Omdat het kan

De meest vreselijke uitdrukking vind ik ; omdat het kan..Ik krijg daar spontaan de gruwels van, omdat het kan..niet omdat het moet of anders er iemand niet meer verder kan in zijn leven maar omdat het kan.
Vrienden van ons roepen dit ook te pas en te onpas, reisje naar eurodisney..omdat het kan, 2 maanden de kinderen van school om naar Amerika te gaan…omdat het kan.
Vier keer uit eten per week..omdat het kan.
Niet dat ik ze het niet gun, helemaal niet maar gewoon het maar zo gewoon te vinden terwijl 95% van de mensen, hier lang voor spaart en het een uitje vindt.

Deze uitdrukking popte ook in mijn hoofd op toen ik afgelopen donderdag het programma ; draagmoeder gezocht zag. Ik moet zeggen ik kijk hier met stomme verbazing naar, ik knijp mijzelf af en toe in mijn arm om te denken, is dit echt!
Hoor ik nu echt een vrouw van 29 met drie gezonde kinderen zeggen dat ze een draagmoeder zoekt en zelfs een baarmoedertransplantatie overweegt… En dan geeft ze aan dat ze het allemaal zelf betaalt..omdat het kan…hoor ik mezelf dan hardop denken.

Ik zie twee oudere heren vertellen dat ze zo graag een kind willen adopteren en ze vliegen naar India om een eiceldonor uit te zoeken..alsof je bij ikea in de catalogus kijkt naar een nieuwe keuken.
Nee schat, deze hooglans krast te snel, deze mevrouw is te Aziatisch…
Ze vertellen dat ook nog een goed doel steunen, want nu kan de draagmoeder een veel beter leven leiden met het geld dat ze krijgt voor het draagmoederschap.
Ik zie het als een couveuse op twee benen…..zegt de ene man…omdat het kan…denk ik heel somber!
Ze bezoeken een alleenstaande man die in een keer drie kinderen mee naar huis neemt, ik krijg daar de kriebels van ..omdat het dus kan, omdat het dus moet kunnen, omdat als je zegt dat dat een brug te ver gaat dat je niet ruimdenkend genoeg bent.
Dat je andere mensen niet in hun waarde laat..en..uiteraard omdat het kan!

Weet u , omdat het kan ben ik zeer bekrompen en vind ik dit allemaal niet kunnen. Ik zou die ene mevrouw met dat ontevreden gezicht willen zeggen, geniet van je drie kinderen ..omdat het kan.
En aan de twee heren geniet van jullie heerlijke Bourgondische leven omdat het kan maar laat dit gebied met rust…omdat dat, ook kan!

33 thoughts on “Omdat het kan

  1. Ohhh jeetje wat lees ik hier allemaal.Wat een uitdrukking.''Omdat het kan '' Die mensen die je beschrijft moeten eens flink met hun hoofd schudden zodat hun hersens nog op de juiste plaats komen te zitten ,Nu het nog kan!!!

    Like

  2. Krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort dingen. Ben vervolgens bang dat ik misschien wat conservatief of ronduit saai ben en bedenk me vervolgens dat ik gewoon niet zo ben, punt. Gelukkig zijn er denk ik meer zoals ik dan zoals de genoemde personen, maar ja wij leveren natuurlijk geen interessante tv op πŸ™‚
    Bijna alles kan tegenwoordig, maar of dat nou allemaal even positief is…

    Like

  3. Het is ook om de kriebels van te krijgen. En je hoeft niet alles te doen omdat het kan. Dat “het kan” betekent niet dat het ook moet.

    En die mannen in draagmoeder gezocht. Ik werd er naar van. Baarmoeder op twee benen…..hoe kom je er op. Totaal onbeschoft.

    Like

  4. O ja… die nieuwe achtergrond, daar ben ik nog niet aan gewend. Had je in ieerste instantie niet eens als Mw Williams herkent en opende hem nog een keer (-; (suf ja, ik weet het, het was een lange dag…)

    Like

  5. Hey je bent vergeten de moeder te noemen die, in de vijftig, een kind voor haar dochter op de wereld wilt zetten.
    De aller, aller, allerergste opmerking vind ik; iedereen heeft recht op een kind.
    En echt je zou de kost moeten geven die dat vinden.
    Nou ik vind dat heel veel mesne geen recht hebben op een hond laat staan op een kind.
    Af en toe word ik echt gek van deze wereld.
    Alles mag en alles moet maar normaal gevonden worden hier in NL.
    Ik durf nog amper te zappen omdat je geconfronteert wordt met de ergste beelden.
    Omdat t kan.
    Ach lieve mevrouw Williams dikke knuffel van mij. Ik vind je lief.

    Like

  6. Het is mijn hoofdbrekertje van de avond geworden, 'omdat het kan'.
    Het taalkundige aspect zit me dwars. Hoe langer ik erover nadenk, hoe stommer het gaat klinken. Los van dat het een irritante uitdrukking is die kennelijk ook vooral door irritante mensen wordt gebruikt, is het eigenlijk gewoon een ontzettend domme uitspraak. “Ik reis de wereld rond, omdat het kan”… tja, als het niet kon, deed je het ook niet en hoefde je het dus ook niet te zeggen. Wat kunnen mensen toch een onzin uitkramen!

    Like

  7. Ik ben het volkomen met je eens. We zouden gewoon 'ns wat normaler moeten gaan doen en denken. Omdat dat ook kan!
    En die achtergrond hier: ik wil in het gras gaan liggen nu. Maar dat kan niet, te koud. πŸ˜‰

    Like

  8. De uitdrukking op zich is nog niet zo erg, maar de voorbeelden die jij noemt zijn schrijnend.
    Ik vind “willen is kunnen” een erg irritante kreet. Zeg dat maar eens tegen alle mensen met een ziekte of handicap. Belachelijk toch?

    Like

  9. Dan ben je vast dol op de boeken van Paulien Cornellise ;-)Taal is echt mijn ding.
    Daar geeft ze ook een voorbeeld in van hoe mensen op elkaar reageren, hoe vaak mensen okay zeggen terwijl het totaal niet okay is wat er gezegd wordt, echt een aanrader hoor!

    Like

  10. Ik lees nu trouwens over die opmerking van 'een couveuse op twee benen'! Hoezo degraderend of denigrerend? Arme vrouw die voor ze moet baren. Die ook nog blij moet zijn met het geld dat ze ervoor vangt. Alsof ze niet d'r leven lang aan dat kind zal gaan denken!

    Like

  11. Wat een verwende mensen zijn dat allemaal… Ze vergeten dat ze het over mensen hebben, geen dingen van plastic (of zoiets). Mijn haren gaan er van overeind staan…

    De opmerking “Omdat het kan” dat is echt zo'n opmerking als je niet kan vertellen waarom je iets doet en het gewoon zΓ³maar doet zonder na te denken…

    Wellicht denken die mensen ook niet na en denken ze alleen maar aan zichzelf… IEKS-mensen…

    Like

  12. die mevrouw met die drie kinderen ja…die zou eens naar dr drie kinderen moeten kijken en beseffen wat ze wel heeft πŸ™‚ wil de serie nog erg graag terug kijken maar dit heb ik al gehoord over internet πŸ˜›
    En ja…omdat het kan…was de uitdrukking van het Rotterdams Studenten Corps, misschien zegt dat al genoeg? πŸ˜‰
    Ik zeg het weleens…als ik een ijsje neem ofzo πŸ˜‰ maar niet over wereldreizen en kinderen laten baren door een ander. Het klinkt als een ondoordachte uitspraak.

    Ik vind dat je echt doordachte stukken schrijft met een boodschap erachter πŸ™‚ en misschien scheelt het wel dat ik de mening heel vaak deel

    Like

  13. Ik heb uit pure zelfbescherming express niet gekeken naar het draagmoeder-programma. Godzijdank. Maar nu heb ik alsnog een kleine samenvatting gehad. Dank! (maar ben wel blij dat ik zelf niet gekeken heb ;-)!
    Maar ik begrijp je frustratie als mensen continu zeggen: OMdat het kan….
    Ik hoop dan altijd maar dat ze niet hun dankbaarheid verliezen.

    Like

  14. Wauw, ik moet helemaal omschakelen even. Mijn lief en ik zeggen ook vaak “omdat het kan”, maar (en ik kan natuurlijk niet voor hem spreken) voor mij komt dat altijd samen met een golf van dankbaarheid. Misschien naΓ―ef maar ik ging er vanuit dat het bij andere mensen ook zo was.. Is dit even een andere manier van er tegen aan kijken! Die vanzelfsprekendheid van die mensen.. Ik krijg daar ook kriebels van! Wat een raar programma lijkt me dat zeg, heb het nog niet gezien maar ik mis blijkbaar helemaal niks.. Dus ik kijk niet en geniet van goede programma's. Omdat dat kan :).

    Like

  15. Het programma heb ik niet gezien, maar te oordelen naar je verhaal, ben ik daar niet rouwig om. Dat gesol met het wel/niet krijgen van kinderen…bah!
    Met de opmerking heb ik helemaal niks. Net als toentertijd met “Yes I can” van Obama. Kreeg ik ook een sik van!

    Like

  16. Je verwoordt het zo goed het gesol met kinderen, want als ik het programma zie denk ik, we hebben het hier over levende wezens, mensen, en niet over iets wat er ingeruild kan worden op het moment dat het niet bevalt.

    Like

Geef een reactie

