Don Quichot

U kent hem vast wel Don Quichot, met zijn trouwe metgezel Sancho Panza.
Ik geloof dat de goede man tegen windmolens vocht omdat hij dacht dat het reuzen waren.
De uitleg over het vechten tegen de windmolens moet ik nog maar eens goed lezen want soms voelt het wel aan alsof ik tegen windmolens vecht.

Tegen het feit dat ik niet meer beter word, dat ik toch altijd dit zal houden en dat het op sommige dagen zo de kop opsteekt dat het mij nog meer energie kost om het eronder te houden dan eraan toe te geven.
Keurig volg ik alle aangeleerde dingen maar het blijft gewoon een feit. Het is er, en hoe hard er ook geroepen word, het zit niet tussen de oren.
Vraag een willekeurige voorbijganger maar eens,zou u alle dagen moe willen zijn en soms zo moe willen zijn dat u ziek bent , u hebt overal pijn en uw gedachten zijn traag en stroperig en uw hoofd, het lijkt wel alsof u er geen controle meer over heeft.
U zou nog heel veel willen doen maar het lukt gewoon niet. Het voelt als een griep die aan komt stormen en u heeft nog wel alle vitamine c tabletten genomen en voorzorgsmaatregelen genomen maar u wordt ziek.

Jaren geleden werd een collega met ME gediagnosticeerd en ze legde het aan het team uit. Ik ben eerlijk, ik was nog redelijk blakend van energie en kon de hele wereld aan kon mij totaal niet voorstellen wat het voor deze vrouw betekende.
En ik zag haar ook wel eens iets leuks doen, en dan dacht ik ook wel eens goh kan ze dat wel maar niet dat andere. Ik begreep het toen niet.
Nu wel, nu weet ik dat het ene een prijs heeft, een hele hoge soms maar dat je ook heel vaak denkt, ik doe het toch want ik wil/moet dat toch kunnen.

Soms is het zo frustrerend om altijd maar te overdenken, alsof je een kasboek bijhoudt van je gezondheid. Stel ik ga vandaag werken, dan betekend dat, dat ik s’middags even ga rusten want om drie uur komt de jongste thuis en daar wil ik ook energie voor hebben.
Dan ga ik dat zus en zo doen want ik wil of moet ook nog dat andere doen.
En soms ben ik heeel boos en brul ik het ook uit, ik wil dit niet doen, ik wil gewoon lekker doen wat er in mij opkomt, zoals vroeger.

Vertelt u het mij maar, zit dat tussen mijn oren? Ik zou soms willen dat het zo was…

7 thoughts on “Don Quichot

  1. Dat het niet tussen je oren zit, daar zijn de bewijzen voor geleverd. Maar het daarmee omgaan is een ander verhaal. Dat zal moeilijk zijn en daarom geef ik je even een knuffel. Hou je taai!

    Like

  2. Ach wat verdrietig hoe jij je moet voelen. Ik heb geen raad, woorden of wat dan ook. Ik heb bijna 5 jaar lang veel pijn (gehad) en werd er af en toe ook helemaal gek van. Nu gaat het, maar ik geloof niet dat het ooit nog zo wordt als 'vroeger'. Sterkte.

    Like

  3. Dat snap ik (nu, beetje eigen ervaring, maar meer nog gezien bij anderen in de omgeving) dat je moet plannen en niet alles kunt. Leg dat eens uit aan een jong iemand zonder problemen!?

    Beroerd. Maar gelukkig kun je nog wel leuke dingen doen ook, soms, een beetje.

    Like

  4. Ik heb me zó vaak schuldig gevoeld over 't feit dat ik 'fijn' thuis kon zijn, en ook de hele dag leuke dingen kon doen, terwijl anderen de hele dag op kantoor zaten …. Maar zij zagen niet dat ik bij 't opstaan 's morgens al kon huilen van moeheid, omdat ik geen idee had hoe ik door de dag kon komen ….. 'Krankmeuch' zeggen ze hier, ziek van moeheid, en dan nog véél erger en zonder dat 't over gaat door 'n goede nachtrust, probeer dat maar eens uit te leggen aan mensen die 't niet (willen) snappen ….

    Like

  5. Lieve Mevrouw Williams,
    Wat ben je toch een dapper mens. Eerlijk, en zo kwetsbaar. Helaas weten we beide dat de ME (nog) niet weggaat. Gelukkig weten we ook beide dat het niet tussen de oren zit. Wat gun ik je dat het allemaal wat makkelijker zou gaan. Dat vraagt tijd en acceptatie en dat kun jij alleen zelf doen, ook al zou ik het graag van je overnemen. Het komt goed, want je hebt het in je. Je vindt de juiste weg, de weg die bij jou past. Dikke knuffel.

    Like

Geef een reactie

