Samengesteld gezin

Als samengesteld gezin staan wij te boek. Want Meneer Williams is stiefvader van de meisjes en er hangt nog een stuk extra familie aan vast.
We vinden dit zo raar woord en heel vaak gebruiken wij het niet eens.

Toen ik jaren geleden nog alleen de meisjes had en wij met z’n vieren op vakantie gingen , sprak een vrouw mij aan. Wat een leuke meiden hadden wij, en wat leek de jongste op haar vader. Ik was verbaasd, hoe kende deze mevrouw mijn ex? Bleek dat ze vond dat de middelste zo op Meneer Williams leek.
En vervolgde de mevrouw, de oudste is net als twee druppels water jou om te zien maar toch zie ik er trekken in van haar vader.
Bijzonder vind ik dat, dat je dat ziet ,terwijl ze dus in de verste verte geen “bloed”familie zijn.

Het wonder werd helemaal compleet toen de jongste werd geboren, hoe vaak ik niet te horen kreeg, twee druppels water de oudste. Daar kan een kern van waarheid in zitten want deze twee delen dezelfde moeder ;-).
Toch bleek hun verwantschap om Meneer Williams te gaan.
Ik vraag mij altijd af is dat omdat mensen zoeken naar herkenning en denken die gevonden te hebben of zouden ze ook echt op elkaar lijken?

Ik kan uren naar foto’s staren om het verschil of de gelijkenis op te merken. Zo vind ik mijn beide dochters helemaal niet op elkaar lijken terwijl die wel dezelfde vader hebben. En toch kunnen ze mij allebei aankijken en zie ik ineens een bekende blik , die ze delen. De oudste heeft onmiskenbaar de humor en vele karaktertrekken van haar vader.

Aankomende maandag gaan we naar de diploma-uitreiking van de middelste. De oudste, de jongste, mijn moeder en de opa en oma van de meisjes. Ik vind het voor de middelste ontzettend leuk dat haar opa en oma komen.
Zo zijn we maandag weer een mega samengesteld gezin. Ik zeg altijd maar dat we het zelf hebben samengesteld en wie niet leuk deed hebben we eruit gegooid 😉

16 thoughts on “Samengesteld gezin

  1. Inderdaad, die laatste zin is top. Overigens ken ik ook een voorbeeld van een gezin waarin broer en zus als twee druppels water op elkaar lijken en een verschillende vader hebben. Best bijzonder.

    Like

  2. Haha, leuk einde van je verhaal. Ik vind het sowieso bijzonder om te zien hoe verschillend kinderen kunnen lijken op familie. In de ene houding lijkt hij/zij op die, in een andere houding weer op die… Maar helemaal grappig inderdaad als er bij samengestelde gezinnen gelijkenissen worden gezien die niet genetisch vastliggen. Ach, ze zeggen toch ook altijd dat honden en baasjes op elkaar gaan lijken. Misschien werkt het bij mensen onderling ook zo 🙂

    Like

  3. Ik vind die laatste zin echt super! Ik heb drie kinderen en ze lijken alledrie niet op elkaar. Zo verschillend. Alleen de jongste lijkt sprekend op zijn vader. De oudste is echt sprekend mijn zwager. Daar heb ik al opmerkingen genoeg over gehad. Hahahaah…..

    Jullie hebben gewoon een fijn gezin. Vader, moeder en geweldige kinderen. Daar gaat het om.

    Liefs Frederique

    Like

  4. Ook wij zijn een samengesteld gezin. We hebben 5 kinderen.
    Enige meisje heeft lang haar en ikzelf ook. Vaak horen we: “Je hoeft niet te vragen van wie ze dat mooie haar heeft”. Ze is dus niet van mij, ze is van mijn man:).
    Stiefkinderen vind ik een naar woord. Kado-kinderen zeggen we hier meestal.
    We proberen zoveel mogelijk de officiele dingen samen te doen met de andere ouder en het evt nieuwe gezin. Dat trekt altijd veel bekijks en geeft voor “vreemden” vaak heel veel stof tot kletesen.
    Eén stiefzoon moest op school een keer koken en serveren. Als ouders en broers/zussen/grootouders kon je in het schoolrestaurant kome eten. Beide ouders en nwe gezinnen haden zich hiervoor opgegeven. Er waren aparte tafels fedekt. Toen we de hele handel aan elkaar schoven werd er vreemd opgekeken…

    Like

  5. Bij ons thuis was het ook zo'n 'zootje' en we kregen dezelfde opmerkingen, we leken zó op elkaar, zelfde neus enzo… Hahaha!

    Als we de telefoon opnamen, zeiden we btw alleen onze voornaam, want dat schiep nogal verwarring voor de ons niet kennende mens 😉

    Like

  6. Omdat ik vaak met kinderen van Jan en allemaal op stap ging heb ik ook regelmatig dat soort opmerkingen gehad. Wat lijkt ze veel op U.
    Wat ik ook een paar keer gehad heb en echt heel raar hoor dat zo een kind lijkt op een vriend van het echtpaar, veel meer dan op zijn eigen vader. Hihi. Ik twijfel er niet aan dat t toeval is hoor. Nu zie ik op facebook foto's van de zoon van vrienden van mijn broer en schoonzus en dat jongetje lijkt sprekend op de zoon van mijn broer. Zelfde ogen, zelfde krullen.
    Nou ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit. liefs.
    denk ik er opeens ana dat vele denken dat mijn schoonzus mijn zus is.

    Like

  7. That's the spirit! Een heel vermakelijk stukje.
    Mijn dochter lijkt veel op de oudste van mijn broer. Ze hebben allebei rood haar, en als ik met beide dames op stap ben,zeggen veel mensen: je kunt wel zien dat dat zusjes zijn 🙂

    Like

  8. Zit ook je blog met een big smile te lezen…ook wij zijn samengesteld en erg gezellig hahahaaha. Ik noem de dochters van mijn man wel eens mijn leendochters, en soms voor het gemak zijn het gewoon mijn dochters omdat ik geen zin heb om van alles uit te leggen. De twee kleintjes zijn ook gewoon en broer en zus van de groten en er zit niks “halfs” aan…ze zijn gewoon “heel”. Dat zegt ook de jongste hahaha.

    Op verjaardag van de oudste (die inmiddels al samenwoont) vind haar schoonvader het maar wat vreemd dat wij en en haar moeder tegelijk komen. Ze kijken al op dat ik haar een hand geef en feliciteer met d'r dochter, want ja…natuurlijk moet je de grootste ruzie hebben als je exen bent…(en gelukkig weten wij dat het ook anders kan, waar ik overigens erg blij mee ben).

    Like

Geef een reactie

