Hart op de tong


Al vanaf ik een kind ben , hoor ik vaak dat ik te direct ben, het hart op de tong heb liggen. Ik vind dat een mooie uitdrukking, maar het is niet altijd handig om je hart op je tong te hebben liggen.
Graag had ik hem wat lager zodat ik soms wat rustiger en tactischer kan reageren.

Op het moment dat ik geconfronteerd word met onrecht of verdriet, schiet het hart naar boven en spuit het alle woorden eruit.
Ik maak geen onderscheid wie er voor mij staat en ben direct, duidelijk en soms heel hard.
Heb een hekel aan achterbaksheid en zal ook dit ook direct melden, niet altijd handig dus.

Maar vaak, schept het ook duidelijkheid voor de ander die zich letterlijk en figuurlijk bergt voor mijn rappe, snelle hart op de tong.
Dat vind ik nog veel vervelender omdat ik graag het onrecht de wereld uit wil hebben, het gesprek aan wil gaan.

citaat van een onbekende bron van het internet:

“Iemand met het hart op de tong vind ik vertederend. Zo iemand weet bij zijn gevoel te komen, het in woorden te vertalen en meestal worden die woorden dan ook meteen uitgesproken. Zo iemand spreekt dus rechtstreeks vanuit zijn gevoel en durft zijn emoties te uiten. Soms is dat misschien even wennen. Vooral als dat hart kritiek tegen je uit. Niet iedereen kan hiermee overweg. Want niet iedereen staat open voor kritiek. Zo werkt dat nu eenmaal. Laatst stelde ik een vriendin een open vraag en er werd mij direct te verstaan gegeven dat de vraag haar irriteerde. Ze vond hem ongepast. Okay, duidelijk. Bij iemand met het hart op de tong weet je dus waar je aan toe bent. Zo iemand zal je niet voor de gek houden, je geen rad voor ogen draaien of een antwoord geven dat gewenst is. Wat zo iemand zegt, is gemeend. Geen poespas, gewoon duidelijk. Met zo iemand kan je goed praten.

Zo iemand zal snel zijn gevoel op tafel leggen, ook als er niet naar gevraagd wordt. Als er net diepe emoties in het hart geland zijn, zal hij die uiten en je er deelgenoot van maken. Blij en gelukkig als hij is, zal hij je dat laten weten en ook die mooie gevoelens bij je op tafel leggen. “

En met het laatste ben ik blij dat ik in dat geval ook het hart op de tong heb πŸ˜‰

13 thoughts on “Hart op de tong

  1. En zo zie je maar dat iedereen weer anders is. In een ideale wereld zou men dat van elkaar moeten accepteren en waarderen. Wel mooi citaat inderdaad. Alleen euh, deed die tattoo op je tong geen pijn (foto)? (-;

    Like

  2. Ik vind mensen die zeggen wat ze denken erg prettig in de omgang. Weet je tenminste waar je aan toe bent. En je krijgt dan altijd de gelegenheid iets toe te lichten wat misschien niet goed overkwam. Dat voorkomt een hoop irritatie.

    Like

  3. Ik heb 'em ook, dat hart op de tong. Persoonlijk kan ik er mee leven, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er niks mee kunnen. Ik noem een complete (schoon)familie πŸ˜‰

    Het is lastig als je zegt wat je denkt, het kan soms nl door alle emoties nogal kort door de bocht zijn.

    Like

  4. ik vind het prima als iemand zijn hart op de tong heeft, als het maar in combinatie is met tactvol zijn.
    Ik heb een collega die ditzelfde altijd met enige trots van zichzelf zegt, maar ze heeft helaas ook een tong als een scheermes. Dan laat maar even…
    Maar dat is vast niet hoe jij het bedoeld.
    Groetjes Tanya!

    Like

  5. Middelste zoon heeft ook het hart op de tong. Is erg direct, maar je weet waar je aan toe bent.

    Daar kan ik beter mee omgaan dan mensen die dingen achter je rug om zeggen. Bahhhh… daar ben ik allergisch voor.

    Liefs Frederique

    Like

  6. ik heb ook het hart op de tong, maar merk dat dat niet altijd wordt gewaardeerd, mensen zeggen vaak dat ik eerst moet nadenken voor ik iets zeg, en ervaren het soms als kwetsend terwijl ik dat totaal niet bedoel. Zelf kan ik heel goed omgaan met mensen die zo zijn, ik vind het fijn als iemand duidelijk is over wat hij vindt en bedoelt

    Like

Geef een reactie

