Contactgestoord

Soms lijk ik contactgestoord, ik ben mij daar heel erg bewust van. Het is niet dat ik het graag wil zijn maar omdat ik soms niet anders kan.
Als ik boodschappen doe, en u ziet mij, zal ik u of niet zien, of ik kan u een korte groet geven en roepen dat alles goed gaat.
Niet omdat ik niet geïnteresseerd ben maar omdat in een volle winkel met zoveel producten, met zoveel klanken,kleuren,geuren en geluiden ik compleet gestoord raak.
Ik focus mij op een boodschappenbriefje en hoop dat ik snel alles vind.
U ziet mij dan met gepaste spoed het pand verlaten.

Toen ik nog dagelijks kinderen moest brengen en halen van school, was ik kapot als ik op mijn werk aankwam, of thuis. De vele vragen, de indrukken, de onverwachte dingen maakte dat ik de mensen maar negeerde want er is zoveel wat mij afleid dat ik gewoon geen ruimte in mijn hoofd heb om contact te maken.
Meneer Williams heeft vaak te horen gekregen, dat zijn vrouw toch wel een tikkeltje arrogant was. Het tegendeel is waar, ik zou er graag bij horen. Bij de gezellig kletsende moeders, om heerlijk mee te kunnen beppen maar helaas dat lukt gewoonweg niet.

Ik kan er heel verdrietig van zijn dat ik niet gewoonweg aanschuif en vrolijk meeklets en eigenlijk alleen maar mijn gesprekspartner kan horen.
In een gesprek attendeert mijn gesprekspartner mij vaak op veel dingen, in de trant van, heb jij die leuke blouse al gezien in die winkel, heb je ook last van muggen in je kamer en ik zie dat jij een leuke jas hebt ,waar heb je die vandaan?
De snelheid waarmee deze informatie op mij word afgevuurd maakt dat ik vaak dicht sla en vriendelijk, maar heel snel mij uit de voeten maak.

Uren kon ik mij daarover zorgen maken, maar inmiddels door de adhd training heb ik er mee leren leven.
Ik maak duidelijke afspraken, ik geef aan wanneer iets te veel is en ik groet vriendelijk maar maak beslist eerst mijn taak af. Dat laatste kan wat star overkomen en misschien contactgestoord maar het is mijn houvast voor dat moment want in mijn hoofd zat ik allang met u op een leuk terras in Amsterdam alle leuke modesnuffen te bespreken en welk drankje er nu hot is en tegen welk probleem u in uw leven aankijkt.
En ik neem veel rust voor mezelf, ik neem vaak de telefoon niet op als het teveel is en soms ben ik dagen onder de radar.

Een ding is zeker, ik denk vaak aan u en draag u een warm hart toe maar graag in rust en vrede want dat komt mijn chaotische hoofd zeer ten goede 😉

15 thoughts on “Contactgestoord

  1. Ik heb geen ADHD maar vertoon ook echt al die trekjes die jij hebt. Ik ben gewoon niet van chit-chat, kan niet mezelf zijn in groepen, voel me dan alleen. Doe mij maar een goed 1 op 1 contact. En niet teveel graag, gedoseerd. Waar dat mee te maken heeft? geen idee, ik was als kind al zo.

    Like

  2. er gaan ook steeds meer stemmen op die zeggen dat onze maatschappij veel te snel gaat voor ons mensen en dat we daardoor steeds meer afhakers krijgen.
    Ik had dit ook al als kind , en toen was het een stuk rustiger voor mijn gevoel.

    Like

  3. Moeilijk. Ik weet niet zo goed wat erop te zeggen, maar vind het knap dat je het verwoordt. Dat helpt je denk ik al. En ik ben ook niet zo kletserig hoor. Denk dat veel mensen dat niet zijn, maar dat we denken dat het van ons wordt verwacht.

    Like

  4. Vroeger vloog ik van hot naar her en maakte met iedereen die ik kende een babbeltje, soms kort, meestal lang. Maar sinds ik ziek ben zit dat er niet meer in. Boodschappen doen is al een uitdaging op zich. Bovendien heb ik totaal geen zin om tegen vage vrienden of kennissen mijn verhaal weer eens op te moeten lepelen. Als ze echt geïnteresseerd zijn bellen ze me maar voor 'n één op één gesprek.

    Like

  5. Je hebt het goed verwoord en moet duidelijke keuzes maken voor jezelf.Ik kan me best voorstellen dat je het anders zou willen.De mensen die je kennen zullen er in elk geval begrip voor hebben ,jammer dat anderen oordelen.
    Groetjes Elisabeth

    Like

  6. Ik vind de titel van je blog niet leuk. Nu is het net of je van jezelf vindt dat je gestoord bent en dat is nergens voor nodig. Het is juist knap en moedig van jezelf dat je je minder goede kant – waar je echt niet om gevraagd hebt – onder ogen ziet en er werk van hebt gemaakt!
    Tegelijkertijd moet ik beschamend erkennen dat ik helemaal niet te porren ben voor zulke oppervlakkige praatjes. Mensen gillen: 'alles goed?' en hollen direct weer verder. Ik noem het altijd bellenblaasgesprekken. Wees lief voor jezelf, dat kost al energie genoeg! Liefs,

    Like

  7. Het klinkt mij eigenlijk héél bekend in de oren… Ik kan me ook maar op één ding tegelijk concentreren, anders sta ik buiten de winkel en ben ik de helft vergeten. Ik ben beter in één op één contact, kan ik me goed concentreren op wat er gezegd wordt en ik denk niet dat dat zozeer met mijn slechthorendheid te maken heeft. Ik kan gewoon geen tien dingen tegelijk. Als het spitsuur is in huis, en er van alles geroepen, gevraagd wordt en ik zelf ook nog van alles moet, wil ik het liefst wegrennen (niet dat ik dat doe, maar mijn natuur wil dat eigenlijk wel).

    Ik vind dat je het heel goed doet… je moet handelen naar wat je zelf kan handelen… dan blijf je bij jezelf en daar wordt jij en je omgeving veel blijer van!

    Fijne avond!

    Like

Geef een reactie

