Het gedicht

Gisteren wees iemand mij op het gedicht van de 15 jarige Auke. Hij heeft een gedicht geschreven wat voorgedragen zou worden tijdens de herdenking.
Het is een gedicht over zijn oud-oom.
Ik vind het een heel mooi, indringend gedicht voor een 15 jarige.

Vind je het geen vreselijk gedicht dan, dat iemand dat zo maar opschrijft?vroeg iemand mij.Omdat ik joods ben ? of omdat ik het veroordeel dat iemand die een familielid heeft die een keuze heeft gemaakt waar diegene zelf ook niet achter staat?
Waarom is het een vreselijk gedicht?
Het gedicht veroordeelt de keuze, maar geeft tegelijkertijd aan dat er andere keuzes waren, en dat keuzes verdriet brachten in een moederhart. In een hele familie zelfs.

Van heel dichtbij ken ik ook een familie waar iemand die keuze heeft gemaakt. Waar een hele familie, generaties lang om veroordeeld worden. Die nu nog steeds zeggen, ik praat er niet over want ik wil er niet om veroordeeld worden.
Ik ken een liefde die ooit eens onmogelijk werd genoemd omdat de vader van het ene kind een foute keuze had gemaakt en de ander uit een joods gezin kwam.

Ik ken ook een familie waar de oorlog gaten in heeft geslagen, waar mensen zo getraumatiseerd werden dat het werd doorgegeven aan volgende generaties, die daar ook weer onder leden. Die ook weer worstelden met schuldgevoelens, waarom leven wij wel en zij niet meer.

En heel soms komen jaren later mensen uit die beide families elkaar tegen, en krijgen relaties, krijgen kinderen en leven allebei met een geheim. Want wat zal de wereld oordelen als ze horen dat juist, deze mensen voor elkaar gekozen hebben.
En daarom op mijn blog het gedicht van de 15 jarige Auke

Foute Keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.

Auke (15)

7 thoughts on “Het gedicht

  1. Familiegeschiedenis is niet uit te wissen. Gaten zijn niet meer op te vullen. Oudooms, tantes krijg je niet terug maar wat wij wel kunnen doen is keuzes maken om zo af en toe een taboe te doorbreken. ( moedig van deze jongen ).

    Ik weet niet wat mijn ouders van dit gedicht zullen zeggen.
    Ze zullen medelijden voelen met die moeder van 11 kinderen, denk ik. Maar ze zouden het niet fijn gevonden hebben als dit gedicht voorgelezen werd. Zij zien het nog voor zich. Zij zien en horen in gedachten de mannen weggevoerd worden. Het ligt nog steeds gevoelig bij tachtigers.

    Blij met dit gedicht op jouw blog 😉

    Like

  2. Mijn familie ook niet, die hebben deze herinneringen nog en dat maakt het ook zo vreselijk moeilijk.
    Mijn opa zat in een concentratiekamp, heeft het overleefd, als ik zie hoe traumatisch dat was en hoe dat de familie heeft beïnvloed, dan begrijp ik gelijk waarom het niet word voorgelezen maar ik ken ook die andere kant.
    Die familieleden die mee worden genomen in een maalstroom, en zo worden veroordeeld dat ze al bang zijn als hun naam ergens opduikt.

    Like

  3. Ik maak het nu van dichtbij mee met de vrijwilligers van de werkgroep dodenherdenking. Ik vind het een mooi en moedig gedicht en ik denk dat onze en jongere generaties er 'gemakkelijker' mee om kunnen gaan. Als je het zelf niet mee hebt gemaakt is het toch gemakkelijker om afstand te nemen. Ooit komt er ruimte voor zo'n gedicht. Denk ik. Mooi dat je er aandacht aan geschonken hebt, ik loop daar nog over te dubben

    Like

Geef een reactie

