Moederhart

Er zijn een boel dingen die mijn moederhart raken. Het kan uiteenlopend zijn van verdriet tot heel veel vreugde.
De dag dat mijn oudste dochter de deur uitging, daar was een jaar van verdriet aan vooraf gegaan. Ik wist soms niet waar ik het zoeken moest, het idee alleen al dat ze niet meer elke dag er zou zijn.

Inmiddels woont ze drie jaar samen en vind ik het goed zo. Ik weet dat het zo hoort, en ze is groot genoeg ;-). Moest er ook niet aan denken dat ze tot haar 30e thuis zou wonen.
De andere twee zijn nog te jong, die blijven nog heel wat jaren op het nest en dat stemt mij gelukkig.

Gistermiddag vertelde Meneer Williams dat een vriendje van de jongste niet meer bij zijn moeder thuis woont.Ik wist wel dat de moeder heel veel problemen met haar kind had en dat haar omstandigheden niet al te best waren maar dat het zo erg was geworden.
Het raakte mijn moederhart gelijk. Het jongetje is absoluut niet een van de makkelijkste en zijn broer heeft een enorme stoornis , en die is 2 jaar geleden bij zijn vader gaan wonen omdat het met beide jongens samen niet ging.

Zoiets doet mijn moederhart plaatsvervangend zeer. Ik ken de moeder, regelmatig met elkaar gepraat, samen gegeten, en ze heeft mij ook verteld dat ze graag kinderen wilde. Haar eerste man verliet haar en toen ze haar tweede man tegenkwam was ze al wat ouder. Vanaf het eerste moment dat het eerste kind er was wist ze dat het niet goed zat met hem.
Maar dit werd terzijde geschoven, het tweede kind was heel anders maar toch dezelfde onrustgevoelens.
Toen verliet haar tweede man haar, ik zal nooit vergeten dat ze met een hele lege blik vertelde dat het wel aan haar zou liggen want twee keer verlaten worden dat kan alleen maar jezelf liggen.

Ze ging door een hel met 2 hele moeilijke kinderen en nu begrijp ik, heeft ze het toch niet gered. Ik had het zo voor haar gehoopt, ze had inmiddels een hele aardige vriend maar ik had het idee dat het net zo’n beschadigd iemand is als zij zelf qua vertrouwen in de mensheid.

Gisteravond bracht ik de hele middag in de tuin door, terwijl de jongste zwom met een vriendje. De middelste zwom af en toe mee of hield mij gezelschap, en ineens stond de oudste voor de deur. Die had zo’n dorst en ons huis ligt precies tussen de universiteit en haar huis in. We zaten te kwebbelen met z’n allen als vanouds en ik bedacht mij op dat moment wat een enorme zegen het toch is om drie hele gezonde kinderen te hebben.

We hebben onze problemen ook, maar zulke problemen als deze mevrouw tegen komt…mijn moederhart doet pijn. Vooral als ik naar mijn jongetje kijk wat ’s avonds uitgeteld in zijn bed ligt, tussen zijn knuffels en zou er niet aan moeten denken dat hij altijd ergens anders zou wonen.

17 thoughts on “Moederhart

  1. Dat zijn ook verschrikkelijke dingen. Niet teveel meer aan denken, gewoon genieten van wat jullie hebben. Ik heb ook van die vlagen, maar kan me niet het verdriet van de hele mensheid aantrekken. Daar ga je aan onderdoor.

    Like

  2. Weet je wat ik altijd apart vind, dat ik dit soort dingen vroeger natuurlijk al wel erg vond, maar nu ik moeder ben raakt het me allemaal veel dieper. Ik kan dikke tranen hebben over zulke dingen. Alsof ergens een verstopt vakje emoties opengaat op het moment dat je moeder wordt. Ook al kan ik mijn kinderen soms achter het behang plakken (met Man erbij), ik besef elke dag weer wat een geluk ik eigenlijk heb! Nou ja, bijna elke dag dan 🙂

    Like

  3. Ik heb geen kinderen maar ook dit raakt mij erg omdat zo een jongetje er ook niets ana kan doen denk ik dan en dan uit je veilige bekende wereld getrokken worden. EEn kennissje van ons is sinds kort pleegouder samen met haar man. Ze hebben een turk jongetje van 7 jaar en terwijl iedereen roept dat het zo goed is dat ze dit doet breekt mijn hart. Zo een klein jongetje tussen mensen die hij totaal niet kent, ander eten, ander cultuur, ander school en geen mama meer iedere dag.
    Ik zie best wel mensen om mij heen die het vanzelfsprekend vinden kinderen maar zo vanzelfsprekend is het natuurlijk niet.
    Oh en heerlijk zo een mannetje tussen zijn knuffels.
    alvast fijn weekend.

    Like

  4. Onze oudste is vandaag op zichzelf gaan wonen in Enschede.
    Ze studeert ook aan de UT.
    Maar… ze komt morgen alweer thuis voor het weekend 🙂

    Als ik dan je verhaal zo lees dan blijkt maar weer dat het niet vanzelfsprekend is dat alles lekker loopt. Dan kan ik me weer schamen over m'n zorgjes over onbenulligheden.

    Groetjes,
    Ingrid

    Like

  5. Mijn oudste studeert ook aan de UT, woont wel om de hoek en dat is wel lekker hoor 😉
    Ik had het ook toen ik dit verhaal hoorde en soms wel eens mopperde over de kinderen,dan is alles dus niet zo vanzelfsprekend als we aannemen.

    Like

  6. Wat een verhaal. Sommige mensen krijgen wel heel veel op hun bordje. Ik ben me er altijd heel erg van bewust geweest dat ik bof met twee gezonde kinderen die lekker in hun vel zitten en geen rare dingen uithalen.

    Like

  7. Kippenvelblogje eigenlijk.Ik vind het heel goed dat je dit van je afschrijft. Als ik al die reacties lees, voelen wij allemaal de pijn. Moeder of niet.

    Als je kinderen hebt met een stoornis is het zo belangrijk dat je mensen om je heen hebt die je promoten en steunen. Maar als dan ook nog eens je partner weggaat…dan stort je wereld in. Denk ik dan. Onze oudste zoon kan door zijn stoornis ook niet meer thuis wonen. Soms moet je kiezen om je andere kinderen te beschermen. Klinkt misschien ongevoelig maar dat ben ik niet hoor.

    Laten we koesteren wat we hebben. En ze af en toe eens lekker knuffeln, die kindern van ons.

    Like

  8. ik ben me heel bewust dat ik erg gezegend ben met 4 gezonde en leuke zonen! het is blijkbaar niet iedereen gegund. Mijn hart bloed bij het lezen wat sommige ouders hun kinderen kunnen aandoen. Vreselijk die moeder die paar dagen geleden haar 4-jarig dochtertje vermoordde (gebeurde in Henegouwen), dat kan je niet begrijpen! ze deed het om haar ex-man pijn te doen. triest!!!

    Like

Geef een reactie

