Dag 11

Naar wie of wat verlang je terug? Kun je ook beschrijven waarom?

Naar mijn opa en oma, waar ik bij in huis heb gewoond. Mijn opa was 20 jaar ouder dan mijn oma en gepensioneerd toen ik daar woonde.
Mijn oma ging uit werken , zoals mijn opa dat altijd zei en dan waren we met z’n tweeën.

Opa deed alles, van tranen drogen tot wijze levenslessen en ik denk vooral zorgen.
Ik ben van 1966 en heb daar gewoond tot 1970, dus het was best nog wel opmerkelijk dat een man thuis was en zorgde voor een kleinkind.

Mijn oma zal in die tijd rond de 40 zijn geweest,toen ik kwam, een leeftijd waarop menig moeder nu haar eerste kind krijgt. En mijn opa was rond de 60.
Het bijzondere was dat zij de ouders van mijn vader zijn. Mijn vader keek niet meer naar mij om en zij deden het dubbel en dwars.

Mijn oma vertelde mij later dat ze heel vaak geprobeerd heeft mij te adopteren, of gezag te krijgen maar dat wilde mijn moeder niet hebben.
Ik had met opa en oma een heel eigen ritme.
Ze woonde drie hoog in Amsterdam en als oma thuis kwam stond ik bovenaan in het trappenhuis te wachten.
Oma stormde dan naar boven met haar enorme energie en had altijd iets in haar tas voor mij. Een snoepje, een klein frutseltje, noem maar op.

Ik herinner mij de kachel in de douche die je aandeed met een touwtje (nu mag dat allemaal niet meer;-) en de houten douchevlonder.
Maar bovenal herinner ik mij de rust en liefde van het opa en oma gezin.

Als ik in de spiegel kijk heb ik nog altijd een herinnering, ik speelde met opa tikkertje in de eetkamer en trok aan het tafelkleed, er viel een vaas op mijn hoofd en ik kreeg een flinke snee in mijn hoofd, vlakbij mijn wenkbrauw.
Opa tilde mij op, ik was bijna vier, en ik zie ons nog voor de spiegel staan.
O, jee zei opa wat zal oma zeggen. Hij deed zijn hoed op en we zijn naar de dokter gegaan(dat laatste herinner ik mij niet meer ;-).

Geen beter eerbetoon aan mijn opa en oma 😉

31 thoughts on “Dag 11

  1. Wat een ontroerend verhaal en wat een lieve Opa en Oma, afvragen waarom iets heeft gelopen zoals het liep…wie zal het zeggen. Deze twee mensen hebben je veel liefde gegeven met heeeel hun Hart.

    Dank je voor het delen groetjes Laura

    Like

  2. Wat een ontroerend verhaal. De tranen springen in mijn ogen want ik wil mijn oma ook graag weer bij mij hebben. Zij is alleen helaas 2 jaar geleden overleden en ik mis haar nog geregeld. Gelukkig leeft mijn opa nog.

    groetjes,
    Janneke

    Like

  3. Wat een mooi verhaal. Heerlijk zulke grootouders. Die wens je toch iedereen toe?
    Je schrijft elke dag van die mooie en ontroerende verhalen. Ik geniet van je schrijfsels. Dankjewel.

    Liefs Frederique

    Like

  4. Heerlijk zulke herinneringen.
    Ik mocht met oma altijd mee boodschappen halen. Ze ging nooit naar de supermarkt, dus gingen we naar de bakker, groenteboer, slager en natuurlijk het kleine winkeltje waar je kleine hebbedingetjes kon kopen. Ik kreeg altijd iets. Ik mis die tijd.

    Like

  5. Wat een mooie herinnering heb je beschreven. Onmisbaar waren ze voor jou in die tijd. En dat nummer hoort er helemaal bij en maakt ook bij mij veel los.
    Wij woonden vlakbij mijn opa en oma, konden hun huisje zien vanuit ons huis. Het was altijd een rommel, maar heel gezellig, alles kon en iedereen was welkom. Mijn opa was heel speciaal voor mij, als hij verhalen van vroeger vertelde hing ik aan zijn lippen, hij was stoer, sterk, net als mijn vader, die voor zijn werk de hele week van huis was. Opa was er altijd! Dankjewel, weer even teruggeworpen in de tijd!

    Like

Geef een reactie

