Goed nieuws

Vanmiddag had ik het eindgesprek met de gynacoloog die mij verlost heeft van de buikpijn. De goede man vertelde dat hij veel verklevingen had aangetroffen maar ook weer veel endometriose

Endometriose is een goedaardige afwijking waarbij de binnenbekleding van de baarmoederholte, het baarmoederslijmvlies of endometrium, ook buiten de baarmoeder aanwezig is. Voor een goed begrip van de verschijnselen van endometriose is enig inzicht in de menstruele cyclus noodzakelijk. Hierna volgt een beknopte uitleg van de verschillende stadia van de menstruele cyclus.

Deze endometriose plaagt mij al vanaf dat ik een puber ben, met vlagen, zwangerschappen bijvoorbeeld was het weg maar sinds 1994 word ik er regelmatig aan geholpen.
Van frambozenthee tot klankschalentherapie kan ik wel zeggen heb ik geprobeerd om dit te laten stoppen.
En als u de lijst met klachten leest zet dan overal maar maal 2 of 3 achter want zoveel last had ik.

Dit kan nu niet meer, dit verklaart ook mijn opleving, het gevoel veel meer energie te hebben want endometriose kan energie vreten tot op het bot.
Vorig jaar gaf ik het aan, volgens mij heb ik weer endometriose, nee hoor, pff kan niet hoor, tot dus die memorabele 9 juli.
Een chocoladecyste was geknapt en had zoveel pijn veroorzaakt en ook het omklappen van de eierstok, die blijkbaar zwaar verkleefd en tegen darmen aan zat te drukken…ooo dus die obstipatieklachten kwamen niet van mijn eten of te weinig lijnzaad of te veel …

Je gevoel, leerde ik vandaag weer, je gevoel duwt je in de goede kant. En vertelde de goede man nog vrolijk, omdat ik een aantal vetcelletjes over had 😉 zou ik veel minder overgangsklachten krijgen omdat ik ook nog een leuke reserve had aan oestrogeen 😉 , en de migraine zou uitsterven…en daarop zeg ik halleluja!

12 thoughts on “Goed nieuws

  1. Nu wil ik niet dom overkomen, maar ben toch ff benieuwd of het klopt dat ik denk dat je nu van de endometriose af bent door de overgang. Of kun je dan nog last houden van klachten?
    Het is een heel verhaal iig.
    Fijn dat je meer energie hebt. Je zult wel dubbel genieten! 🙂

    Like

  2. Echt wel, toen ik 31 was had ook een chocoladecyste in mijn andere eierstok, die is toen verwijderd. Ik had echt hele heftige endometriose,en ik werd heel vaak zo behandeld alsof ik dus een zeur was, en dan ging ik weer sip naar huis.

    Like

  3. Fijn hoor, dat je er vanaf bent. En jeetje, wat een ding, die chocoladecyste!
    Wat je zegt over je gevoel is helemaal waar. Ze zouden op school eens een cursus 'volg je gevoel' moeten geven! Zouden veel mensen in hun leven wat aan hebben.

    Like

  4. Dankjewel voor de klinische les, weer wat geleerd ;p.
    Inderdaad vertrouwen op je gevoel, soms wil ik dat ook wel eens vergeten maar het blijkt o zo vaak toch waar.
    Gaat de migraine uitsterven na de overgang? Of heb ik het dan verkeerd begrepen? Lijkt me wel een logische gedachtegang omdat mijn migraine vaak tijdens een oestrogeendaling (lees menstruatie) is/was.
    Fijn weekend en geniet van de tropische temperaturen.

    Like

  5. Ja de migraine gaat uitsterven, ik ben al een afscheidsbrief aan het schrijven want hij kan mij niet snel genoeg verlaten!
    Weet je wat ik wel heel moeilijk vind, net als jij, als ze het niet weten worden we in de hoek van de cvs/me gedrukt en ik vind dat niet goed.

    Like

  6. Dat noem ik nog eens goed nieuws! Wat heerlijk voor je om van een aantal klachten afscheid te kunnen nemen. Ik hoop dat het je leven een heel stuk aangenamer maakt. En misschien maakt dit het uiteindelijk gemakkelijker om “de rest” en plek te geven.
    Liefs Gea

    Like

Geef een reactie

