Impulsief


Een van de kenmerken van de ADHD is dat je heel impulsief bent, ineens valt je wat in en je doet het , voordat je het weet heb je half de afwas staan, een stukje cake ligt op tafel met een oud kopje thee en boven zijn de bedden afgehaald, en ben je druk aan het bellen.
Om dan weer terug te keren bij de afwas…En dan ben ik nog heel rustig op zo’n moment.

De jongste die aardig op zijn moeder lijkt is ook zo impulsief. Het is bijna altijd goed bedoeld maar kan regelmatig verkeerd uitpakken.
Als we zitten te eten en iemand zegt, hoe laat…dan vliegt hij al naar de klok in de kamer en roept de tijd.
Als we zitten te eten en de bel gaat kun je het niet afknipogen of hij staat al bij de deur.
Uiteraard trainen we dit , want het is naast erg onhandig voor hemzelf ook erg onrustig voor ons. Ik heb door een zeer straffe training van vroeger dit impuls aardig onder de knie maar op een drukke dag kan ik behoorlijk onrustig aan tafel zitten.

Vanmiddag vertelde hij dat hij tegen een ander kind had gezegd dat het op een spook leek. Het kind in kwestie had het goed opgepakt maar ik zei tegen hem dat je toch niet alles maar kan zeggen wat er zomaar in je opkomt.
Uiteraard wilde hij weten waarom. Een keurige uitleg over gevoelens, en dat je niet alle gedachten kan spuien omdat je daarmee mensen kan kwetsen en omdat je vaak de dingen al 10 keer eerder begrijpt het soms ook moeilijk is voor de ander als je altijd maar zijn of haar zin afmaakt. Of dat je dingen ziet, zoals dat het kind echt op een spook lijkt 😉

Een tijdje geleden was ik op school en vond een burberry sjaal, en ik vind ze zo lelijk die burberry ruiten dingen. Echt vreselijk.
Alleen de administratief medewerkster zat in de personeelskamer en ik vroeg netjes , is deze sjaal van jou? Nee zulke sjaals droeg zij niet vertelde ze en ik had toch het idee dat ze het niet mooi vond dus ik zei gelijk gelukkig maar want ik vind die ruit zo vreselijk, zo truttig , bah …waarop ze benepen zei…ik heb ook van die kussens thuis.
Op zo’n moment denk ik wel eens…bijt af die tong!

Vanmiddag vertelde ik het ook aan de fysiotherapeute dat ik een training kreeg om alles wat meer in een routine te krijgen en wat minder impulsief te handelen.
Maar impulsief is zo leuk , zo creatief en zo ongedwongen volgens haar.
Grappig hoe mensen tegen impulsiviteit aankijken, terwijl ik het regelmatig als een last zie, vinden veel mensen het leuk en zeggen ze vaak dat ze genieten van mijn impulsieve invallen.
Ik denk dat ik er zelf maar ook eens meer van moet gaan genieten,heel impulsief bedenk ik mij dat ik naar bed ga 😉

8 thoughts on “Impulsief

  1. Ik heb geen adhd, maar herken dit wel. Ik ben ook (te) vaak met 100 dingen tegelijk bezig, waardoor ik helemaal gek word … van mezelf dan. Ik functioneer 't beste als alles op orde is, alles opgeruimd is en er niet teveel op mijn lijstje staat wat ik nog allemaal moet doen.

    Like

  2. Ik heb ook geen adhd geloof ik, maar als je me ziet schoonmalen zou je denken van wel. Ben ik aan het soppen, kom ik een opruimklusje tegen, ga ik eerst naar de droger, lees mijn mail.. om ujiteindelijk de emmer met sop weg te gooien (-;

    Like

  3. Ik heb bij mijn vorige werk ooit een 'anti-assertiviteites' cursus mogen (moeten) volgen. Want zeiden ze: je hebt eigenlijk altijd gelijk, maar met de manier waarop je het zegt valt nog wel wat te winnen. 😉

    Like

  4. Big smile en een dikke knuffel. We zijn vast een tweeling. Het is niet altijd gemakkelijk om impulsief te zijn. Vooral niet als je het altijd bent. Op de gekste momenten heb ik de neiging om flink gek te doen. Als er een ernstig gesprek is heb ik zin om iets te zeggen, dat doe ik dan ook, wat de ander uit zijn ernst haalt. Als je dat altijd tegengaat kost dat behoorlijk wat energie 🙂
    Lachen van die sjaal zeg. Toch vind ik impulsiviteit niet altijd vervelend. Ik vind het onderdrukken ervan vervelend.

    Like

Geef een reactie

