Verbijsterd

Al geruime tijd rommelt het met de jongste, het loopt niet lekker in de klas en hij is heel vaak sip en verdrietig.
We zijn al vaak naar school geweest en hebben van alles aangegeven.
Ik ben aardig geweest, ik ben onaardig geweest en ik ben boos geweest.

Vanavond hadden we een 10 minuten gesprek en ik had vanmorgen dit doorgenomen met mijn eigen directrice. Let hier op, vraag daar naar, informeer hoe het daarmee zit en denk eraan, ik wil je altijd helpen.
Met deze informatie in de achterzak gingen wij naar het gesprek.

Het rapport was verbijsterend, het was op alle fronten goed en de docent was zichtbaar nerveus. Goed he, ja het gedrag kan beter, maar ja, daar werken we aan.
Ik liet Meneer Williams nog wat vragen stellen en maakte mij op voor de strijd der titanen.

Beste meneer van mijn zoon, heeft u een handelingsplan voor zijn dyslexie? De meneer keek mij nietszeggend aan, een handelingsplan? Ja, want als een kind dyslexie heeft dan zit daar een handelingsplan op. Ik begreep dat er een vermoeden was van dyslexie” zei de meneer aarzelend.
Er viel een stilte…een zware diepe stilte. Ik haalde diep adem, maar van binnen brieste het paard woedend.
Beste meneer van mijn zoon, mijn zoon is onderzocht, heeft een officiële dyslexieverklaring. De meneer keek mij aan alsof hij het in Keulen hoorde donderen.
Goh..dan zal ik die eens opzoeken…

Briezend ging ik over op het volgende handelingsplan, het gedrag. Want meneer van mijn zoon, hij heeft een officiële ADHD diagnose en hij heeft daar therapie voor.
Er is daar plek voor observaties en gerichte hulp voor in de klas.
Wederom keek de meneer of hij het in Keulen hoorde donderen.
Ijverig schreef hij mee, ik ga er naar vragen en zoeken hoor en neem zo gauw mogelijk contact op met jullie.

Verbijsterd liepen wij naar huis, wat in hemelsnaam werd daar op school gedaan?
Hoe kwamen hier kinderen vanaf? Maar de allergrootste vraag is toch wel..wat doen wij hiermee!

31 thoughts on “Verbijsterd

  1. Doorpakken! Ik heb ook geknokt en gevochten voor mijn kinderen. Geen duidelijke diagnose, jarenlang. Maar wel leer- en gedragsproblemen. Als je tegenwoordig je tanden niet laat zien op scholen kom je er niet. Zelfs op het VSO, waar Junior nu zit, sta ik soms nog verbaasd van het naïeve gedrag van leraren en/of begeleiders. Dus go for it! Want dat het vruchten afwerpt op den duur is één ding wat zeker is. Duidelijk te zien/merken tegenwoordig! Heel veel sterkte en succes!!

    Like

  2. Het lijkt me zo moeilijk om te constateren dat je kind niet lekker in z'n vel zit, pijnlijk. Extra lastig wordt het dan als je steeds moet blijven vechten voor de juiste hulp. Pfoe.
    (maar, toch een goed rapport dus!)

    Like

  3. Hoe herkenbaar zeg, zoon hier is inmiddels thuiszittende pddnos-er met ernstige dyslexie waar hij nog NOOIT behandeling voor gehad heeft op school….en dan maar raar opkijken dat hij er nu inmiddels HE-LE-MAAL geen zin meer in heeft en dat de gedragsproblemen de pan uit rezen….pffffff je vraagt je af waar deze mensen hun oplediing hebben gedaan, of dat ze die uberhaubt ooit gevolgd hebben. Succes!

    Like

  4. Wat vreselijk voor je zoon zeg!
    Weet je wat ik zo moeilijk vind, dat ik als onderwijzeres altijd om hulp vroeg als ik er niet uit kwam. Deze man zegt ik kan het allemaal wel zelf..en het gek vinden dat ie er met mijn zoon niet uit komt.

    Like

  5. Als ex-IB'er word ik hier verschrikkelijk verdrietig van. Wat een ontzettend slechte beurt van school! Ik zou vandaag nog een gesprek aanvragen met de directeur. Zoiets kán gewoon echt niet. Als dit structureel zo gaat op die school, is er iets grondig mis. Op die manier ga je niet met kinderen om, niet met jouw kind, dat extra kwetsbaar is, maar ook niet met alle andere kinderen.
    Ik ben echt boos, merk ik.

    Like

  6. Dank je wel, ik ben zelf ook zo compleet verbijsterd over het geheel. Jarenlang als onderwijzeres gewerkt en als ik zoiets zou uithalen zou mijn directeur (van toen) mij hup voor de klas weghalen.
    Ik snap niet dat dit zomaar kan/kon gebeuren.

    Like

  7. Ongelofelijk echt! Als jullie nou zelf er nooit open over waren, maar jullie hebben toch al flinke gesprekken daar op school gehad?! Ben benieuwd naar het vervolg van dit verhaal. Ik kan me je boosheid heel goed voorstellen hoor!

    Like

  8. Waaroom moet in godsnaam je kind met gebruiksaanwijzing in een normale school zitten? Die leerkrachten trekken de boel grootgebekte verwende kinderen al met gevaar van burn out en moeten ze ook nog de speciale gevallen erbij? Breng je kind naar een speciale school of inrichting en laat de normale kinderen door normale leerkrachten onderwijzen zonder trauma op te moeten lopen door jouw speciale kind met gebruiksaanwijzing. Jij hebt deze soep gekookt, nou eet het dan ook op! Nee, mevrouw wou een kind (haar goed recht) kind kan niet meedraaien met de rest – probleemgeval – nu moeten maar anderen deze last meedragen? Dacht ik niet! Jouw kind – jij draait voor op!

    Like

  9. 'Anoniem'(beetje laf hoor),
    Wat een gemene reactie zeg! Totaal geen inlevingsvermogen. Waar staat ook maar ergens dat haar zoon een last is voor de rest van de klas?? En zomaar kinderen hup meteen naar het speciaal onderwijs als het even niet lekker loopt? Daar zitten ze op te wachten op z'n school. En daar wordt het kind ook vast gelukkig van. Maar goed.
    Je reactie komt op mij nogal fascistisch over.

    Like

  10. Beste Anoniem, wat ontzettend vervelend voor u dat u uw frustraties betreffende uw eigen leven hier op deze manier moet uiten.
    Gezien alle grammaticale en spel fouten in het door u geschreven stuk, kan ik concluderen dat u zelf veel behoefte zou hebben gehad aan speciaal onderwijs, het taal gebruik dat u op dit blog achterlaat duid op eigen gedragsproblematiek, waar zoals u hier bewijst anderen “last” van hebben.

    Anoniem, misschien is een behandeling in een psychiatrische inrichting iets voor u?
    Dan kunt u nadien misschien weer vrolijk door het leven zonder dit soort reacties te hoeven delen met mensen die daar niet om gevraagd hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Meneer Williams

    Like

  11. Wat een ellende…Niets vervelender dan een ongelukkig kind omdat het niet goed begeleid word. Te treurig voor woorden. Had ik maar een tip voor je of een goed advies, maar meer dan met jullie meeleven zit er niet in. Maar ik leef wel heel gemeend mee. Heus.
    Want dit kan niet!

    Like

  12. Ik vind het ook vreemd dat die onderwijzer totaal niet weet wat er met jouw zoon speelt. Slechte zaak. Ik zou inderdaad de directeur vragen hoe dat nu kan en wat de procedure in zo'n geval is.
    Sterkte meis!

    Like

  13. Hiep hoi voor meneer Williams! Velen van ons weten maar al te goed hoeveel zorgen je kunt hebben als je kind niet happy is op school. En tuurlijk blijf je vechten voor je kind. Maar boos worden en stoom af blazen als school niet meewerkt is heel mormaal. Hopelijk komt er nu eindelijk wat inzicht bij de leerkracht.

    Like

  14. Blij dat het rapport goed was – meneer doet klaarblijkelijk in al zijn onwetendheid wel wat goed en dikke duim voor zoon! – maar nee, hier zou ik ook niet vrolijk van worden. Wat zeg ik.. ik had meteen bij de IB-er gestaan en bij het secretariaat voor een afspraak met de directeur. Het enkele gegeven dat het goed gaat mag geen reden zijn voor dit soort verbijsterende 10-minuten gesprekjes..
    Dus, verbijt je spierpijn (oh nee, doe dat maar niet, zit je zo weer bij de tandarts..) en hop. Vriendelijk edoch indringend navragen waar zijn dossier is gebleven..

    Sterkte meneer & mevrouw Williams! Oh enne.. reacties als die van het anoniempje.. digitale lucht, digitale lucht. Als je je dáár wat van aan gaat trekken.. die energie kun je wel beter gebruiken. Hang in there!

    Like

Geef een reactie

