Het werkstuk

Mijn werkstuk gaat over hazen en konijnen. Ik vind het eigenlijk niet zo leuk om dit werkstuk te maken want eigenlijk is dit werkstuk voor de jongste maar aangezien zijn leraar dit als huiswerk had meegegeven voor in de vakantie en ze verder nog nooit een werkstuk hadden gemaakt heb ik een werkstuk gemaakt met behulp van de jongste.

Eerst heb ik heb hem laten opschrijven hoe een werkstuk voor te bereiden, daarna is hij naar de bibliotheek gegaan en heeft 2 boeken opgehaald over konijnen want de hazen hadden al het hazenpad gekozen
Met zijn zus heeft hij een opzet gemaakt en daarna is hij zelf in word gaan typen. Dit had meneer ook gezegd, typ in word je werkstuk en het moet minimaal 5 a4 worden.

Inmiddels is mijn werkstuk bijna klaar, ik doe er een foto van mijn konijn in want dat vind ik wel leuk om over te schrijven.

einde.

Gistermiddag en hebben de buurvrouw (haar zoon zit bij de jongste in de klas) en ik al tegen elkaar geklaagd over dit werkstuk.
Ik heb nog nooit zoiets vreemds mee gemaakt, ze kregen een briefje mee met een aantal vragen en die moesten ze beantwoorden in lange volzinnen.

Ik heb kinderen begeleid bij het maken van werkstukken. Als docent, in de klas, stap voor stap leerde ik ze hoe je een werkstuk opzet. En als een ouder wilde helpen, dan mocht dat maar dan vooral, hoe verzamel je informatie en hoe verwerk je dat.
Dat is namelijk (meestal) de doelstelling achter een werkstuk.

Inmiddels is het werkstuk af, ik heb geprobeerd hem zoveel mogelijk het zelf te laten doen maar het is net alsof iemand tegen mij zegt , hier heb je een auto en ik zie je wel aan de andere kant van de stad. Uiteraard zou ik wel wat proberen maar of ik heelhuids overkom…is maar de vraag.
Of zoals ze hier zeggen red oe d”r met( red je er maar mee)!

En tot slot uiteraard, een foto van ons konijn 😉 Pip de Bouvier aangezien hij de laatste tijd zeer veel holen in onze tuin maakt!

9 thoughts on “Het werkstuk

  1. “Zoek 't uit”, zeggen we dan hier. Lekker makkelijk van zo'n leraar. En een werkstuk voor jongste van 5 A4'tjes? Dat is nogal wat lijkt me, veel plaatjes erin dan maar.

    Like

  2. Bij ons al vanaf groep 3(!) werkstukken maken. Vind het op zich wel goed dat ze er een beetje aan wennne/leren, maar soms wordt er teveel gevraagd. En ik vind niet dat je dan van ouders moet vragen het “te leren”. BIj ons zie je hele geweldige werkstukken,m aar gewoon voor 100% door mams in elkaar gedraaid?! Best lastig, uitleggen, helpen zonder voorzeggen. Moet eigenlijk taak van de juf zijn denk ik.

    Like

  3. Voor dat effect ben ik ook heel erg bang, de jongste heeft ook kinderen in de klas zitten die de Nederlandse taal niet helemaal machtig zijn en dan is het wel een groot verschil met zoals met overbuurvrouw doet, het helemaal in elkaar zetten voor het kind.

    Like

  4. Ach ja..die werkstukken, ik denk dat menig ouder ze ( helpt) maken, ik heb dit ooit ook gedaan, vond het zelfs wel leuk..
    ( helpen, niet helemaal maken)
    Als ik dit zo eens lees, dan moeten ze het tegenwoordig al voor het middelbaar onderwijs maar een beetje uitzoeken…zelfstandig worden noemen ze dat, maar idd je kan niet iets zonder voorbeeld, je moet het altijd toch leren van 'een ander' en dat is dus blijkbaar 'afgeschoven' op de ouders!!??
    En 5 A4-tjes….da's wel veel..

    Like

Geef een reactie

