Hetze

Gisteravond zat ik even te lezen op facebook en las ik een berichtje van een mevrouw, dat haar patronen ongeoorloofd op een site verschenen.
Nieuwschierig als ik ben moest ik even gaan kijken en de desbetreffende mevrouw had haar hele weblog vol gegooid met patronen van anderen.
Zonder bronvermelding en echt helemaal letterlijk overgenomen.
Niet netjes en ook niet slim.

Inmiddels ontstond er op facebook een enorme hetze naar deze mevrouw, er werden berichten geplaatst bij haar op de site.
Ze werd aangeschreven, gemaild, gemeld,..noem maar op.
Inmiddels had ze gereageerd door te schrijven dat de patronen niet van haar zelf waren en dat ze dat ook niet pretendeerde.
Dat was olie op het vuur van de dames, want de stemming werd nog grimmiger.

De mevrouw die een christelijke levensvisie aanhangt, werd op haar geloof afgerekend. Er werden overal oude koeien uit de sloot getrokken en de een jutte de ander nog meer op.
Vol verbazing volgde ik deze hetze.
De mevrouw die aan de bel had getrokken , kreeg steun, iedereen stond achter haar, dit kon toch zomaar niet, wat dachten deze vreselijke copycatten toch wel niet!

En toch…ik vind het discutabel ,wat is van wie? Een tijd geleden zag ik op facebook dat een mevrouw ,die een bekend styliste is en veel handwerkboeken schrijft, een patroon publiceerde wat ze gisteravond even had ontworpen.
Vol verbazing keek ik naar een foto van een ontwerp uit een boek uit 1972. Heel toevallig had ik dit boek een tijdje geleden zitten doorbladeren en was dit grappige ontwerp tegen gekomen.
Weliswaar in oranje met bruin en groen, maar toch precies hetzelfde ontwerp.
Je kon het kopen bij haar in de webshop. Uiteraard ging ik op onderzoek uit, en trok het boek uit de kast en vergeleek het met elkaar. Het was exact hetzelfde.
Ik heb nog zitten twijfelen of ik het zou melden bij haar in ieder geval maar ach,laat maar dacht ik.

Ik leerde ooit eens dat prachtige patronen van couturiers na werden gemaakt, je hoefde maar 1 naadje te veranderen en je mocht het jouw patroon noemen.
Er van uitgaande dat dit ook in handwerkland gold, zag ik vele variaties op bestaande patronen die inmiddels helemaal eigen werden gemaakt en zelfs de naam kregen van de ontwerpster.

Begrijpen doe ik de allereerste mevrouw wel, als ik iets tegen zou komen wat van mij was, zou ik ook graag bronvermelding willen zien.
Tuurlijk, je bent trots op wat je maakt en doet, schrijft e.d.
Maar deze hetze, ik vond het zelfs een beetje eng worden, ik dacht deze mevrouw die dacht ik gebruik wat van anderen wordt straks aan de haaknaald geregen, ingerold in vreselijke prikkende wol, achter haar spinnewiel op het marktplein gezet en besmeurd met vieze schapenwol ;-).

Zelf zou ik deze mevrouw gebeld hebben, haar telefoonnummer stond gewoon op haar site.
Een goed gesprek doet vaak wonderen, wat ouderwets misschien , maar het werkt nog altijd!

19 thoughts on “Hetze

  1. Het kan heel eng zijn, hoe die sociale media kan werken, en een hetze is soms idd zomaar ontstaan. Ik denk dat het uitmaakt dat mensen het gevoel hebben dat het wat ´verder weg´ staat, wat het makkelijker maakt zo te reageren. Maar daardoor is het negatieve effect wel veel groter en meer van het sneeuwbalkaliber.
    Iemand direct benaderen (bijv. zoals je zegt telefonisch) vond ze wsl. te eng en te persoonlijk …

    Like

  2. tja.. en waar maken mensen zich druk om denk ik dan.
    Als ze mijn foto's gaan gebruiken ? men doet maar.. als ik maar beter weet en het bij mij in de kast ligt hahaha

    en wat flauw om iemand zn geloofsovertuiging te gebruiken om daar vervelend over te doen.

    respectloos dus..

    Liefs, Ellen

    Like

  3. Ik ben van mening dat. als je iets op het internet gooit, het vrij is. Zelf pluk ik ook wel eens een foto van internet en als men mijn foto's wil gebruiken, prima. Voor het overnemen van een bericht benader ik de auteur, indien mogelijk, en vermeld de bron. Als ik het goed begrepen heb, verwijt die mevrouw anderen iets wat ze zelf doet. Niet erg slim. Maar om daar dan een hetze tegen te beginnen en om daar dan ook nog eens haar geloof bij te halen vind ik veel en veel te ver gaan. Wat heeft dat voor zin?

    Like

  4. Jij verwoordt precies het gevoel wat ik had toen ik op facebook dit verhaal las. En ik werd er ook een beetje naar van dat iedereen zo klakkeloos de eerste mevrouw volgde en dat de sfeer steeds “harder” en grimmiger werd…

    Like

  5. Zo ben ik ook ooit min of meer aangevallen omdat ik plaatjes van het www op mijn blog zette om mijn berichten op te leuken. Ik zag het probleem niet maar die 'dame' vond dat ik ongevraagd 'werk' van anderen kopieerde en plaatste. Nou ja, om van die discussie af te zijn heb ik toen alle plaatjes verwijderd en plaats ik alleen nog eigen foto's. En als iemand mijn foto's plaatst, dan hoop ik dat hij/zij daar gelukkig van wordt.

    Like

  6. Dat ken ik, heb ik ook eens gehad, ik had een foto van een kopje en schotel neergezet. Ik kreeg een pinnige mail dat ik haar foto”s misbruikte…ik heb ze weggehaald en geen aandacht aan besteed.
    Mensen nemen tegenwoordig snel woorden in de mond als misbruiken, copycat, niet origineel…

    Like

  7. Men denkt tegenwordig allemaal maar dat ze kunstenaars an sich zijn en willen hun werk beschermen. Dat kan wel, maar dan op de goede manier, via copi-right en watermerken door je foto's heen.
    Alles is gepikt, ook grote kunstenaars stelen van elkaar……
    get a life zou ik zeggen!

    Like

  8. Wat erg eigenlijk hè…ik haal ook wel eens een leuk plaatje ergens weg en anders moet men ze zo blokkeren dat je hem er niet af kan plukken. Waar maken mensen zich druk om?? Net wat Bibje zegt…ook grote kunstenaars stelen van elkaar…

    Like

  9. Bizar dat het er zo aan toegaat. Nu zit ik zelf niet of feestboek, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Overigens niet echt handig van de dame om patronen van anderen op je site te zetten. Je weet toch dat een plus een, twee is?
    Mensen met fotoblogs hoor je ook allemaal klagen dat hun foto's “gepikt” worden. Idd doe ik daar ook aan mee. Ik hou mezelf voor dat ik de foto's “leen” en meteen teruggeef 😉 maar eigenlijk is dat een beetje hetzelfde… Maar ik zet er tenminste nog bij dat het om een foto van internet gaat.
    GOeie oplossing trouwens van je!
    Liefs Kakel

    Like

Geef een reactie

