar opgeschreven maar toch niet gepubliceerd omdat ik een beetje rustiger werd en bedacht dat de mevrouw geen kennis van zaken had.
De mevrouw had last van lawaaierige buren en blijkbaar is iemand met adhd heel lawaaierig in de ogen van de mevrouw.

En toch….
Beste Mevrouw,

Zou u voordat u heel ongenuanceerd uw mening over een aandoening schrijft waar u totaal geen kaas van heeft gegeten eens verder willen kijken dan uw neus lang is.
Mensen die overlast veroorzaken hebben niet standaard adhd, net zoals adhders niet standaard overlast veroorzaken.
U zult verbaasd staan over hoeveel rustige in uw ogen aangepaste mensen er adhd hebben en uw herrie al als overmatige prikkel ervaren.

Voor de rest gooi ik het over mijn schouder en ga ik vandaag weer van de zon genieten in mijn rustige huis, ga ik vanavond aquajoggen in een rustige aangepaste omgeving omdat een gewoon zwembad te druk voor mij is en mij teveel zou afleiden van alles.

11 thoughts on “Over je schouder gooien

  1. Ach weet je, voor leken is het lastig. Autisten, adhd-ers, schizofrenen… pas als je je echti n gaat verdiepen wat het betekent snap je dat de beelden die jan-met-de-pet heeft niet altijd kloppen. Dus inderdaad, gooi over je schouder (hoewel het geen kwaad kan wat voorlichting te geven!)

    Like

  2. ha ha, je hebt helemaal gelijk…moet even kwijt aaan je, dat ik lang een vooroordeel gehad heb over een kind, wat slecht luisterde naar zijn ouders.

    Was lawaaierig, gooide overal mee, wilde niet op de fiets naar school, je kent dat wel…een vervelend en verwend kind dus in onze ogen.

    Nou blijkt nadien dat dat kind alleen maar pijn heeft als het fietst, het kàn geen fatsoenlijke gecontroleerde bewegingen maken als het iets weglegd.
    Het duurt even tot het tot hem doordringd dat hij iets niet mag..
    Het schijnt een vorm van ADH (of zoiets, precies weet ik het niet meer) maar in ieder geval geen ADHD, maar iets gerelateerds.
    Eer ze er achter kwamen dat dat kind iets had, waren de ouders al 10 jaar verder,en nu je(ik) dat weet, zie ik alles in een ander licht natuurlijk.

    Heeft niets met die buren uit jou berichtje te maken, maar soms kunnen mensen wel eens een vooroordeel hebben, gewoon omdat ze niet weten wat er aan de hand is, ik ben wel blij dat die ouders het me nu verteld hebben, ondanks dat het voor hun erg moeilijk was,hun kind is dus niet standaard en dat blijft moeilijk…

    Maar inderdaad gooi het over je schouder en ga lewkker wandelen, je weet zelf wel beter..

    Like

  3. Het is soms lastig om dingen over je schouder te gooien als je je gekwetst voelt door uitspraken.Mensen plakken erg graag etiketjes en begrijpen vaak zelf niet precies de betekenis van het etiket!!Ik hoop dat je geniet van je dag.
    Groetjes Elisabeth

    Like

  4. Inderdaad, laat het langs je heen glijden….. (bovendien weet die mevrouw denk ik niet wat echte burenoverlast is, ik zou namelijk heeeeeel graag 'gewoon wat adhd-ers' als buren willen! ;-))
    Bedankt trouwens voor je prinses-met-de-lange-haren-tip! Ik ken het niet, ga er meteen even achteraan!

    Like

Geef een reactie

