Beautiful mind

 

Deze foto is van mijn stoere lieve bikkel, alweer bijna een jaar terug en inmiddels verheugd hij zich enorm op zijn 9e verjaardag.
Afgelopen week hebben we het zoveelste gesprek gevoerd op school, over zijn houding, gedrag, snelle associatievermogen en het soms onvermogen om met andere kinderen te kunnen spelen.

Zijn enorme intelligentie verbaasde de juf en ze wilde graag weten hoe ze met hem om kan gaan. Want stel dat hij adhd heeft dan kan hij medicijnen slikken volgens haar en dan komt het helemaal goed.

En daarbij ze heeft in haar klas al zoveel adhd kinderen.
Geïrriteerd volgde ik het gesprek, en hield mij in, alhoewel ik helemaal kriebelig werd van haar drukke gepraat, haar vreselijke volle lokaal met wel 20 onafgemaakte dingen, met..zoveel troep..en haar constante woordenstroom.
Ze verloor mij helemaal ,toen ze begon over homeopathische druppels voor adhd ,want je moest er toch niet aan denken je kind vol medicijnen.

Ze gaf aan het moeilijk te vinden en hoe deed ik dat thuis? Er volgde een enorme stilte van mijn kant en toen ik voorzichtig zei geen problemen met hem thuis te hebben , uiteraard wist ze daar ook het antwoord op.
Ik was precies zo en zou dan het gedrag vast niet zo zien.
Dankzij mijn geregistreerde medicijnen en training kon ik haar vertellen dat het thuis netjes en geordend was, ik met dagplanners werkte en dat ik dol was op zijn beautiful mind , net als die van zijn zuster. Ik hield van het snelle schakelen in zijn hoofd en was blij iemand gevonden te hebben die dat ook kon.

Zuchtend gaf ze aan dat er dan maar iemand naar hem moest komen kijken want ze wist het niet meer. Ik gaf aan hem meer leerstof te geven wat hem intereseerde maar daar kon ze niet aan beginnen zonder diagnose.
Op dat moment overwoog ik even thuisonderwijs!
Ik verliet het gesprek geïrriteerd, de juf was handelingsverlegen en ik kon het oplossen, al pruttelend belde ik met een bevriende collega die voorzichtig aan gaf misschien hem te laten testen.
Voor jezelf, zei ze sussend.

De pscyhiater die ik donderdag sprak in verband met de controle voor mezelf, legde ik het ook voor. Hij moest vreselijk lachen en keek mij aan, waar is hij bij gebaat, is dat niet de vraag die je jezelf moet stellen?
Ga naar een kinderarts, leg hem dit voor, geen lange wachttijden en laat hem uit de buurt van psychiaters ;-).
Hij lachte naar mij en zei , jij bent geen graadmeter, jij en hij zijn soulmates , jullie zien het niet van elkaar.

En zo gaan we over 2 weken naar de kinderarts , maar o wee als ze gaan sleutelen aan mijn prachtig kind en zijn beautiful mind!

Posted by Picasa
17 thoughts on “Beautiful mind

  1. Ik ben blij dat je het zegt… Die overvolle klassen vol troep in de lucht, dat je niet eens rechtop door de klas kunt lopen, daar zou je als kind toch kriegel van worden. Geconcentreerd werken zou voor mij alleen maar mogelijk zijn met een blinddoek om 🙂

    Wil de juf soms dat je zoon een pil slikt zodat zij niets hoeft te doen?? Volgens mij moet ze toch weten wat ze met kinderen moet doen met hoge intelligentie… die moet je een uitdaging geven… werk met meer diepgang.

    Er is inmiddels tegenwoordig op school toch veel meer informatie dan vroeger over kinderen met adhd, add, pdd-nos en HS… Als ze zich daar in verdiept… komt ze veel te weten over jouw kind met z'n Beautiful mind!!

    Sterkte met de juf en wat een fijne psychiater heb je!

    Like

  2. Ik herken het wel hoor, geen kritiek willen horen op jouw bijzondere kind. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Uiteindelijk is het ons wel gelukt samen met de school een prima oplossing te vinden. Maar ik moest eerst wel leren accepteren dat het nodig was.

    Like

  3. En het vervelende is, ik sta zelf voor de klas en ons lokaal is rust en niet te veel prikkels, en ik weet dat mijn klas een ander uitgangspunt heeft maar toch denk ik er dat veel te winnen valt met wat klassenmanagement in dit geval

    Like

  4. Het allermoeilijkste is dat om te accepteren dat iemand problemen heeft met je kind. Vooral omdat ik denk dat er op andere fronten heel wat te winnen valt.
    Maar de psychiater zei het ook al, jij kijkt met een moederliefde bril 😉

    Like

  5. Ik werd al kriebelig over het lézen over deze juf. Ik heb veel foute juffen gezien, maar gelukkig ook hele goeie. Je moet maar afwachten bij welke juf je kind in de klas komt. 'Lastige kinderen' bestaan niet: Ga gewoon aan het werk, Juf!

    Fijn, zo'n psych!

    Like

  6. Tja, herkenbaar, zo'n beautiful mind én een juf die er geen raad mee weet. Gelukkig zijn wij inmiddels langs een bureau geweest – psychologe en doorverwezen naar de kinderarts voor de bekende medicijnen…moet nog even zien of dat een succes is, maar de raad die de psychologe aan onze juf(fen) hebben gegeven doet al goed (en hoe wij hem hebben uitgelged dat zijn juf in elkaar zit, ahum).

    Je hebt gelijk, prachtig toch zo'n jongen met zo'n snelle geest. Ik begrijp het prima dat ze zich vervelen, en dat andere kinderen er niet altijd mee overweg kunnen trouwens. Ik ben blij met mijn zoon, en jij met de jouwe.

    maar eh… ben je nu voor of tegen die pillen?!

    Like

  7. Hou voet bij stuk, lastige kinderen bestaan niet!
    Ben zelf al 32 jaar kleuterjuf in hart en nieren. Maak van alles mee. De afgelopen 3 jaar zelfs een meisje met Down in mijn volle klas van 32 kids. Ze zit nu prima op haar plek in groep 3…..
    Het is maar of je je werk wilt doen….. klaar!
    Succes met de stappen die je gaat/wilt/moet nemen!

    Like

  8. Oh wat heerlijk herkenbaar, Ik heb ook zo “lastig” kind..
    Alleen thuis merk ik er niks van, we zijn zo op elkaar ingespeeld en hebben onze eigen routine ach op ieder potje past een dekseltje en voor ieder kind is de juiste juf (alleen nog even vinden)

    Like

Geef een reactie

