Kleinkinderen

Afgelopen week maakte een collega bekend, ze wordt oma. De collega in kwestie is 47, en haar dochter is 21, net zoals mijn oudste.
Vandaag kwam ik een vriendin van vroeger tegen bij de school van de jongste,die een dochter heeft van 26 en twee kleinkinderen heeft.
Zij was in onze vriendenkring van vroeger de eerste die een baby kreeg. Ze was heel iets ouder dan ik en ik weet nog wel dat ik dacht, nu al.

Ik breidde een truitje en zag in de wieg een prachtig kindje liggen. Mijn vriendje van die tijd, anti-kind, vond er niets aan maar ondanks het niet hebben van kinderplannen kon ik er toch uren naar kijken naar dat kleine volmaakte mensje in de wieg.

Jaren later was ik zelf zwanger en om mij heen werden aan de lopende band kindjes geboren, inmiddels is heeft iedereen opgroeiende kinderen en als ik nu een geboortekaartje krijg zijn het meestal eind twintigers.

Steeds meer bekruipt mij het gevoel dat ik richting de oma”s ga, want zoveel vrouwen waar ik vroeger samen mee zwanger was, krijgen nu kleinkinderen.
Ik vraag mij dan af hoe dat zou zijn, ik vond moeder worden al overweldigend, zou ik er als oma iets nuchterder in staan?
En dan denk ik , wat voor oma wil ik zijn?
Bijzonder hoe de tijd vliegt, want maakte ik mij voor mijn gevoel gisteren nog zorgen over darmkrampjes en nachtvoedingen, ga ik nu denken , wat voor oma ik zou zijn?

Mijmerend over deze dingen bedenk ik mij ineens, dat Meneer Williams wel een hele jonge opa wordt;-) en dat vind ik wel heel grappig πŸ˜‰
Maar, eerst wil ik graag dat de dames hun opleidingen afmaken, en leuke banen vinden, en leuke, en leuke…maar ja, ik weet ook dat ik hierin niets te zeggen heb, wanneer er kleinkinderen komen πŸ˜‰

30 thoughts on “Kleinkinderen

  1. Het is inderdaad de volgende stap. Persoonlijk hoop ik dat het nog een tijdje (lees 10 jaar of zo)duurt voor dat het hier gebeurt. Maar als het gebeurt zal ik erg blij zijn want het lijkt me ontzettend leuk (maar nu nog niet)

    Like

  2. Ik was op mijn 18e moeder en op mijn 39e Oma ,echt geweldig was dat .Veel mensen in mijn omgeving dachten dat het mijn kindje was .Ze begrepen dan ook niet dat ze niet gezien hadden dat ik zwanger was haha,ik heb vaak uitleg gegeven.Onze Zoon is pas op zijn 33e Vader geworden en dat is toch een betere leeftijd denk ik toch wel eens .Beiden een goeie baan een huis en een tijd genoten van de vrijheid.Laat de dames nog maar eerst genieten en veel leuke dingen doen .Ik heb nooit spijt gehad maar toch denk ik weleens een beetje genieten als je zo jong bent is toch wel erg fijn !!

    Like

  3. Oei, ik moet zeggen dat ik daar nog niet zo helemaal aan toe ben… Maar volgens mij hoeft dat ook nog lang niet. Oudste is 20 en nog volop aan de studie. Dat ze kinderen wil staat nu al vast. Maar eerst maar eens een partner en de opleiding afmaken, dan zien we verder…

    Like

  4. Het is heerlijk om oma te worden. Je mag ze heerlijk verwennen en daarna weer thuis afleveren. Ideaal.
    Van ons kwartet (36, 34, 33 en 31) is alleen de jongste vader van een dochter van 4. Een magere oogst tot nu toe. ;o)

    Like

  5. Oma worden, dat klinkt wel heul errug oud. Nee geintje, mijn oudste zus is al oma van vier kleinkinderen en sindsdien besef ik dat oma worden misschien wel niet meer heel ver weg is. Jongste dochter zegt vaak dat ze nu al graag een eigen baby zou hebben en als dat per ongeluk gebeurt ik vast wel voor haar kindje ga zorgen. Dus ik ben maar even heel duidelijk geweest dat ik daar toch echt niet blij van wordt.

    Like

  6. Ach mijn oudste zoon is nu net zo oud als ik was toen ik hem kreeg! Ik heb het altijd heerlijk gevonden om jong moeder te zijn (o ja en ook om oudere moeder te zijn), maar ik vind het heel niet erg als mijn kinderen nog maar een paar jaar wachten, niet voor mij, gewoon voor hunzelf.

    Like

  7. Ik ben op mijn 49 ste Oma geworden van een geweldig leuk meisje.
    Door trieste omstandigheden woont zij nu bij ons.Dit is niet wat ik in gedachte had toen ik haar voor het eerst in mijn armen mocht houden.Maar dit meisje heeft iets anders in mijn wakker gemaakt.
    Ik vond moeder worden geweldig,maar Oma vind ik toch wel heel bijzonder.Zeker als ze tegen me zegt Oma je bent z'n lieverd.
    In januari 2013 verwachten wij van onze zoon een kindje,kan niet wachten.

    Like

  8. Ik werd moeder toen ik 21 was. En oma op 57 jarige leeftijd. Het is overweldigend. Zo'n klein hummeltje en ook een beetje vreemd. Jouw kind die een kind krijgt. In ons geval de jongste.

    Het is genieten.

    Liefs Frederique

    Like

  9. Als ik mijn moeder en haar vriendinnen mag geloven is het oma-zijn helemaal geweldig! Maar eerst nog maar even gewoon van je kinderen genieten misschien πŸ™‚
    (hoeveel jonger is meneer Williams eigenlijk of lees ik het nu verkeerd?)

    Like

  10. Bijzonder lijkt het mij hoor, ik weet nog wel dat de oudste in het bedje lag , net na haar geboorte en de oma en opa en oma er om heen stonden en zeiden goh, het was gisteren dat we ze zelf in de wieg hadden liggen (en dat was toen 24 jaar daarvoor πŸ˜‰

    Like

  11. Bijzonder he, als iemand van 24 nu een kind krijgt, denk ik wat jong, terwijl ik dus zelf ook 24 was toen ik de eerste kreeg.
    Ik vond het lichamelijk zwaarder toen ik de jongste kreeg qua leeftijd maar in het hoofd makkelijker πŸ˜‰

    Like

  12. Ik was zelf 24, ik vond het wel eens jammer maar had energie voor 10, net zoals toen de middelste kwam op mijn 29e, soms denk ik wel eens het moest zo zijn want als ik nu nog met hele kleine kinderen thuis zou zijn met deze gezondheid…brrr daar moet ik niet aan denken.

    Like

  13. Ja, mijn moeder liep ook maar te zuchten wanneer ze nou toch eens oma ging worden. Haar vriendinnen en zussen waren het al, maar zowel mijn broer als ik hadden geen haast. Ik was 34 toen mijn dochter werd geboren. Wel wat aan de late kant, maar ik ben ook pas op mijn 30e getrouwd. Ach…alles op zijn tijd!

    Like

Geef een reactie

