Schrik

Gisteren was ik op bezoek bij een vriendin, ik had haar al een tijdje niet gezien en had mij er erg op verheugd.
Bij binnenkomst merkte ik al op dat het er pijnlijk netjes was, zo netjes dat je je zelf al teveel voelde.
“De bank anders? “vroeg ik onschuldig want zoveel nettigheid was ik niet gewend.

Nerveus ging ze zitten en schonk een kopje thee in. Er werd niets bij geserveerd terwijl anders ze de heerlijkste dingen bakt. Ik had een leuk tijdschrift en een boek meegenomen over cupcakes bakken en ze keek er wat bedroefd naar. Leuk zei ze maar weet je ik ben te perfectionistische voor het bakken van cupcakes.
Ik moet dan altijd net zo lang doorgaan tot het helemaal goed is.

Ze vertelde hoe ze alle spullen in huis aan het verkopen was, omdat ze ruimte wilde hebben. Boeken werden verkocht en het moest leeg.
Ik wist mij eigenlijk geen raad met de situatie omdat het zo haaks stond op wat ik eerder van haar kende.
Ook vertelde ze over haar therapie, en dat ze volgens zichzelf uitbehandeld was. Ze had enorme paniekaanvallen en had er lorazepam voor gekregen.
Ik schrok daar best wel van, ik heb het middel ook gekregen ooit eens voor een operatie uit. Het neemt al je remmingen weg, ineens denk je dat je alles kunt zeggen en doen.
Wanneer neem je dat dan vroeg ik haar. Als ik maar iets in mijn buik voel van een paniekaanval en dan hebben we een leuke avond.

Maar zei ze , de doktoren willen je het amper voorschrijven hoor. Je mag er maar twee per maand of zo, wat een flauwekul. Ik keek haar heel verbaasd aan. Het is best zwaar spul hoor, is er geen andere oplossing?
Maar ze schudde ferm haar hoofd. Wil je nog wat drinken? Ik heb alleen water of aanlenglimonade.
Bijna viel ik van de stoel, dit had ik nog nooit meegemaakt van haar.

Ik werd gered door de bel van mijn mobiel, of ik naar huis wilde komen. Anders negeer ik dit soort telefoontjes maar ik heb het aangegrepen.
En het spookt maar door mijn hoofd, hoe kan deze hartelijke goedlachse dame ineens in een nerveus wrak zijn veranderd? In een relatief korte periode…daar ben ik heel erg van geschrokken.

19 thoughts on “Schrik

  1. Depressie? Ik denk dat ze niet genoeg heeft aan een paar keer per maand iets om de aanvallen te onderdrukken. Als ik dit zo lees, moet ze naar de psychiater en elke dag iets gaan slikken. Eea komt ietwat neurotisch op me over…

    Naar!

    Bel haar nog even, vraag wat meer door.

    Sterkte!

    Like

  2. Wat moeilijk zeg. Ik ben het wel met bovenstaande tips eens. Of ken je haar daar weer niet goed genoeg voor? En woont ze alleen of zijn er ook nog een man en/of kinderen aanwezig?

    Like

  3. Oei, heftig! Blijf haar steunen! dat is mijn advies. Het is niet niks waar ze mee kampt, en het laatste waar je dan op zit te wachten is dat mensen uit je leven verdwijnen. En ik praat hier dan als een ervaringsdeskundige op dat gebied.
    Sterkte!

    Like

  4. Ik denk dat ze van de Lorazepam erg labiel aan het worden is .Ik heb deze rommel jaren geslikt helaas en werd er heel down en labiel van.Heel gevaarlijk spul.Ik hoop dat ze een betere oplossing zal vinden dan dit!!

    Like

  5. dat is heftig, kan je in contact komen met familie van haar? Weet je wie haar huisarts is? Je zou je zorgen over haar bij de huisarts kunnen uiten, Je zou ook naar GGnet kunnen bellen en je zorgen vertellen.De huisarts is de meest directe weg, die kunnen andere hulpverleners inschakelen, wat ik uit je relaas haal is dat zij al hulp heeft.Het komt voor dat mensen die hulp krijgen lang niet alles vertellen aan de hulpverleners die zo op het verkeerde been gezet worden.Het klinkt wel heel urgent, wat moeilijk voor je om je vriendin zo te zien en haar niet te kunnen helpen, sterkte Monique

    Like

  6. Ik vind het heel zorgelijk klinken.
    Probeer haar niet in de kou te laten staan. Blijf haar vriendin.
    Maar aan de andere kant is het ook wel zo dat je op moet passen dat haar probleem niet het jouwe wordt. Jij hebt dunkt me ook wel genoeg aan jezelf.
    Probeer daar de juiste balans in te vinden.

    Like

Geef een reactie

