Tuincentrum

De voorliefde voor kerst met toeters en bellen van Meneer Williams is geen geheim voor menig lezer. Toen ik Meneer Williams leerde kennen en eind november (nu al weer 14 jaar geleden) en voor het eerst bij hem een kopje thee ging drinken, stond de kerstboom al op.
Ik was stomverbaasd want ik had op dat moment twee springende meisjes in huis die allerlei lijstjes maakten voor sinterklaas.
Hij legde mij uit hoe geweldig hij kerst vond en om dan het huis helemaal te versieren.
Op dat moment woonde hij op een klein flatje. Een jaar later woonden we in een klein huis en hij wist eerst sinterklaas, dan mijn verjaardag en dan mocht er een boom op.

We verhuisden, en verhuisden, en nu wonen we in een groot huis met een aparte eetkamer en grote tuin. Het eerste jaar ging hij helemaal los. Het was nog net niet dat als je de deur open deed dat de Kerstman je begroette ;-).
En toen kwam de grote breuk met zijn ouders met kerst. Van alle feestdagen in het jaar vonden zij het nodig om met kerst een breuk te forceren.

Het jaar erop taalde Meneer Williams niet naar kerst, en het jaar daarop was het vechten tegen een depressie en taalde hij absoluut niet naar kerst.
Ik versierde dan zo goed en zo kwaad als ik het kon de boom en de kamer en hoopte een kerstsprankel terug te zien in zijn ogen.
Maar kerst is verpest zei hij steeds.

Ik luchtte regelmatig mijn hart bij vrienden en sprak de hoop uit dat kerst maar gauw voorbij zou zijn want dit was geen doen.
Afgelopen week vroeg ik hem een avondje met mij mee te gaan naar een tuincentrum hier in de buurt. Ze hebben daar geweldige dingen voor in huis en hoopte wat leuke dingen te kunnen kopen.
Toen we de eerste hoek omgingen was daar een soort kerststand met van allerlei accessoires om iets moois te maken.
We kunnen doorlopen hoor, gaf ik gelijk aan maar tot mijn stomme verbazing gingen zijn ogen glimmen en zag ik voor het eerst na de breuk de sprankel terug.
De mooiste ideeën werden geopperd en we konden amper een kopje thee drinken want moesten nog zoveel zien.

Aan het einde van de avond gaf hij aan zich voor het eerst sinds de breuk weer goed te voelen en verheugde zich weer op kerst.
Wat ben ik blij dat we er naar toe zijn gegaan en ik zal het tuincentrum een goede fles wijn sturen , ben zo blij dat ik mijn man met kerstsprankels terug heb!

23 thoughts on “Tuincentrum

  1. Ik begrijp Meneer Williams wel. Het contact met mijn moeder is rond Kerst verbroken. Op de sterfdag van mijn vader! Heel dubbel. Nog steeds vind ik Kerst moeilijk. Ik doe het eigenlijk voor de kinderen. Maar dit jaar niet. Dit jaar vieren wij het met z'n tweeën.

    Liefs Frederique

    Like

  2. Ik vond het zo moeilijk want het verdriet van mijn man en ook van de kinderen vond/vind ik zo moeilijk te zien.
    En we hebben het ook nog geprobeerd uit te praten maar daar wilden ze niet aan. Het houdt ergens op denk ik dan.

    Like

  3. O, wat héérlijk (ik heb gelijk een zakdoek nodig en zit te sniffen). Fijn dat meneer Williams zich weer goed voelt en weer gaat glimmen van de kerstspulletjes en kerstsfeertje… Laat je huis maar heerlijk onderdompelen in de warmte van kerst! Genietse van alle voorbereidingen 🙂

    Like

Geef een reactie

