Modeverschijnsel

Vanmorgen was ik bij de controle van de psychiater. Ik heb gemerkt dat sommige mensen daarvan schrikken als ik bij het maken van een afspraak zeg, dan kan ik niet want dan ga ik naar de psychiater of ik ga morgen naar de psychiater.
Het is voor een mij een reddende engel geweest, iemand die mijn leven zoveel heeft kunnen verbeteren met zijn kennis en zijn handtekening onder de recepten 😉
Vanmorgen zaten we gezellig te keuvelen over medicijnen en goede series dat ze laat werden uitgezonden en dat hij ook zo genoot van de nieuwe serie van de koningin.

De controles bleven zo tot ik weer volledig werkte, en dan ga ik terug naar de huisarts die het prima vindt. De psychiater is ook nog eens voor zijn leeftijd een zeer appetijtelijke man dus altijd een gezellig uurtje kletsen.
Vandaag gaf ik aan dat ik zo opgeknapt was en hij vond mij zo positief geworden.
Uiteraard medicijnen maar toch ook erkenning van de stoornis.

“Waar ik mij zo aan kan storen” zei hij, is dat ADHD als modeverschijnsel wordt gezien, alsof iedereen ineens het heeft. Hij zag tegenwoordig veel oudere mensen die toch erkenning durfden te zoeken en die zo graag rust wilden in hun hoofd en leven.
Het is niet dat er meer zijn maar de onderzoeksmethoden zijn beter zei hij en we durven daarom beter medicijnen voor te schrijven.
Hij was erg laatdunkend over mensen die vinden dat adhd mensen maar beter hun best moeten doen, dan komt het wel goed.

Opgewekt verliet ik zijn kantoor, en bedacht ik mij hoe blij ik met deze meneer was.
Modeverschijnsel of niet deze meneer heeft mijn leven een wending kunnen geven waar ik alleen maar van droomde, als ik tenminste tijd had in mijn o, zo drukke hoofd ;-).

13 thoughts on “Modeverschijnsel

  1. ADHD een modeverschijnsel? En CVS, fibromyalgie en zo kan ik nog wel even doorgaan natuurlijk ook. Sorry zal het niet want dan maak ik me weer boos en dat kost dan weer onnodige energie.
    Maar super dat het zo goed met je gaat. (en dat zonder klankschalentherapie ;-)).

    Like

  2. Wat fijn dat je zo'n goede psychiater hebt.Tja veel mensen schrikken al bij het woord,zo raar dat dit nog zo beladen is.En belachelijk dat ADHD een modeverschijnsel zou zijn.Ik kan me daar ook best wel over opwinden .Mensen oordelen zo vaak door Onwetend heid
    Groetjes Elisabeth

    Like

  3. Heerlijk dat het zo goed met je gaat! Ook fijn dat je je zo op je gemak voelt bij de psychiater. Dat schelt enorm. Ik heb dat met mijn huisarts. Een schat van een mens waar ik echt mijn ei bij kwijt kan. Zulke mensen zijn goud waard!

    Liefs Frederique

    Like

  4. Hmmm, ik ben het deels eens met je psychiater. Ik denk nl dat er veel kinderen onterecht aan de Ritalin of Concerta zitten. Een klein opvoedcursusje kan ook al vaak wonderen doen. Of alle suiker uit huis bannen. En de kleurstoffen. Ik vind persoonlijk dat medicatie als laatste aan bod moet komen. Bij volwassenen vind ik het een heel ander verhaal…

    Like

  5. @zuster Klivia, ik vind dat erg kort door de bocht, dat is namelijk precies wat ouders heel vaak te horen krijgen, dat ze niet goed opvoeden, of te veel suikers geven, en dat het aan het eten ligt. De diagnose wordt niet zomaar afgegeven,en ik vind dat er een verschil is tussen onopgevoede kinderen of adhd kinderen.
    Of je medicijnen geeft aan kinderen is je eigen keus, het gaat er om of je daarmee een kind helpt.
    De een kan het zonder medicijnen of met minimale dosis maar anderen hebben meer nodig.
    Ieder geval is individueel.

    Like

  6. Wat heerlijk dat je helemaal lekker in je vel zit en lekker je draai vindt in je werk en aan het opbouwen bet.

    Fijn dat je een psychiater hebt die je in de zo moeilijke tijd heeft bijgestaan en samen met jou gezocht naar wat “het” (ADHD) nu was en dat hij z'n krabbel wilde zetten onder de recepten.

    Je mag trots zijn op jezelf, want de weg was denk ik best wel lang om te komen waar je nu bent!

    Like

Geef een reactie

