Pubers en overgang

Eigenlijk om heel eerlijk te zijn gaat het niet goed met mij. Ik merk dat ik elke dag zie als een berg die ik moet beklimmen en dat ik van te voren al ga bedenken wat ik mee moet nemen.
Dit begint bij slecht slapen, niet alleen komt dit doordat het s’nachts wel eens heel erg warm kan worden, en dat mijn hart dan denkt, sauna…nu afkoelen, maar ook omdat mijn puberdochter heel onrustig is. Ze dendert dan op haar zolder die boven onze slaapkamers zitten rond als een olifant in een porseleinkast.
Daardoor wordt regelmatig de jongste wakker die dan niet meer kan slapen, en u begrijpt ,slecht slapen is het begin.
Vanmorgen om vijf uur vond ik mezelf woedend onder aan de zoldertrap, ik kon haar wel aan haar lange haren naar beneden slepen.

Toen ik haar hier vanmorgen over aan sprak, haalde ze haar schouders op en gaf aan niet te kunnen slapen. Ik kon haar wel achter het behang plakken.
Inmiddels kwam de jongste eraan want zijn kleren die altijd klaar liggen (vaste routine) lagen overal. Want zijn zus had dat gedaan, die mij gelijk heel vijandig aan keek en vertelde dat het onzin was dat zijn kleren daar lagen.
Lagen in weg, uiteraard aan een eettafel met zes stoelen vrij, moet je de stoel kiezen waar..de kleren op liggen. Volkomen logisch, dat ik dat niet snap…
Inmiddels was ik 10 minuten uit bed en mijn stem zat wel 20 octaven hoger en de tranen die zaten alweer heel hoog.

De jongste werd er nerveus van en werd nog drukker en ging vertellen hoe koud het was geweest vannacht en hoeveel honger hij had en toch weer niet…en..en…inmiddels was hij aangekleed en tijd voor school waarna ik de tranen weer de vrije loop liet.
Ik liep langs de spiegel en zag een verwilderde vrouw, met dikke ogen en plat haar en haar uitstraling was verdriet en vermoeidheid.

Ik nam een kop thee en vervloekte de puberteit, zo makkelijk als mijn dochters waren toen ze klein waren, hun puberteit telt voor 10 of 20…
De oudste heeft het ook heel heftig gehad, in een soort aanval voor mijn gevoel, maar dat nam ze mee toen ze ging samenwonen. Ik heb het gevoel dat dat ons behoed heeft voor zulke frustraties als waar ik met de middelste tegen aan loop.

Uiteraard steek ik hand in eigen boezem, een vermoeide zwaar in de overgang zijnde moeder lijkt mij ook geen pretje maar een beetje meer meedenken (ja..ik weet het puber) zou wel heel fijn zijn. Vanmorgen heb ik gezegd dat als ze nu weer over haar zolder heen gaat dansen en verbouwen , ik haar in de tuin leg, in een tent…
En ik snap mijn buien niet want,een uurtje nadat het huis leeg was, ik een kop thee en lekker ontbijtje had genoten, voelde ik mij al energieker worden, bedacht ik mij vele leuke dingen en werd weer opgewekt.

Ik vind mijn wisselende stemmingen moeilijk om mee om te gaan, ik ben op dit moment echt jantje huilt, jantje lacht en ik kan er nog geen weg in vinden. Ik heb begrepen dat ik het over mij moet laten komen, zen…en dat gezond eten helpt, doe ik, ik slik extra vitamines, ik loop elke minstens een half uur en om de dag zelfs meer, maar toch…puberteit en overgang…geen geweldige combinatie!

25 thoughts on “Pubers en overgang

  1. Oh arme jij. Laat je maar lekekr gaan als ieder de deur uit is hoor, het leven is soms zo moeilijk.
    Ik neem me net als jij voor om te stoppen met al die dokters, hulverleners, therapeuten en weet ik veel wat maat iedere keer weer doe ik t toch in de hoop ooit een makkelijkere leven te krijgen.
    Mijn man knapt zienderogen op van de acupunctuur echt ongelofelijk. Bij mij deed t niets. Ik blijf hopen voor mezelf. Ik hoef niet helemaal geoznd te zijn maar wel veel minder moe en niet meer zo gevoelig.
    Ik hoop dat je een rustige dag mag hebben vandaag zonder kinderen in je buurt. Veel liefs en sterkte.

    Like

  2. Zullen we af en toe samen een potje janken want gedeelde smart is toch halve smart. Lekker hoor die stemmingswisselingen #not. Kreeg onlangs naar mijn hoofd gegooid dat mijn humeur wel een grote stempel drukt op de sfeer binnen het gezin. En dat terwijl ik toch zo mijn best doe :-(, (vind ik zelf).
    P.S. Eerlijk gezegd las ik al eerder uit je blogjes dat het niet zo goed ging. Kleine troost: na een periode met veel opvliegers en huilbuien lijkt het bij mij nu weer wat beter te gaan. Dus ook vervelende periodes gaan voorbij, echt waar!

    Like

  3. Pubers zijn sowieso al een aanslag op je energie (vind ik zelf, want af en toe zijn de behangrollen niet aan te slepen bij wijze van spreken) en als je dan ook nog last hebt van de overgang dan is die combi wel heel zwaar.

    Ik hoop dat de dreiging van in de tuin pitten helpt en ze de kamerolifant laat waar die hoort 🙂

    Veel liefs en sterkte vandaag (en vannacht natuurlijk)

    Like

  4. Ik denk dat het combinatie is van een aantal factoren, ze heeft weinig energie, is avonds om half 9 doodmoe valt dan in slaap, en dan ben je rond 5 uur wel wakker..
    Ze heeft iga-deficiëntie, en er sluimert volgens mij een ontsteking maar zet niet door.

    Like

  5. Erg lastig, die stemmingswisselingen. Ben [waarschijnlijk] nog niet in de overgang, maar heb er zeker ook last van. En ja…pubers, het is voor hun soms ook allemaal lastig.
    Wens je veel sterkte, en laat je gewoon af en toe gaan….

    Like

  6. Ik zelf ben ook in de overgang lig soms een hele nacht wakker en staar dan naar het plafond met mijn ogen wagenwijd open. De laatste tijd neem ik melatonine en dit helpt wel, wellicht is het ook goed voor je dochter.

    Like

  7. Hè, naar voor je. Wel fijn dat je je erna weer beter voelt worden. Dan blijf je er in ieder geval niet in hangen. Even rust en lekker ontbijt en thee doen sowieso altijd goed 😉
    Sterkte met alle hormonen in huis! Trekt Meneer Williams dat ook een beetje?

    Like

  8. Nou, ik snap wel waarom je een uurtje later opklaarde.. toen waren al die rondvliegende hormonen het huis uit en kon je even ademhalen. Meis, zit jezelf niet zo op je nek. Je lijf staat op z'n kop en je hoofd ook. Het hoort erbij. Op laten komen en door laten stromen schijnt volgens alle verhalen die ik hoor het beste te zijn. Dus als je boos bent, ben je boos. Ook als het op puberdochter is.
    Geloof me, als mijn 4-jarige op datzelfde tijdstip dergelijke fratsen uithaalt staat er ook een stomende moeder onder aan de trap.
    Puberdochter heeft helaas gewoon even pech. Puberdochter heeft een pubermoeder en die worden betaald om onredelijk te zeuren over zeer vermoeiende dingen als 'rekening houden met' en 'blijf met je fikken van andermans spullen af' en 'als je op DIE manier tegen me gaat praten, jongedame, dan dan dan dan..'

    Zolang er maar rustigere en lievere momenten tegenover blijven staan. Het verschil tussen een draak als moeder en een moeder die even een draak is.

    afterthought: dus als mijn 7-jarige nu en in de voorgaande jaren pubergedrag vertoonde, dan krijg ik het stráks makkelijker? Werkt dat zo? Wij zijn ons namelijk nú al aan het mentaal bewapenen 😉

    Like

  9. Gisterenmiddag kwam ze thuis en omhelsde mij heel liefdevol sorry mama, ik weet dat ik heel vervelend kan zijn, ik snap het zelf ook niet maar ik houd heel veel van je….tja..dan smelt ik wel weer hoor.
    En gisteravond werd zonder morren er afgeruimd en thee gezet 😉

    Like

  10. Niets ergers dan hormonen….weet ik uit ervaring. Hormonen hebben gewoon invloed op alles, zonder dat jij er invloed op hebt. Toen ik met allerlei stemmingswisselingen en allerlei klachten zat middenin de overgang, heb ik er toch maar voor gekozen een jaar de pil te slikken. Dat heeft mij enorm geholpen. Nu zul jij waarschijnlijk de pil niet mogen, maar er is vast en zeker iets dat je een beetje kan helpen. Regulier of bijvoorbeeld homeopathisch. Mocht je voor dat laatste kiezen, dan kan ik je aanraden om niet iets “kant en klaars” uit de winkel te halen, maar naar een klassiek homeopaat te gaan. Je dochter kan daar overigens ook baat bij hebben.

    Kus

    Like

  11. Ik voel met je mee, hier ook een slecht slapende puberdame van 14, een beginnende puberdame van 12 en ikzelf in de overgang met half doorwaakte nachten. Het valt al niet mee om mezelf in beweging te krijgen en dan die pubers nog.

    Like

  12. 't Zit je ook niet mee, hè? En dat twee van die “monsters” in huis die alles maar doen waar ze zin in hebben.
    Zelf slaap ik ook slecht. Ik heb te weinig REM-slaap en de slaap die ik heb, is niet diep genoeg. Wat een getob. En ze kunnen wel heen en terug naar Mars, maar een beetje fatsoenlijk slaappillen zijn nog niet uitgevonden.
    Goed te lezen, dat je na een uurtje weer boven je theewater was!
    Hou vol '-)

    Like

  13. gelukkig heb ik nooit 1 seconden last gehad van de overgang, maar pubers, 3 heb ik er 19,18 en 15 jaar, alle drie anders, 1 ding hebben ze gemeen, een moeder die hun logica niet begrijpt en al helemaal niet dat de dochters ook nog eens elkaars kleding en make-up ongevraagd gebruiken, berg je maar voor de taferelen die daar uit voort komen..Monique

    Like

Geef een reactie

