Blauwe vrienden

Sinds een jaar of 6 slaap ik enorm slecht. Ik kan nachten spoken om dan 1 nacht in slaap te vallen en daar enorme migraine van krijgen omdat ik weer eens geslapen heb.
Inmiddels weet ik dat ik een avondmens ben en dat ik een iets ander ritme heb dan mijn huisgenoten, of vele mensen die ik ken.
Rond half 12 ga vaak naar bed maar lig dan zeker nog een uur wakker, rond te kijken en te dromen over slapen.
Ik heb al iedereen voorbij horen komen, plannen gemaakt, met mijzelf discussies gevoerd en dan val ik in slaap.
Om tegen half 4 wakker te worden met het gevoel alsof iemand mij riep, brand nu, naast je bed!

Dan begint de hele riedel weer opnieuw, ik heb de wereldvrede al in orde gemaakt, het voedselprobleem..opgelost en uiteraard heb ik die onzinnige discussie met een persoon van jaren geleden weer eens herkauwd.
Een mens zou er toch moe van worden 😉
Om half 8 gaat mijn wekker, in mijn werkende leven zelfs om half 7, en strompel ik uit mijn bed, totaal niet uitgeslapen en de wereldproblematiek is er ook nog steeds.
Ik wandel de rest van de dag als een soort geïrriteerd monster door en val s’avonds weer in het zelfde patroon.

Met zware vermoeidheidsklachten klopte ik in 2010 bij het vermoeidheidscentrum aan, de meneer was ontzettend sympathiek en tegenwoordig zie ik hem regelmatig op tv, als voorvechter in de strijd om ME te erkennen.
De meneer schreef mij een hele lichte dosis amytripteline voor elke avond en het leek niet waar..na alles wat ik geprobeerd had, hielp dit uitstekend.

Ik sliep in en ik sliep ook door, en het leek wel alsof ik een aangenamer mens werd. Niet dat ik minder moe was, maar anders. Vorig jaar september moest ik ermee stoppen op advies van de psychiater, het zou veel beter zijn en ik zou ook veel beter gedijen zonder de tabletten.
De eerste nachten lag ik de hele nacht wakker, dat kwam omdat ik “verslaafd”was geweest aan deze dosis volgens de arts.
Het ritme zou wel weer terug komen. Braaf volgde ik het advies op maar alles wat er kwam, het was geen nachtrust.
Afgelopen week huilde ik elke dag, ik zag het niet meer zitten en in de nachten vlogen de spoken mij aan en ik plakte ze achter het behang.

Gistermiddag escaleerde een ruzie met de middelste zo enorm dat ik mezelf niet meer herkende. En ik ben zo moe, huilde ik bij Meneer Williams, ik slaap amper.
De psychiater had mij verteld dat dat allemaal onzin was want iedereen die dat zei, die sliep echt wel hoor.
Maar ik zag echt elk uur de klok, liep regelmatig op de gang, om de anderen niet te storen en was echt wakker.

Inmiddels heb ik de blauwe vriendjes weer uit de kast gehaald en vannacht weer eens geslapen, nog niet helemaal zoals ik graag wil , maar met een score van 1 keer wakker en uitgerust wakker worden ben ik heel blij.
Ooit zei een andere arts tegen mij ,de een heeft insuline nodig en jij hebt dit nodig om te slapen.
Het zij zo, ik wil ook graag een leefbaar leven leiden en slapen…!

30 thoughts on “Blauwe vrienden

  1. Ik vind het bijna lastig om te zeggen maar ik doe het toch maar. 'k Realiseer me dat dit erg bagatelliserend klinkt, maar heb jij een bril? Ik vraag dit omdat ik deze week bij een nicht was die dezelfde slaapproblemen als jij had. Zij draagt sinds kort dagelijks een bril (eerst alleen een leesbril) en wonder boven wonder zijn de slaapproblemen stukken minder geworden! Ik wil je dit toch niet onthouden, je weet maar nooit… sterkte met alles hoor meid!!!

    Like

  2. Ik kreeg melatonine van de neuroloog en t heeft een paar jaar geholpen. Nu niet meer. Nu neem ik gewoon een halve lorazepam en dan slaap ik een beetje. Tja harstikke slecht zouden veel mensen zeggen, ja hoor, laat ze maar lullen, nachten wakker liggen dat is pas gezond. Bij mij dus ook drama hier maar toch minder erg dan bij jou. En o wat ken ik het de hele nacht gesprekken voeren, dingen verzinnne, oplossen en weet ik veel wat. dikke knuffel en sterkte.

    Like

  3. Bij jou zijn ze blauw, bij mij geel (25 mg). Ik slik ze omdat ik naast slapeloosheid ook aan een depressie lijd, overdag slip ik mirtazapine (50 mg.) en voor de nacht 25 mg. amitriptyline…. En zo tobben we door 😉

    Like

  4. Als jij daardoor beter slaapt en dus ook beter functioneert en het kan verder geen kwaad, zou ik vooral vriendjes blijven met die blauwen. Maar ik ben natuurlijk geen medisch onderlegd persoon…
    Dat van die migraine na een goede nacht is heel herkenbaar! Mijn vroegere huisarts zei ooit 'migraine zou ik echt niemand toewensen' en zo is het maar net.

    Like

  5. Ik heb 2 jaar niet kunnen slapen vanwege huwelijksproblemen en een scheiding. Ik heb 2 jaar lang Zopiclon geslikt. Hielp prima. Daarna langzaam afgekickt en nu al weer ruim 3 jaar zonder. Hte was nodig toen. Ik ben anti-pil, maar als het niet anders kan, waarom zou je ze dan niet nemen? daar zijn ze toch voor? In jouw geval: lekker doen. Truste vanavond! 😉

    Like

  6. Gewoon je pilletjes nemen ,je hebt je slaap nodig.Helaas mag ik de nachten wakker liggen .Mijn arts gaf me allergie pillen waar ik slaperig van moest worden?? ik kreeg er alleen maar knallende hoofdpijn van.

    Like

  7. Heel verstandig. Ik slik zelf heel af en toe diazepam als ik te moe ben om te slapen. Word ik lekker rustig van. Overigens heb ik ook nog een doosje amitriptyline liggen. Ooit gekregen tegen de spierpijnen maar nooit aan begonnen. Dus als je nog een voorraadje wilt ;P.

    Like

  8. Ik heb tien van die pillen gehad toen mijn zusje plotseling overleed. Soms verlang ik er nog weleens naar terug, want ik lig nog steeds veel wakker. Maar ik ben bang dat ik eraan verslaafd raak. Maar aan de andere kant.. als je het nodig hebt, gewoon doen. Good luck!

    Like

  9. Lekker slapen met een pilletje is toch echt belangrijker dan wakker liggen zonder pil. En als je dan ook nog eens uitgerust wakker wordt is dat helemaal lekker. Slaap ze voor straks.

    Like

  10. Schandalig dat die psychiater dit tegen je heeft gezegd! Ik slik ook elke dag amytriptilline én melatonine. Doe ik dat niet dat slaap ik moeizaam in en word ik gemiddeld 30 keer per nacht wakker, dit nav de slaaptest in het ziekenhuis, die ik van het vermoeidheidcentrum moest doen.
    Geen pillen betekent niet slapen, wel pillen betekent wel slapen.

    Die pillen heb je nodig tot de oorzaak van ME is verdwenen. Met wat ik nu weet van mijn huidige behandeling is je zenuwstelsel zo geprikkeld dat het niet tot rust kan komen, zeker niet 's nachts. Pas als dat lukt, gaat slapen ook weer lukken.

    Ik maak me niet meer druk om die pilletjes en slik gewoon tot ik merk dat ik ze niet meer nodig heb.

    Like

  11. Ik herken dat ook wat je zegt, ik kreeg geen moment het gevoel tot rust te komen en ik voelde mij continu geïrriteerd, ik heb nu weer 2 dagen geslapen en iedereen haalt opgelucht adem, ik ben weer een gewoon mens 😉
    En ik stop er ook de eerste tijd niet meer mee!

    Like

  12. Gelukkig zijn de meeste mensen hierboven het met mij eens zo te lezen.
    Hoe erg is nou eigenlijk om afhankelijk te zijn van medicijnen?
    Ze zijn er toch voor je welzijn en gezondheid? Gebruik van maken!

    Like

  13. soms moet je gewoon echt alleen even aan jezelf denken, dus als jij die pilletjes wil en er lekker van kan slapen..gewoon doen! Je weet inmiddels voor jezelf dat je dan wel een redelijke goede nacht kan maken..dus waarom niet slikken..sterkte ermee

    Like

  14. Een vriendin zei eens tegen mij: als je suikerziekte had en insuline moest spuiten, deed je dat toch? Nu heb je een burn out of andere hopelijk tijdelijke “mankementen” en daarvoor moet je pillen slikken. Waarom dan niet? Dat deed me veel en in mijn geval slik ik dus de anti-depressiva tot ik voel dat ik me sterker ben geworden, minder terugval heb. Dan gaan we eens praten over terugschakelen! Misschien ook een fijne gedachte voor jou? Je hebt ze nu nodig en zolang de artsen er achter kunnen staan…..! Sterkte, Ingrid

    Like

  15. Ik ben voor het eerst van mijn leven naar de huisarts gestapt omdat ik voor de zoveelste keer langdurig bijna niet sliep en veranderde in een jank-orgel, die bij alles in tranen uitbarste.

    Helaas ben ik overgevoelig voor chemische medicijnen en werd van de eerste voorgeschreven pilletjes (temazepam) zo raar dat ik er al heel snel weer mee gestopt ben.

    Van 5mg Melatonine sliep ik al gauw wat beter.
    De eerste dagen werd ik na 5 uur wakker met lichte hoofdpijn en misselijkheid, daarna sliep ik 7 uur door.

    Ben dus blij dat er iets bestaat waar ik geen nare bijverschijnselen van krijg.
    Maar mijn antipatie tegen slikken is nog niet minder en hoop dat ik er snel weer mee kan stoppen.

    Overigens ben ik wel heel benieuwd naar het “vermoeidheidscentrum”
    Daar heb ik nog nooit van gehoord, en ik ben al 14 jaar in de WAO vanwege chronische vermoeidheid.

    Like

  16. Ik slik ook amytriptiline. Het voordeel van dat middel is dat het geen gewenning geeft, in de zin dat je er steeds meer van nodig hebt om er van te kunnen slapen. Ik heb van de neuroloog ook weleens Melatonine op recept gekregen. 10 miligram. Deed geen fluit. Laten wij het maar fijn bij “ons” middel houden. Ik wens je veel slaaprijke nachten.
    Liefs Kakel

    Like

Geef een reactie

