Tot aan de maan en weer terug


Met een half oog kijk ik mee naar het jeugdjournaal en de jongste vertelt mij heel enthousiast hoeveel geld er is opgehaald tijdens een rit voor het kankerfonds.
Hij vertelt hoe erg die ziekte is en hoe blij hij is dat er zoveel geld voor wordt opgehaald.

Ze moesten wel heel ver fietsen, helemaal de bergen in en weer terug, wat een eind he mama, maar het is ook wel heel belangrijk hoor want kanker is heel erg.
Nadenkend kijkt hij mij aan, die ziekte die jij hebt is geen kanker he.
Ik leg hem uit dat ik niet dood ga aan mijn ziekte maar dat het wel heel fijn zou zijn als er meer onderzoek naar kwam.

Hij wrijft over mijn rug en zegt met zijn beginnende lage stem, dan deed ik mee hoor mama, ook al mocht het niet, ik fietste zo naar boven en weer terug.
Ineens had een stofje achter mijn lens, of waaide het zo hard dat mijn ogen moesten tranen.
Ik moest denken aan alle avonden dat ik voor las uit het boek “Raad eens hoeveel ik van je houd”en dat hij het verhaal mooi vond maar nog niet de betekenis bij de woorden kon leggen.

Ik keek hem aan en zei als grapje tot aan de maan en weer terug. Serieus keek hij mij aan, stel dat dat nou zou helpen, dan deed ik het wel hoor.
U begreep , een hele bos uien gepeld,veel stof in mijn lenzen en heel trots op mijn kleine stoere man.

23 thoughts on “Tot aan de maan en weer terug

  1. ach wat lief jouw zoon.
    En dat boek, ik kijk het nog steeds af en toe door, zo mooi en ontroerend. Tot de maan en terug is hier een normale uitdrukking geworden.
    Ik zou ook willen dat er meer voor ME wordt gedaan, dat heb jij toch ook?

    Like

  2. Echt wel, vandaag zei een collega ik ben al zo'n tijd moe, en ze kunnen niets vinden (ze heeft eerst longontsteking, keelontsteking, griep gehad) en nu blijft ze zo moe. Al een hele tijd. Zegt ze kan toch niet zomaar…helaas…zomaar is het vast niet maar het kan wel, dus meer onderzoek is heel dringend gewenst!

    Like

  3. Je Kind is een kanjer! Het juiste woord op het juiste moment. Wij hadden behang van het boek toen mijn dochter geboren werd. Was echt super! Gaat het weer een beetje, mevrouw Williams? Neem een Fishermansfriend πŸ˜‰ Een heel fijn weekend!

    Like

  4. OOOOOH wat lief. Ik zei het ook altijd tegen mijn neefje; ik hou van je tot de maan en dan weer terug en dan zei hij en ik hou van je tot Amerika en weer terug. In zijn ogen was dat veel en veel verder dan de maan. En nu zie ik op faceboek foto's van hem in een pak op een gala feest met zijn vriendin en ik wil hem niet zo zien, ik wil gewoon dat kleine mannetje terug. Erg he? fijn weekend en liefs van mij

    Like

Geef een reactie

