Dag 7

Waar zit je momenteel het meeste mee?

Over deze vraag heb ik lang nagedacht, er zijn wel een aantal dingen waar ik mee zit , en ik heb er eentje uitgepikt.

Ik vind het ontzettend vervelend dat ik zo onzeker ben over mijn kunnen. Soms word ik helemaal kriebelig van het feit dat ik altijd twijfel aan mezelf.
Dat ik altijd 10 keer iets navraag, opvallend of onopvallend, en dat als ik een beslissing heb genomen, ik deze nog wel 10 keer kan overdenken.

Vroeger woonde Meneer Williams en ik dicht bij een blok huizen waar mensen in zaten met een psychische achtergrond. Deze mensen kwamen uit een traject, en gingen weer terug in de maatschappij.
Ze liepen altijd voor ons huis langs naar de stad. Er was een mevrouw die blijkbaar bij ons voor de deur bedacht, hee vergeten gas uit te doen en liep dan terug.
Als ze weer bij ons voor de deur liep, zag je haar denken, achterdeur dicht gedaan?
Zo kon ze een hele middag zoet zijn, ik zag er wel de humor van in.
Maar ze beeldde wel goed uit hoe ik mij soms voel.
Doe ik hier goed aan, is dit een wijs besluit , moet ik dit wel doen?

En dat is wat mij het meeste dwars zit, ik heb heel lang gedacht dat het met mijn opvoeding te maken had. Ik moest soms zo op mijn tenen lopen om het goed te doen.
Nu zie ik het ook bij de jongste terug, die kan dit ook hebben, dus ik vermoed dat er ook een stuk karakter bij komt kijken.

Uiteraard heb ik verschillende therapieën geprobeerd om dit probleem dragelijker te maken maar het is mij tot nu toe nog niet gelukt.
Wie weet als ik een oude bes ben, denkt u niet..of denkt u het wel 😉

16 thoughts on “Dag 7

  1. Ik zie dat stukje ook wel terug in mijzelf hoor. Ik was ook erg van de ander pleasen. Nu denk ik meer aan mijzelf en dat bevalt me prima. maar dat neemt niet weg dat ik toch (te) vaak onzeker ben nog. Lastigf als je zo bent. Voor jezelf, maar ook voor je medemensch.

    Like

  2. is inderdaad enorm vervelend dat gebrek aan zelfvertrouwen. zit deels in de genen en deels in de opvoeding.aan dat laatste kan je werken. heb je al eens geprobeerd met Bachbloesem-therapie?probeer jezelf ookwat meer te indoctrineren: “ik kan het! ik doe het goed!,….”. Succes!
    groetjes, Hilde

    Like

  3. Ik denk dat het inderdaad ook voor een groot deel karakter is! Ik vind het ook moeilijk om vertrouwen in mijn eigen beslissingen te hebben…

    Hoe gaat het met je winkeltje trouwens?! Want dat vond ik echt een superleuk idee van je.

    Like

  4. Dat gaat heel leuk , maar weet je dat het al heel lang in het vat zat en ik niet durfde…zo maak ik ook van die leuke vilten accessoires, mijn man zei al, open nog een winkeltje maar daar moet ik maar even over nadenken 😉

    Like

  5. Herkenbaar. Wat mij heeft geholpen is inzien dat het niet alleen karakter is of genen maar deels aangeleerd gedrag wat dus ook afgeleerd kan worden. Dat voortdurende twijfelen voert continue impulsen af en maakt je steeds onzekerder, dat kan je leren onderdrukken. Dat is wat ik nu leer momenteel door de behandeling die ik volg om te genezen van ME, maakt gebruik van technieken uit de NLP.
    Het helpt mij echt, ik ben veel minder onzeker dan eerst.

    Like

  6. Ik loop helemaal vast door die vreselijke vermoeidheid. Ik heb me geprobeerd er bij neer te leggen: lukte niet. Ik pas me erbij aan: lukt maar voor de helft. Ik wil teveel…
    Knap dat je deze vraag zo openlijk beantwoordt!

    Like

Geef een reactie

