Plak moeders

Met enige verbazing volg ik al een tijdje berichten op twitter, en in de media over het fenomeen plakmoeders.
Het zijn moeders die hun kind in een draagdoek de hele dag ronddragen.
Eerst dacht ik : respect, de hele dag zo’n baby, peuter, zelfs kleuter op je lijf meedragen.
Maar inmiddels ben ik van gedachte veranderd.

Ik snap het hele fenomeen niet, tuurlijk heb ik ook heerlijk getutteld met de kinderen toen ze babies waren maar ik vond een kinderwagen heel makkelijk,
Ik koos er altijd een uit waar veel aan, onder, in en op kon, en het kind natuurlijk comfortabel in lag.
De kleur en dessin speelde ook wel mee.

Ik had wel een draagzak, waar alleen de oudste in heeft gezeten die ik na een half uur gillend en puffend mee te hebben gelopen gauw weer in de kinderwagen heb gezet.
Voor de duidelijkheid,zij gillen , ik puffen ;-))
Bij de andere twee had ik zoiets van , lekker in de kinderwagen en de ander erbij.

En..wat ook meespeelde, zo’n kinderwagen had ook wel iets makkelijks, een beetje flirten lukt prima met kinderwagen maar als je toch twee kinderen op je geplakt hebt lijkt mij dit niet echt een geweldige optie.
Nu is dit niet het belangrijkste in het leven, alhoewel , ligt aan je levensfase ga ik vanuit 😉

Deze plakmoeders hoor ik ook heel vaak klagen over het feit dat de kinderen de hele dag bij je willen zitten. En dan binden ze hem of haar maar weer op de rug want anders is die zo vervelend aan het huilen.
Ik krijg daar de kriebels van, peuters hoeven niet de hele dag op je te zitten en als ze als dwangmiddel huilen gaan gebruiken dan geloof ik dat er in de opvoeding niet iets helemaal goed gaat(ik ga nu op allerlei tenen staan..ik weet het ;-).

Het zijn ook vaak de moeders die het heel normaal vinden dat kinderen met 2, 3 jaar s’nachts nog borstvoeding nodig hebben en dan uitgebreid klagen over hun vermoeidheid.
Of die het heel normaal vinden dat hun kinderen altijd bij hun in bed slapen.
Ik krijg daar heel uitgebreid de kriebels van.

Noem mij ouderwets of hardvochtig, mijn kinderen slapen in hun eigen bed, krijgen al sinds ik weet niet hoe lang geen borstvoeding, en plakken, dat doen ze maar lekker met papier en lijm!

23 thoughts on “Plak moeders

  1. Ook hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb nooit met ze rondgesjouwd. In de jaren zeventig was dat nog niet zo in de mode. Wel zelf gevoed tot bijna een jaar.
    De oudste van ons kwartet was net 5 toen onze jongste werd geboren. Dus nee, ze lagen niet bij ons in bed. ;o)

    Like

  2. Ach ja, ieder zijn meug. Ik vond het idee van een draagdoek heel romantisch, en op zijn tijd was het ook nog praktisch ook. Maar kinderwagens zijn echt fijner voor je rug! Die van mij lustten geen moedermelk (denk ik, ze deden het niet in ieder geval) en na de eerste paar dagen werden we idd zo moe dat ze direct een eigen kamertje kregen! Beviel twee van de drie uitstekend (en de dame kwam toen ze wat groter was gewoon af en toe een uurtje tussen ons in liggen tot we haar er weer uitschopten)

    Overigens, ik vind het niet verkeerd hoor. Als moeder en kind het allebei willen, lekker doen!

    Like

  3. Zie ik dat meneer Williams geantwoord heeft dus ik was errug benieuwd naar zijn foto. Wow wist niet dat je met deze meneer Williams getrouwd was :D. (Overigens duurde het even voordat het kwartje viel) ;P.

    Like

  4. De oudste vond het helemaal niets, de draagdoek. De jongste vond niets lekkerder en ging altijd liggen huilen in de kinderwagen.
    Hij was ook heel graag dichtbij me en het was een heel gezellige tijd.

    Het is heel handig hoor, zeker als je even naar de supermarkt wilt, of een blokje om. Of waar ook want dat gehannes met een kinderwagen vs. een doek die je in je tas stopt….

    Maar dat kindertjesdragen is volgens mij een religie voor sommige mensen. In het rijtje borstvoeding geven tot ze vier zijn en nooit straffen maar altijd praten en zet je kind met het gezicht vooruit? Daar gaat je moeder-kind band 😉

    Ik zou het nog graag een keer willen doen hoor, mijn kleine babietje in de ringsling 🙂

    Like

  5. Ik denk dat die moeders het meer voor henzelf doen, dan voor hun kind. Dat ze stiekem heel slecht zijn in loslaten…

    Ik ben een heel ontaarde moeder. Heb nooit een draagdoek gehad, heb geen borstvoeding gegeven en Jill sliep vanaf dag 1 in hara eigen bedje.

    Ik heb een prima band met mijn kind. Zij is gek op mij en ik op haar.

    Like

  6. Amen!
    Ik vind ook dat babies te, ik weet het goede woord niet echt, te veel bepalen hoe het gaat. Laat ze lekker een keer huilen, daar heb je later veel gemak van. En echt niet dat het daarom gaat hoor! Voordat ik dadelijk weer op allerlei tenen trap. 😉

    Like

  7. Bij mij hebben oudste en jongste in het begin heerlijk in zo'n sleng (of hoe heet zo'n ding gelegen) dat was in de eerste twee maanden dat ze zo erg last van darmkrampjes hadden en als ik dan met ze rondliep schuddelde dat blijkbaar de darmpjes lekker in rust 🙂

    Maar ik moet er niet aan denken dat ze als peuter nog aan mijn nek hingen, hahaha. Vind ik namelijk niet echt praktisch…

    Voor de rest ben ik geloof ik ook nogal ouderwets de 3 R'en en zo, op hun eigen plekje slapen was goed voor hun en voor mij, anders hingen mijn ogen de volgende ochtend nog potdicht. Voeden tot een maand of 10, toen was ik er wel klaar mee, en zij ook, we zaten helemaal op één lijn wat dat betreft, hahaha.

    En de buggy, wat heb ik dat ding gemist toen ze te groot werden, moest ik ineens alle boodschappen zelf dragen 🙂

    Like

  8. Bij de jongste heb ik een draagdoek gebruikt. Maar vond het een beetje eng. Hij lag er zo verkreukeld in. Wat ik wel fijn vond was dat ik hem als een hangmat in de box kon hangen, die draagdoek. En in de huileriode was dat heel handig.

    Verder hebben we alleen maar lekker gekroeld en niet geplakt ;-)Altijd in eigen bedje enzo.
    Leuke blog en een speelse manier van schrijven. Dat lokt reacties uit.

    Like

  9. Onze kinderen sliepen in hun eigen bed. Nooit tussen ons in. dat vond ik erg gevaarlijk. Stel je voor dat je op ze ging liggen. Wel lagen wij op zondagochtend met z'n allen gezellig op bed.

    Tegenwoordig slapen de kinderen bij de ouders op de kamer. Waar is dat leuke babykamertje dan voor? Maar iedereen moet het zelf weten. Maar snappen doe ik het niet helemaal.

    Mooie lay out!

    Liefs Frederique

    Like

  10. Helemaal eens met je verhaal! Goed verwoord. Ik ben ook het tegenvoorbeeld van het nu zo populaire 'natuurlijke ouderschap'. Draagzak vind ik dan wel weer handig, maar uit puur praktische overwegingen. Even met oudste naar de speeltuin om de hoek, dan gaat jongste in de draagzak mee. Binnen een paar dagen na de bevalling was ik ook wel klaar met een baby vlak naast mijn bed. Dat huilen hoorde ik ook door de muur heen wel, hoefde echt niet naast mijn hoofd!
    Plakkers zijn mijn kinderen totaal niet, zijn ze zo klein als ze zijn al te zelfstandig voor. Knuffelen is klef genoeg.
    Ben toch benieuwd hoeveel mensen eigenlijk wel de plakinsteek hebben (gezien de reacties hier).

    Like

  11. Ik had een draagdoek gekocht op de rommelmarkt, dezelfde hebben ze nu nog bij de babywinkel met een P, maar na 1 keer haar erin te hebben gelegd, bleek dat ik het niet praktisch vond. Heb het ding snel middels marktplaats met bijna 20 euro winst verkocht.
    We hadden de kinderkamer compleet gekocht toen bleek dat er nog een familiewiegje in de familie was. Die heb ik wel een paar weken naast mijn bed gehad. Afhankelijk van mijn eigen moeheid sliep ze daarin of in haar eigen kamer. Ik gaf geen borstvoeding omdat dit echt niet wilde lukken en als ik merkte dat mw honger had dan had ik een thermosfles met heet water en de babyvoeding naast mijn bed staan. Ik slaap overal doorheen als ik moe ben. Gelukkig sliep mevrouw ook na 5 nachten lekker door dus veel heeft ze niet bij ons gelegen. Sowieso lag ze veel in haar eigen kamertje. Kan ook helmaal gek worden van die moeders die het kind de hele dag beneden in de box laten liggen als ze nog zo klein zijn. Lekker boven in het eigen bedje lijkt me zoveel fijner voor je kind.

    Like

  12. Ik heb het idee dat het nu een hype is , las laatst een tweet van iemand die vertelde dat ze ging schoonmaken met haar kind op haar rug. Echt dan denk ik, wat sla je door.
    Ik heb ook de wieg naast mijn bed gehad, totdat de mensjes doorsliepen, gelukkig deden ze dit al snel.

    Like

Geef een reactie

