En?

En wat zei de dokter smste mijn moeder mij vanmorgen?.
De dokter zei een heleboel, heel gezonde dingen daar was ik uiteraard blij mee.
Ze had ook haar bedenkingen hoe het de afgelopen jaren was verlopen qua operaties, dat er toch wel op een en ander vlak wel iets meer doorgepakt had mogen worden.

En dat ze graag ging testen op de ziekte van Cushing..ik ben heel eerlijk , ik herken heel veel symptomen maar ik hoop toch echt uit de grond van mijn hart dat ik dat niet heb!

Het syndroom van Cushing (ICD-10 E24) is een verzameling van klinische tekens en symptomen die veroorzaakt wordt door een te hoog cortisolgehalte in het bloed (hypercortisolemie). Dit kan een gevolg zijn van inname van medicijnen die corticosteroïden bevatten, zoals inhalatiecorticosteroïden of huidzalven, of van een te hoge cortisolproductie door de bijnieren of vanuit de hypofyse. Cortisol is een hormoon, dat gemaakt wordt in de bijnieren, aangestuurd vanuit de hypofyse. Het wordt ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd, omdat het vrijkomt bij lichamelijke of geestelijke stress. Het breekt eiwitten af in de spieren, waarbij glucose vrijkomt en daardoor de bij stress benodigde energie. In de stofwisseling speelt het een rol bij:
de koolhydraathuishouding (het bevorderen van gluconeogenese in de lever)
de vetstofwisseling (het bevorderen van de lipolytische werking van adrenaline en noradrenaline)
de eiwitomzetting (katabolisme).
Cortisol remt onder meer ontstekingsreacties, en veroorzaakt een stijging van de hoeveelheid glucose in het bloed (hyperglykemie). Het lichaam reageert op het te hoge glucosegehalte door insuline te produceren. De langdurig verhoogde cortisol en het langdurig verhoogde insuline zorgen samen voor een abnormale verdeling van het lichaamsvet. Ook leidt een continu verhoogde productie van insuline uiteindelijk vaak tot suikerziekte (diabetes mellitus). Het verhoogde cortisol zorgt ook voor de afbraak van eiwitten in de huid en in het haar en verzwakt het bindweefsel. Cortisol heeft ook een remmend effect op een ander hormoon, ADH, wat ervoor zorgt dat iemand met het syndroom veel moet plassen (polyurie).

De dokter gaf aan zich veel zorgen te maken rondom mijn gezondheid en gewicht en daar mij graag mee te willen helpen!
En dat was toch wel heel prettig om te horen.

19 thoughts on “En?

  1. Ik begrijp hieruit dat ze je toch wel serieus neemt en dat voelt vast fijn. Syndroom van Cushing, mmm, komt me bekend voor, ben ik ook op getest, 24-uurs urine sparen toch? Wanneer moet je weer terug en krijg je de uitslag, of ben ik dan te nieuwsgierig ;P.

    Like

  2. Nee, ik moet een tablet innemen voor het slapen gaan en daarna de volgende ochtend bloed laten prikken. Als dan de waardes verhoogd zijn word er verder gekeken. Ik krijg deze week alles thuis en dan proberen en dan eens kijken hoe het ervoor staat.

    Like

  3. Lieve mevrouw Williams,
    Wat weer een onverwachte wending. Ik ben heel erg benieuwd (net als Karin) wanneer je de uitslag krijgt.
    Probeer alle doemscenario's uit je hoofd te zetten – wat ken ik je toch goed – want dat levert alleen maar stress op.

    Gea xx

    Like

  4. Lieve mevrouw Williams wat een spanning en stress allemaal. Ik ga heel erg voor je duimen.
    En hoewel ik hier toch al een hele tijd lees wist ik niet van je ouders en de depressie van meneer Williams. Ik wens jullie heel veel sterkte. knuffel.

    Like

  5. Meneer Williams is volgens zichzelf de stoerste bikkel van het noordelijke halfrond maar heeft wel vier jaar lang een gezin draaiende gehouden, en dat is hem toch opgebroken.
    En mijn ouders, ach…laten we zeggen dat het is zoals het is!

    Like

  6. Fijn dat het gesprek nu wat beter verliep. En natuurlijk hoop je niet op verdere vervelende uitslagen, maar het is aan de andere kant wel fijn dat er verder wordt gezocht en dat je je serieus genomen voelt. Ik duim voor meevallende uitslagen!

    Like

Geef een reactie

