Leeftijd


Regelmatig kom ik mensen tegen die zeuren over hun leeftijd, de een vindt zich te oud, de ander voelt zich jong maar is toch al op leeftijd en de ander is jong en gedraagt zich alsof Huize Avondrood morgen al in zicht is.
Leeftijd zegt mij weinig, iemand vroeg eens hoe voelt het nu om 45 te zijn..eigenlijk niets anders dan 44 of 43.
In mijn hoofd ben ik wie ik ben en ik merk alleen dat mijn lichaam sneller ouder wordt dan mijn geest (en dat mij lief is ;-).

Soms kan ik wakker worden en denken dat ik iets leuks ga doen omdat ik zo energiek ben, bijvoorbeeld een lekker stuk hard lopen, of roeien of zelfs beide.
En feesten tot diep in de nacht, maar als ik dan uit bed stap, ben ik blij als mijn rug recht is en ik weer tot deze wereld behoor.
Uitgebreid kindergesnater brengt mij tot ontbijtjes maken en op de fiets stappen om naar mijn werk te rijden en daar eerst uitgebreid een kop thee te drinken.

In de avond is mijn grootste lichaamsbeweging een rondje met de hond, en wat huishouding maar toch vind het lekkerste om heerlijk op de bank te liggen en een serie te kijken.
Ik voel niet meer de behoefte om het te gaan maken die avond zoals mijn bijna 16 jarige dochter die uitkijkt naar het uitgaan, en het feesten en overal bij moet zijn want je zult maar eens wat missen.
Daarin ben ik wel ouder geworden, b’n there ,done that, geen spijt, mooie jaren om terug op te kijken.

Soms vind ik wel eens jammer dat ik niet meer ’s avonds opspring , naar de kroeg ga en tot diep in de nacht feest. Ik was een groot feestbeest tot een heleboel jaren terug ;-). Regelmatig vroegen kroegeigenaren of ik bleef zitten of de deur op slot deed.

Dat valt mij wel op aan mijn 20 jarige dochter, die samenwoont en thuis zit alsof haar leven al voor de helft erop zit. Die elke avond om half 10 in bed ligt omdat ze haar energie goed wil verdelen. Die (in mijn ogen) niet lijkt te genieten van haar leven als 20 jarige.
Ik betrap mij erop dat ik vaak wil zeggen, geniet joh, want over 20 jaar heb je spijt, want dan wil je lijf niet meer. Maar ze heeft een ander karakter dan ik heb en dit is haar beleving van 20 zijn.

Ouder worden wil iedereen, maar ouder zijn ,dat wil bijna niemand zegt de oma van Meneer Williams en dat klopt ook.
Ik hoop ook heel oud te worden maar eigenlijk hadden ze het proces van het ouder worden van het lijf, al jaren geleden stop mogen zetten !

6 thoughts on “Leeftijd

  1. Ik denk er nooit zo over na eigenlijk, ben er ook niet zo mee bezig. Als ik maar in mijn kleren blijf passen dan gaat er bij mij qua gewicht ook geen alarm af…

    Nu is het bij mij wel zo, dat ik door mijn IgA (dat wist ik toen niet) een opoe was qua energie en nu véél meer kan. Dus ik kan alleen maar zeggen dat ik elke dag dat ik op sta meer dan tevreden ben… want ik blijf niet liggen!

    Like

Geef een reactie

