Verspilling

Verspilling vind ik al sinds ik een kind ben vreselijk, een broek kapot, mijn moeder gooide hem gelijk weg. Ik viste hem dan uit de prullenbak en keek of ik hem kon maken en als dat niet kon hergebruikte ik de broek weer voor reparaties en dergelijke.

Meneer Williams is opgegroeid in een welvarend gezin, daar werd de auto ingeruild als de asbak vol zat (bij wijze van spreke) ;-). Toen wij elkaar leerden kenden moest hij vreselijk lachen om al mijn reparaties en verzamelingen als dan , dan als producten.
Het was altijd makkelijk, een rits hier, knoopjes daar, noem maar op.

Inmiddels heeft Meneer Williams de tik overgenomen en zijn wij “zuunigerds”op en top aan het worden. We proberen zo weinig mogelijk te verspillen en staan altijd open voor krijgertjes.
Afgelopen vrijdag kwam Meneer Williams terug van een bezoekje aan zijn oom met een vuilniszak vol kleren en 5 goede pakken waar de kaartjes nog aan zaten. De oom vond de kleur niet mooi. Ik moet heel eerlijk zeggen, dat doet mij gewoon pijn.
Er zijn grondstoffen in verwerkt, er zitten mensuren in qua werken en als Meneer Williams ze niet had genomen had dan waren ze de vuilnisbak in gegaan.
De zak met kleren was niet helemaal wat bij Meneer Williams paste maar geen nood, ik belde mijn schoonzoon. Die nam de hele stapel mee en zo waren er ineens meer mensen gelukkig.

Nu wij een stuk gezakt in ons gezinskomen door mijn ziekte draaien we elk eurootje om en struin ik regelmatig marktplaats af op gratis af te halen spullen.
Ik heb al een stoere nieuwe fiets gescoord voor onze zoon, twee prachtige stoelen voor in het vakantieverblijf en vanmiddag gaat Meneer Williams een complete tienerkamer ophalen voor onze zoon. Gratis…
De man vertelde dat de hele bovenverdieping wordt gerenoveerd en dat hij er vanaf moest, er kwam nog een kast bij en nog een dit, en dat.
Wij wreven ons in de handen, een hele nieuwe kamer voor de zoon , voor niets!

Daar kan ik ontzettend van genieten, van hergebruik. Het valt mij namelijk op dat heel veel al weg wordt gegooid voordat het nog maar gebruikt is.
Gisteravond zag ik een nieuwsflits, verpleegkundigen gooien per dag voor 2000 euro aan medicijnen weg.
Daar schrik ik van, we zijn een welvarend land maar de prijzen gaan de pan uit stijgen en dit vind ik wel heel veel.
De verpleegkundige in beeld vertelde ook dat hij het management hierover had geïnformeerd maar dat ze er niets mee deden.
Over verspilling gesproken…

U merkt ik zit op de praatstoel als het over dit onderwerp gaat 😉
Zo kan ik mij ontzettend storen aan al de supermarkten die al die producten weggooien. De oudste heeft een tijdje bij een supermarkt gewerkt en als ik hoorde wat er weg werd gegooid, schandalig. En als het nu over datum was, kapot, noem maar op dan vind ik wat anders maar nee , dan zat er een scheurtje in een plastic zak van de luiers bijvoorbeeld.
Soms mocht mijn dochter wat meenemen maar meestal , hup de container in en weg ermee. Kunt u zich voorstellen hoeveel producten er op de afvalhoop komen waar nog heel veel mensen plezier aan hadden kunnen beleven?

Ga ik nu een leuk jurkje ophalen, ook via marktplaats gescoord, het was de kleur niet van de mevrouw, geeft niet hoor. Het is mijn kleur gelukkig wel 😉

25 thoughts on “Verspilling

  1. De nonchalance waar het mee gedaan wordt vind ik ook vreselijk hoor. Gooi het toch gewoon weg, wat moet je ermee, hoor ik zo vaak.
    En uiteraard als iets stuk is, niet meer te maken , noem maar op , gaat het ook weg. Maar de norm stuk is wel veel strakker gesteld dan jaren geleden. Een vlek is tegenwoordig ook al stuk.

    Like

  2. ERg he, verspilling, op die schaal… Ik ben wel snel met weggooien van etenswaar moet ik bekennen, maar ben een fan van marktplaats en gooi spullen die nog meekunnen nooit zomaar weg maar verkoop ze of breng ze naar de kringloopwinkel.

    Like

  3. Ik moet wel lachen om je stukje maar ben t helemaal met je eens. Ik schaam me soms kapot voor dit land. Ik haat verspilling. Laatst vroeg ik op een verjaardag of iemand nog een rest beits over had omdat ik t kippehok wil verven, ik werd uitgelachen en er werd gezegd dat ik zo een potje bij de g.amma kon kopen. Oh dat wist ik nog niet. 😉 het maakt me ook niet uit hoor dat ze daarom lachen wie is er nou dom? fijne dag lieve mevrouw williams.

    Like

  4. Mensen weten heel vaak niet wat ze in huis hebben qua resten die een ander goed kan gebruiken en vice versa.
    Die beits heb ik nog voor je, kreeg bij het vakantiehuisje twee schuren compleet met van alles en nog wat erbij,waaronder beits 😉

    Like

  5. Je hebt helemaal gelijk! Tweedehands spullen is toch veel leuker, je bespaard ermee. Er zou veel meer bewaard en doorverkocht of gegeven moeten worden. Veel pleizer met je jurkje, èn derest van de 2ehands spullen…..

    Like

  6. Oh echt genieten zeg, als ik dit zo lees… Wij hebben een aantal jaar geleden een terras aangelegd in de tuin. Gratis! Bij elkaar gesprokkeld, dat wel maar ik vind dit véél leuker dan uitzoeken bij het tuincentrum. Nu komt het financieel natuurlijk ook beter uit, maar als het niet uitmaakte deed ik het op dezelfde manier. Zeker weten!

    Like

  7. Het is echt erg wat er allemaal weggegooid word!! Wat kleding betreft heb ik niet vaak geluk bij de kringloop ,in de grote maten is er heel weinig.Medicijnen ben ik voorzichtig mee.We zoeken een goed medicijn voor mijn bloeddruk zonder nare bijwerkingen .Dus ik begin met 2 weken daarna nog eens 2 weken ,gaat dat goed wil ik een recept voor maar 1 maand zodat als het toch weer niet goed gaat ik niet zoveel terug hoef te brengen wat vernietigd moet worden .Ik hoor vaak van mijn dochter die in de thuiszorg werkt vaak hoeveel er verspild word aan medicijnen en andere dingen ,echt te erg voor woorden

    Like

  8. Ik gooi ook niks weg. Oude kleding die niet meer past gaat naar een vriendin die het slechter heeft dan wij. Kliekjes worden bewaard en in nieuwe gerechten verwerkt. Ik scheid mijn afval. Als ik iets wegdoe, verkoop ik het of kijk of ik iemand anders er blij mee kan maken, weggooien doe ik eigenlijk nooit.

    Like

  9. Ik gooi niet vaak iets echt weg. KLeding die niet meer past gaat naar het inzamelpunt en zo zijn er nog meer dingen die we op de juiste plek inleveren. Spullen waarvan wij echt niet weten wat we ermee moeten doen, geven we aan de rommelmarkt zodat zij ze kunnen verkopen. Is de carnavalsvereniging er ook weer goed mee.
    het enige wat wij wel weggooien zijn restjes eten. En dan zijn dat dus restjes die niet voldoende zijn voor een portie om in te vriezen.

    Like

  10. Heel goed dat je je man aangestoken hebt! Ik vind het een hele geruststelling dat kleding waar mijn dochter uitgegroeid is, met plezier worden “afgedragen” door een jonger nichtje. En dat veel spullen die over zijn, naar de Kringloopwinkel kunnen.
    Januari hebben we helaas het huis van mijn schoonmoeder leeg moeten halen, en een instelling voor gehandicapten heeft alles in een keer meegenomen. Koelkast, magnetron, meubels, kleding…Het was ook nog een christelijke organisatie, en ik weet zeker dat mijn schoonmoeder met onze keuze heel tevreden geweest zou zijn.
    Groot gelijk dat je niet zomaar alles wegmikt!

    Like

  11. Nou het rijst inderdaad de pan uit…hier gaan de kledingstukken altijd over naar mijn vriendin, haar dochter en zoon lopen net twee maten achter op die van mij. Wat ze niet mooi vind doet ze dan weer naar haar nichtje. En zo gaat de ketting door. Van die medicijnen vond ik ook verschrikkelijk.
    Gisteravond was er nog een man op tv met de ziekte van pompe. Het medicijn wat hij krijgt kost 15000 euro en zo kan hij toch nog een redelijk leven leiden. Dan denk ik, die 2000 euro (per ziekenhuis denk ik) wat weg word gegooid dat is gewoon voor een behoorlijke tijd medicijn voor deze meneer. Geen wonder dat de zorgkosten de pan uitrijzen…grrrr.

    Kan me daar best over opwinden,
    Ik wens jou in elk geval nog een fijne dag en veel plezier van je jurkje en tienerkamer…

    Like

  12. Ik volg dat ook van dat medicijn van de ziekte van Pompe, ik kan mij daar best boos over maken. De meneer gisteravond op het journaal, kon zijn baan houden, kon een leuk leven met zijn gezin leiden, geweldig toch! Ik vraag mij af of het opweegt tegen het feit dat de meneer anders arbeidsongeschikt raakt, enorme intensieve zorg nodig heeft, en wat voor kosten komen er nog meer kijken…ze gooien het links eruit om het rechts er weer in te halen..!

    Like

  13. wij proberen ook zo weinig mogelijk nog bruikbare dingen weg te gooien. liefst van al doen we er graag iemand plezier mee en geven het gratis weg, of als niemand het wil doen we het naar de kringloopwinkel. een vriendin van me koopt bijna al haar kleding tweedehands.
    marktplaats? dat ken ik niet. is dat de naam van een kringloopwinkel?

    Like

  14. Hier wordt ook zoveel mogelijk hergebruikt. Meisjeskleding naar nichtjes, jongenskleding naar neefjes. Eten wordt bewaard en kliekjes van gemaakt.
    Meubels gaan naar de kringloop of we verkopen het via marktplaats.

    Like

Geef een reactie

