Dag 22

Op welk levensgebied ligt de wens die je echt wilt verwezenlijken?

Hier heb ik over nagedacht, een paar dagen lang , en mijn blogjes herlezen, wat springt er steeds uit, wat komt iedere keer naar voren, wat wil ik nu echt en op welk levensgebied.
Ik heb eens even gegoogeld naar alle levensgebieden en het deed mij denken aan wat ik in het revalidatie-oord ooit hebt geleerd.

DE ROOS: Lees je waarden door en plaats een kruis in elk gebied van de roos om weer te geven waar je nu, vandaag,
staat. Een kruis in het midden van de roos betekent dat je volledig volgens je waarden leeft. Een kruis ver van het midden
af betekent dat je er ver naast zit in het leven naar je waarden. Omdat er vier gebieden op dit bord beschreven staan, is het
de bedoeling dat je vier kruisen op het bord zet.

1. Werk/opleiding: verwijst naar werk en carrière, opleiding en kennis, ontwikkeling van vaardigheden (dit kan werk op
vrijwillige basis of andere vormen van onbetaald werk betreffen). Hoe wil je je gedragen ten opzichte van cliënten, klanten,
collega’s, werknemers en werkgevers? Welke persoonlijke kwaliteiten wil je meebrengen in je werk. Welke vaardigheden
wil je ontwikkelen?

2. Relaties: verwijst naar intimiteit, nabijheid, vriendschap en verbintenissen in je leven: het gaat om relaties met je
partner, kinderen, ouders, familieleden, vrienden, collega’s en andere sociale contacten. Wat voor soort relaties wil je
opbouwen? Hoe wil je zijn in deze relaties? Welke persoonlijke kwaliteiten wil je ontwikkelen?

3. Persoonlijke groei/gezondheid: verwijst naar je voortdurende ontwikkeling als mens. Het kan gaan om georganiseerde
geloofsbeleving, persoonlijke manieren om spiritualiteit te uiten, creativiteit, levensvaardigheden ontwikkelen, meditatie,
yoga, de natuur in trekken; lichaamsbeweging, voeding en het aanpakken van gezondheidsrisico’s zoals roken.

4. Vrije tijd: verwijst naar hoe je speelt, je ontspant, jezelf prikkelt, of plezier hebt; hobby’s of andere activiteiten
waardoor je tot rust komt, je vrije tijd mee doorbrengt, plezier in hebt en je creatief in kunt uiten.

Ik heb dit toen ook uitgebreid behandeld en merkte dat ook deze keer levensgebied 1 en 3 heel belangrijk voor mij zijn.
En op welk gebied ligt mijn wens?
Eigenlijk ligt het op de twee gebieden, ik zou graag iets voor mijzelf beginnen, maar ik moet goed aan mijn gezondheid denken.
Hoe kan ik deze twee zo combineren dat er een geslaagde match uit voort komt.

Welke vaardigheden zou ik heel graag willen ontwikkelen en verder willen ontwikkelen? Ik denk dat dat al heel veel stof tot nadenken geeft.
En uiteraard, feedback is altijd gewenst!

7 thoughts on “Dag 22

  1. Het geeft inderdaad iedere keer weer stof tot nadenken, jouw vragen uit de Flow. Met het winkeltje voor jezelf heb je al een begin gemaakt met 'LeSjaal' toch. Ik wens je in ieder geval veel wijsheid toe.

    Like

  2. Ik sluit me bij Karin aan. Eigenlijk begon je al voor jezelf met het winkeltje. En eerlijk gezegd denk ik dat jouw persoonlijke ontwikkeling een aardige boost krijgt door deze vragen te beantwoorden. Wat een zelfinzicht krijg je door deze methode zeg! (Ik ben ook begonnen met het schrift. Maar ik zie het niet zo zitten dit te delen op mijn blog, er lezen teveel mensen uit mijn omgeving mee, en dan vind ik het toch belangrijk mijn, en hun privacy te beschermen, vandaar…).

    Like

  3. Ik snap dat van de privacy, maar ooit ben uit die overwegingen ook onder deze naam begonnen. Er zijn enkele die meelezen die ik persoonlijk ken, maar verder..voor zover ik weet zijn er geen bekenden uit het familie circuit.

    Like

  4. Persoonlijke groei is erg belangrijk, maar het valt vaak niet mee op welke manier je dat kan invullen. Met recht stof tot nadenken, zoals Mamalien al zegt.
    En dat je voor jezelf dat winkeltje begonnen bent, is toch al een geweldig initiatief? Ik vind dat je echt hartstikke goed bezig bent. Liefs Kakel

    Like

Geef een reactie

