Dierendokterschool


Wanhopig werd ik er van, het lezen of meer het niet lezen van mijn jongste, toen hij in groep 3 zat. Hoe harder er aan getrokken werd ,hoe meer hij de kont tegen de krib gooide.
In groep 4 trof hij twee enorme harken van docenten aan die hem zo strak hielden en hem zoveel wilden laten doen , dat hij zich soms verstopte achter het fietsenhok omdat hij niet naar binnen wilde.

Ik word later ijsjesverkoper riep hij regelmatig, want ik ga nooit leren.
En we togen elke 14 dagen weer naar school om te praten, om ze te laten inzien dat het geen onwil van hem was maar onmacht , dat hij toch echt dyslectisch was.
Hij was de jongste, het meest verwende jongetje, we stelden geen eisen aan hem, het kwam omdat ik ziek was, omdat ik adhd had en hij het ook wel zou hebben, het kwam omdat hij vervelend was en andere kinderen plaagde, het kwam omdat..we hebben van alles gehoord.
En soms werden we heel boos, andere keren waren we beledigd, we trokken van leer en twijfelden aan alles , bijna aan ons kind.

Een tijd terug kwamen we bij de juf in groep 5, het is een beetje aparte mevrouw, ze is iets jonger dan ik en ziet eruit als een bootwerker. Zo praat ze ook, ik had daar toch wel wat moeite mee. Laten we zeggen een kerel onder de kerels zo”n type vind ik het.
De jongste loopt met haar weg, hij vindt haar geweldig, soms moppert hij met haar, en hij heeft haar op alle fronten uitgeprobeerd, en ineens viel het kwartje.

Tijdens de geschiedenis en aardrijkskunde lessen merkte hij dat hij veel wist, hij haalde negens en achten en er werd rekening gehouden met zijn dyslexie.
Alsof ik een ander kind thuis kreeg, eentje die school nog steeds niet helemaal super vindt maar die wel ineens gigantische resultaten haalt.

Vanmiddag kwam hij thuis en kwam tegen mij aan staan, weet je mam, ik heb een cito toets begrijpend lezen gedaan en ik had een a score.
Ik keek hem aan en glom van trots. Ik vertelde dat als je a scores houdt, je naar het vwo kan als je goed blijft leren.
Dan kan ik dus naar de dierendokterschool, vroeg hij hoopvol.
Want als ik dierenarts word doe ik twee dingen die ik leuk vind, voor dieren zorgen en veel geld verdienen 😉

9 thoughts on “Dierendokterschool

  1. Haha, hij wil yuppie worden! Zo heette dat toch, vroeger, alles voor het geld? (-;

    Maar wat super dat hij het nu zo goed doet. Ik zie dat ook hier hoor, dat de ene juf of de andere (de aanpak dan) zo veel verschil maakt in het welbevinden van het kind in de klas.

    Like

  2. Kijk is aan… hij heeft een klik met de juf. Waardoor er kwartjes konden vallen… Super zeg! Je zal nu een compleet ander kind hebben naar school toe en over school en dat soort dingen. De 10-minuten gesprekken gaan nog gezellig worden met een bootwerker, hahaha. Geweldig! Fijn zo'n juf!

    Hij heeft nu gelijk een doel dat hij dierenarts wil worden. En ijsjes maken kan hij lekker thuis doen toch!

    Like

  3. Oeh, die basisscholen ook soms. Je kunt niet zonder, maar soms vaag ik me af of ze hun personeel soms selecteren op een tunnelvisie oid, bah! Fijn dat er nu een goede juf is opgestaan!

    Like

Geef een reactie

