Tijd

Sinds ik ziek thuis ben, krijg ik steeds meer het gevoel dat ik mijn tijd thuis of daarbuiten moet verantwoorden.
Vorige week belde er een oud-collega, het gesprek kabbelde voort en toen ik er een einde aan wilde maken , zei ze, ik heb ook nog een vraag, wil jij voor mij een babydeken maken.
Ik sputterde wat, en ze gaf aan het is heel makkelijk en zo gebeurd. Wanneer moet het af, vroeg ik haar, deze week zei ze.

Ik viel even stil en zei toen dat dat niet ging lukken omdat ik het erg druk had. Wederom een ferme stilte maar nu aan de andere kant. Druk? vroeg ze mij.
Wat lacherig gaf ze aan dat ik toch thuis zat, en dat ik best veel tijd over had.

Ik heb de babydekenopdracht vriendelijke teruggegeven en het gesprek beëindigd.
Naderhand bedacht ik mij dat ik mij totaal niet hoef te verantwoorden wat ik in mijn tijd doe en hoe ik die indeel. Maar het stak mij toch best wel.

Afgelopen weekend mailde een oud-buurvrouw mij, wat heb je een prachtige col gemaakt, zou je er een voor mijn dochter willen maken. Ik gaf dat ik dat best wil,koop maar garen, en ik haak het wel.
Ik kreeg daarop een berichtje, ik heb het garen, nu nog een manier vinden om het bij jou te krijgen. Ik was helemaal verbaasd, de desbetreffende mevrouw heeft een auto, de dochter die het wil hebben is 20, heeft ook een goed lopende benenwagen en fiets, ik zag het probleem niet.

Ik heb er niet op gereageerd en het volgende berichtje was of ze de middag erop kon komen. Nee helaas, dat lukte niet, ik had geen tijd.
Inmiddels heb ik al een aantal dagen niets meer gehoord.
Zo bijzonder dat ziek thuis zijn betekend altijd beschikbaar zijn.

30 thoughts on “Tijd

  1. Met stijgende verbazing heb ik je blogje gelezen. Ik ben er nog plaatsvervangend boos over.
    Zelf heb ik ook een hele poos het gevoel gehad dat ik me moest verantwoorden wat ik toch de hele week thuis deed. Tegenwoordig leg ik uit dat ik maar een activiteit per dag plan en dat ik vaak en veel moet rusten en dat op die manier mijn dag/week snel vol zit. Langzamerhand is mijn omgeving dat toch wel steeds beter gaan begrijpen. En als ze het niet willen begrijpen hebben ze gewoon pech gehad toch?

    Like

  2. Ja, heel raar. Als haar dochter 20 jaar is, wordt het tijd dat ze het zelf gaat leren. Mijn zus in U.S.A. doet heel veel op de naaimachine en ze krijgt ook regelmatig verzoeken of ze even iets in elkaar kan flansen. Ze maakt tassen, toillettassen en etui's. En deelt ze soms uit omdat het probeersels zijn maar toch goed gelukt. Ze is er nu mee opgehouden omdat ze vaak kreeg te horen, heb je er nog een voor mijn moeder/zus /vriendin enz. Je bent toch het liefst baas over je eigen tijd. Als je het heel leuk vind om te doen, zou ik er geld voor vragen.

    Like

  3. Je slaat de spijker op z´n kop als je aan geeft dat je je niet hoeft te verantwoorden wat je met je tijd doet. Ik ben begin dit jaar erg druk geweest met mijn schoonmoeder. Ze is ziek en was toen net geopereerd. Omdat ik toch maar thuis zit vonden schoonzusjes dat ik daar dan wel tijd voor had. In die tijd kreeg ik totaal geen reacties op het feit dat ik zoveel voor schoonmoeder deed. Toen schoonmoeder ook nog eens mijn tijd ging opeisen, in de periode dat zij toch wel aan de beterende hand was, heb ik de handdoek in de ring gegooid. Ging niet zonder slag of stoot. Nu ben ik ervan overtuigd dat ik helemaal zelf mag weten wat ik met mijn tijd doe. Ook al hang ik de hele dag op de bank, dat is dan míjn keuze! Duurde eventjes maar mijn kwartje is gevallen. Die van jou ook bijna lees ik zo ; ))

    Like

  4. Verschrikkelijk vind ik dat. Toen ik vorig jaar sukkelde met mijn rug (onstekingen) mocht ik niet gaan werken en moest ik veel liggen en regelmatig een beetje bewegen. Mijn collega's bedachten dat, omdat ik toch thuis was, ik ineens hele thema's voor de kinderen kon maken en de verbeterwerkjes kon doen… Als dat allemaal kon, was ik wel gaan werken en moest ik niet thuisblijven…Nog steeds vind ik het heel ergerlijk dat mensen jouw agenda en planning bepalen! Goed opgelost van jou!

    Like

  5. Ik heb met stijgende verbazing gelezen,mensen denken blijkbaar als je thuis bent dat ze jouw tijd in kunnen delen!Thuis zijn word blijklbaar geassocieerd met vervelen!Gewoon belachelijk dit gedrag van mensen Goed gereageerd hoor!!

    Like

  6. De brutaliteit! Goed dat je voor jezelf kan opkomen! Weet je, het gaat zo makkelijk, dat mensen zich niet verplaatsend in een ander wel van alles aannemen over die ander (wat dus meestal helemaal niet klopt!). Zulke mensen moet je maar gewoon laten, ze haken vanzelf wel af…

    Like

  7. Ik ga per 1 januari minder werken omdat ik meer vrijwiligerswerk wil doen. Ik heb straks og 1 dag betaald werk en werk 2 dagen vrijwillig met demente ouderen. Ik merk nu al dat mensen beginnen te claimen: ” als jij straks toch nog maar 1 dag werkt kun je mooi dit of dat voor mij doen”. Als ik uitleg dat ikdaar geen tijd voor heb, snappen ze dat niet. Ik heb ook nog een huishouden met 4 thuiswonende kinderen…

    Like

  8. Mijn mond valt hier van open. Vooral dat verhaal over die babydeken. Je ziet toch niet thuis omdat je zweetvoeten hebt! En betekent thuis zitten dat jouw tijd niet meer van jou is.

    Schrap de telefoonnummer van die mensen maar door, is mijn reactie als ik dit lees….

    Like

  9. Wat ook zo leuk is; ik ben jaloers op jouw vrije tijd of jij kan doen en laten wat je wil.
    Ik probeer er klaar mee te zijn met dit soort opmerkingen maar het blijft een teer punt.
    Ach we blijven iedere dag leren toch?
    dikke knuffel.

    Like

  10. Wat goed van je dat je er zo op beide gesprekken gereageerd hebt. Ik heb precies dezelfde ervaring met ziek thuis zijn. Iedereen denkt maar dat je overal te pas en te onpas ergens tijd en gelegenheid voor hebt. Of ze geven steken onder water: …nou ja, IK heb natuurlijk mijn werk nog…
    Maar leuk is het zeker niet.

    Like

Geef een reactie

