Het familiediner

Met een zuinig gezicht vertelt de schoondochter over haar schoonouders, de zoon zit er een beetje bij. Hij vindt het allemaal wel best zo, en als de schoonouders worden
ge-interviewd, wast de schoonmoeder haar handen in onschuld.
Ondertussen piept mijn telefoon want mijn moeder en ik hebben voortdurend contact over hoe wij het wel niet vinden .

Met stomme verbazing kan ik kijken naar het programma, het familiediner. Ik begrijp als geen ander de drama’s die er zich hebben voltrokken en ik snap echt wel dat je voor de televisie niet vertelt dat je je schoondochter gewoon een rotte appel vond die niet op je familie-fruitschaal paste.
En dat je als zoon zegt, moeilijk situatie om maar niemand voor het hoofd te stoten,snap ik allemaal maar toch denk ik vaak , deden ze het maar, zeiden nu maar wat ze echt dwars zat, en dat hoeft niet voor de televisie.

In gedachten stel ik het mij voor dat ze hier aanbellen, wie zal ik eens nemen? Mijn schoonouders, mijn zwager, mijn vader. U ziet ik kan kiezen, goed, ik kies voor mijn vader.
De bel gaat en daar staat die presentator, die ik trouwens een gladjakker eerste klas vind. “Hallo Mevrouw Williams, weet u wie ik ben? “
Ik heb open gedaan in mijn beste pakkie, en ben keurig opgemaakt want ja, met zoveel gegadigden die kunnen aanbellen moet je natuurlijk wel elke dag op je paasbest zijn.
Ik knik vriendelijk,nu nog wel he 😉 en laat de goede man binnen in mijn geweldig opgeruimde huis, ook uiteraard goed voorbereid.
En dan zit ik op de bank en laat de man mij een foto zien, en vraagt of ik weet van wie die foto kan zijn.

Denk, denk, ach …mijn vader. De goede man heeft zich na 43 jaar bedacht, laat ik mijn dochter eens verblijden met een diner. De presentator vraagt mij wat, en legt mij de antwoorden zo ongeveer in de mond. Of ik de goede man wil ontmoeten, ik twijfel en het volgende shot is mijn vader. Vergeet ik bijna een detail, wie wil ons samenbrengen? Ach, ik heb nog een halfbroer in de aanbieding, die heeft het allemaal georganiseerd, de goede ziel.

En dan het grote moment de limousine, handenwringend staat mijn halfbroer erbij en roept ach en wee als de deuren open gaan.
Dan nu de grote vraag, zou ik ooit instappen?
Enerzijds zou ik heel graag instappen en hem eens goed de waarheid zeggen, en dan niet van die onzin huil flauwekul , anderzijds eet liever thuis bij de mensen van wie ik zeker weet dat ze van mij houden.
En dat vind ik een familiediner!

22 thoughts on “Het familiediner

  1. Tijdens het zappen strand ik wel eens op het familiediner en eerlijk gezegd blijf ik dan altijd wel kijken. Ik verbaas me steeds weer over de ruzie's die er binnen de families zijn. Overigens zou ik voor de camera ook nooit meewerken aan zo'n programma. Ben jaren bang geweest dat Anita Witzier voor Memories hier eens aan de deur zou staan en ik had dan echt de deur dicht gesmeten.

    Like

  2. Dat heb ik ook wel eens gedacht, ooit zocht een liefde uit het verleden contact met mij. Hij is toen bij ons op de koffie geweest en ik moet zeggen, het was grappig maar verder ook niets.
    En daar hebben we het bij gelaten, zonder Anita Witzier overigens hoor 😉

    Like

  3. In de stront poeren noem ik het. Sommige familieleden hebben elkaar 15 jaar niet gezien en vinden dat allemala prima maar omdat een nichtje of tante wel op TV wil, en tegenwoordig kun je echt kiezen uit veel programma's, wil ze dan die mensen weer bij elkaar daoen. VRE-SE-LIJK. Ik moet er zelf niet aan denken dat mensen dat bij mij doen. Na jaren heel veel ellende hebben we een manier gevonden om door te gaan met ons leven en dan opeens die Bert voor de deur? Oh man mijn nachtmerrie.
    liefs.

    Like

  4. Wat een verhaal .Ja ik heb even een stuk gekeken .Zo idioot dat er die hele tv heisa bij moet komen .Ik zou er onder geen enkele voorwaarde aan mee doen.Zoals hierboven ook al gezegd ,iemand die me wil spreken weet waar hij of zij me kan vinden!!

    Like

  5. Ik snap dit soort programma's nooit. Alsof de camera's erbij ineens alle wonden helen?! Een beetje reality-tv is prima (Boer zoekt vrouw blijft leuk!), maar dit soort onzin hoeft van mij niet. Maar ja, of ik zou instappen of niet, dat weet ik dan weer niet… Ligt er erg aan wie het wil.

    Like

  6. Ik heb dat hele programma nog nooit gezien. Ik meen wel dat mijn vader het elke maandag kijkt. En omdat hij dus misschien wel een soort van fan is 😉 heeft sinterklaas hem zelfs ooit een boek gegeven over dit programma.
    Maar verder eigenlijk vind ik het zo jammer dat mensen elkaar zo verdrietig kunnen maken. En vaders zouden toch beter moeten weten?

    Like

  7. Leuk geschreven Mevrouw Williams, het programma is puur amusement en vind ik leuk om te kijken, proef wel enige verbittering over uw eigen familie, sterkte ermee!

    Like

Geef een reactie

