Werk


Vele jaren heb ik gewerkt met een bezwaard hart en tanende gezondheid. Moe in alle vormen domineerde mijn bestaan. Ik sleepte mij naar mijn werkplek, werd wel eens enthousiast om gelijk na het enthousiasme weer te vervallen naar nog meer vermoeidheid.

Waarom ben je dan ook altijd zo druk? Je moet dat toch beter plannen, was een veelvuldig commentaar. Je vraagt ook veel te veel van jezelf, waarom doe je dat toch?
En dan ben je moe , en in je hoofd wil je zoveel, je ziet verbeterpunten op je werk en eigenlijk wil je je daar wel voor inspannen maar dat onwillige lijf he.

Ineens lig je op de bank en betwijfelt of je ooit nog wel eens zou opstaan, en je wilt niet lastig gevallen worden met de vraag wat je vanavond wil eten en werken lijkt zo ver weg. Alle gesprekken laat je maar gaan want die prop watten in het hoofd lijken alle informatie gewoon te absorberen.

U heeft mijn vooruitgang gelezen, en sinds deze week werk ik weer, uiteraard een beperkt aantal uren en niet voor de klas maar wel in mijn school. Ik heb even mijn oude beroep opgepakt. Ik ben de bibliothecaresse van de schoolbibliotheek ๐Ÿ˜‰
En ik heb er heel veel plezier in, ik duik informatie op, beoordeel de boeken, de invulling, de thema’s en heb gisteravond een beleidsstuk erover geschreven.
Dit mailde ik voorzichtig naar mijn directrice, want het was jaren geleden dat ik een beleidsstuk schreef voor een bibliotheek en eigenlijk ook jaren geleden zo diep op materie was ingegaan.

Vanmorgen kwam ik op school en ze kwam bij mij zitten en wilde een overleg.
Wat gaat het goed met je, en wat heb je het allemaal helder verwoord. Ik glom!
Wil je dit presenteren aan de collega’s? En overleg voeren met de onderbouw en de bibliotheek in de stad. Ik glom nog meer en ineens drongen er tranen naar boven.
Zie je wel, ik ben er wel, de eigen ik die het kan, niet alles maar wel wat ze wil.

Ooit zei mijn directrice, als je de bodem hebt gezien kan het alleen maar beter gaan, en ik dacht dat ik op de bodem bleef liggen, maar nee blijkbaar ben ik dus toch naar boven geklommen..of in ieder geval op weg naar boven!

6 thoughts on “Werk

Geef een reactie

