Roken


Sinds ik met Meneer Williams ben, rookt hij. In een rokerige bar hebben wij elkaar ontmoet en een eerste kus kwam ook met asbak smaak.
Bij ons thuis werd niet gerookt, mijn moeder rookt niet en ik heb zelf ook nog nooit gerookt. Ik vind het zo vies, brr.
Ik kom nog wel uit de generatie dat het stoer was om te roken.
Als ik naar de bioscoop ging, zag ik stoere mannen op paarden, flink sigaretten roken.
Dames rookten Belinda menthol in de reclame’s.

In huis werd er niet gerookt en er kwamen steeds meer gelegenheden waar niet gerookt mocht worden. Ik vond het vaak bar ongezellig, ging ik weg met Meneer Williams , moest hij af en toe naar buiten voor een sigaretje en zat ik alleen te koekeloeren aan de bar, restaurant of bioscoop.
Thuis moesten af en toe series op pauze, even sigaretje roken.

Er zijn wat stop-pogingen geweest de afgelopen jaren, maar meestal rookte hij binnen een dag weer omdat hij het niet kon laten.
Nicotine kauwgum ging hij van over zijn nek, pleisters jeukten en iedere poging faalde.
Hij had altijd wel een smoes, drukke tijd,stress, de blaadjes vallen van de bomen, ik kan zoveel bedenken.

Ruim anderhalve week geleden kwam hij binnen, met heel serieus gezicht. Dit zei hij plechtig is mijn laatste sigaret en die wil ik graag in de eetkamer oproken.
Ik ben er klaar mee, ik hoest als een gek, ik ben kortademig, ik voel mij ongezond en het kost mij 2400 euro per jaar.
Ik was uiteraard sceptisch maar stimuleerde het van harte. En nu ruim 1.5 week later heeft hij nog steeds geen sigaret aangeraakt.
Hij is onredelijk geweest,zeurderig, hij is blij geweest omdat hij ineens stukken beter ruikt en proeft.
Hij slaapt nog wel onrustig maar hij troost zich met de gedachte dat dat allemaal over gaat.

En ik..ben blij, juich, als ik het huishoudbudget zie wat niet zo snel meer slinkt want wat is dat roken duur zeg!
Behalve dat het ongelofelijk slecht is voor je gezondheid, is het ook nog een enorme aanslag op je portemonnee.
En ik stimuleer nog steeds enorm, want ik ben zo blij een lekker fris ruikende man te hebben zonder asbak smaak!

21 thoughts on “Roken

  1. Goed van hem zeg! Het is heel moeilijk te stoppen met roken. Mijn schoonmoeder was een zware rookster en begin dit jaar kreeg ze longkanker. Nu móest ze wel stoppen en ze zegt nu dat ze dat veel eerder had moeten doen. Ze heeft nog geluk gehad, de tumor is in z'n geheel verwijderd en ze heeft geen uitzaaiingen.Maar niet alleen vanwege de tumor is ze blij dat ze gestopt is. Nu pas ziet ze in dat ze een slechte reuk had en zich lang niet fit voelde door haar rookgedrag. En natuurlijk, niet geheel onbelangrijk ze houdt nog geld over ook. Dus dit zijn hele goede redenen om het vooral vol te houden voor je man. Wens hem er sterkte mee van mij!!!

    Like

  2. Oh super zeg. Kan me voorstellen hoe moeilijk het is als je zo lang hebt gerookt. Lekker op een zonnig terras, biertje erbij en dan aaah, geen peuk 😦

    Maar behalve een fysieke verslaving is het vooral een stomme gewoonte die je best kan afleren. Iedereen die ik ken die al jaren is gestopt, deed dat zoals jouw man. Gewoon op wilskracht en zonder toeters & bellen.

    Na 10 jaar heb je met de stijgende prijzen misschien wel 30.000 euro 'verdiend'. Das best lekker!!!

    Like

  3. Ik zag het aan mijn man dat eerst de knop voor zichzelf helemaal om moest. Hij voelde al wel veel langer dat het niet goed was, en duur en zei iedere keer als een pakje sigaretten zoveel kost stop ik, of als..

    Like

  4. Wauw, die 2400 euro per jaar zouden mij ook heel erg motiveren! Goed van je man. En als hij toch gaat wankelen in zijn standvastigheid zeg dan maar dat de hele blogwereld weet dat hij gestopt is, en dat weer gaan roken dus echt niet kan!

    Like

  5. Een rasechte volhouder, die meneer Williams. Behalve de huishoudkas, zal zijn gezondheid er ook enorm op vooruit gaan. Das pas fijn!
    Ik heb 15 jaar gerookt en ben nog steeds blij dat ik gestopt ben. Alleen rook ik nog regelmatig in mijn droom. Echt bezopen, hoor. Met een sigaret in mijn mond stap ik de bus binnen, en de chauffeur zegt er niets van. Heel de 13 km lange weg naar mijn werk, rook ik continu van een en dezelfde stinkstok. Een beetje vreemd ja…

    Like

  6. Wat goed van je man zeg!! Mijn man rookte ook, tot voor 7 maanden geleden. Van de een op andere dag is hij gestopt. Zelfde verhaal, werd gek van het gehoest etc..Ook de eerste 3 weken akelig chagerijnig zodat ik bijna in staat was om te zeggen ga naar de winkel en haal alsjeblieft shag!!….puntje van mn tong er paar keer af gebeten en toen gezegd, nu is het klaar met dat gezeik en gezanik. Je bent gestopt, het gaat goed en je kan het. Maar dat gesjacherijn wil ik niet meer…toen was het over hahaahahaha….

    Het gaat nog steeds heel goed, af en toe heeft hij momenten, maar hij ruikt beter, alles smaakt beter en hij is zelfs fitter. En ik heb een spaarpot voor hem gemaakt waar ik iets meer dan de helft op stort van wat hij bespaart. Daar kan hij mee doen wat hij wil zodat hij een stimulans heeft. En hij ziet het steeds groeien (alhoewel hij er al een tablet van heeft gekocht een fiets, wel een goedkope via internet die fiets) nu ziet hij wat het allemaal heeft gekost….

    Succes en zet hem op voor meneer Williams, en ook voor jou want oooh wat kunnen ze dan af en toe uit hun hum zijn..;-))

    Like

Geef een reactie

