Het verjaardagscadeau

Ieder jaar vragen wij aan de kinderen wat ze voor hun verjaardag willen hebben. Met het klimmen der jaren maken ze steeds verstandigere keuzes (in onze ogen ;-).
Vorige week vroegen wij aan de jongste , wat wil jij voor je verjaardag hebben?

We hadden al weken lang hetzelfde antwoord gehoord, een dino robot. Geen flauw idee wat het was, gingen we samen naar de speelgoedwinkel.
Uit het magazijn werd een grote dinosaurus, ongeveer ter grootte van onze cocker spaniël en je kon deze laten lopen en besturen.
Het kwijl liep de jongste zowat uit zijn mond en dit was het summum.
De prijs viel ons tegen dus wij beloofden hem na te denken over het cadeau.

De ikea die om de hoek zit werd ook aangedaan en hij zocht voor zijn kamer een stoer nieuw dekbed uit. De kamer die opgesteld stond vond hij super en wij stelden hem voor dat we ook voor een room-make over konden gaan.
En dan de dino robot niet? De teleurstelling droop van zijn gezichtje, zo in onze schoenen en ziel.
Zo mooi vind ik dit ook weer niet hoor, zei hij toen en liep weg.

Ondertussen kregen wij een kleine discussie, ging het om het geld, nee dat was het niet, wij vonden de dino robot niets.
Maar het is zijn verjaardag, en wij vragen aan hem, wat wil jij hebben voor je verjaardag?
Opvoeding,pedagogiek, jeugd teleurstellingen en dat allemaal in een luttele 10 minuten ,passeerden ons gesprek.

Samen gingen we een hapje eten en bespraken het nog eens met z’n tweetjes. Buigen wij eigenlijk niet altijd zijn verjaarscadeau”s niet altijd bij? Wat voor signaal geven wij daar mee af? Zeg maar wat je wilt, maar je krijgt het toch niet? Dat idee had Meneer Williams heel sterk.
Zelf vind ik dat je niet alles geeft wat een kind wil. Als hij in de supermarkt loopt vind hij alles leuk, lekker en geweldig. Standaard is mijn antwoord nee, als de jongste iets voorstelt.

Verjaardag vind ik toch wat anders, stel ik vraag een theepot en iemand komt met pannenlap. Want theepotten, daar heb je er toch al zoveel van. Pannenlappen zie ik niet liggen in je keuken,dus die heb jij nodig.
Zou ik niet echt leuk vinden.

Inmiddels staat er een groot pak in huis, met dino robot. Voor het eerst in 10 jaar , iets gegeven wat hij echt zelf wil en niet wat enorm verstandig of handig was.
Nu kijken of de rest van onze huisgenoten er ook zo over denken 😉

23 thoughts on “Het verjaardagscadeau

  1. hij zal er reuzeblij mee zijn! een geschenk helemaal naar zijn eigen zin! Ik zou die oogjes van hem best willen zien als hij zijn pakje -eeeuh, pardon 'pak'- opendoet en hij jullie beiden vervolgens letterlijk om de hals vliegt!!!

    Like

  2. Ik snap het dilemma, veel geld voor iets wat wrs een paar uurtjes gebruikt wordt en uiteindelijk kapot in de kliko belandt. Maar het is idd wél wat hij echt graag wil. En daar gaat het om. Je zou zelf ook niet iets willen krijgen wat je niet gevraagd had.

    Goeie keuze!

    Ik denk dat ik de blijdschapsgil straks hier helemaal kan horen! 😉

    Like

  3. Ja sorry maar ik vind echt dat je op je verjaardag mag rkijgen wat je wilt. Hoe onnuttig ook. Wel grappig dat ook hij zo een dinosaurusperiode heeft. Heel veel jongetjes hebben dat. Ik ben heel beneiuwd naar zijn reactie. Mijn neefje wilde altijd van die gewone robots. Opz ijn vijfde zei hij ;dit wilde ik mijn hele leven al hebben. knuffel.

    Like

  4. Wat een herkenbaar dilemma. Voor haar tweede verjaardag vroeg dochterlief een echte Baby Born. Wij kochten een mooie babypop die daar heel erg op leek. Ze was nog zo klein dat wij dachten dat ze daar ook wel heel gelukkig mee zou zijn. Om een lang verhaal kort te maken, voor haar derde verjaardag kreeg ze alsnog de echte Baby Born.

    Like

  5. Zijn verjaardag, zijn cadeau. Ik heb laatst ook op mijn tong moeten bijten toen zoon met verjaardagsgeld en cadeaubonnen een gi-gan-tisch n.erf pistool van 50 euro uitzocht! Maar, hij had gelijk, het is echt leuk, hij speelt er dag in dag uit mee buiten met zijn vriendjes. Soms is het een miskoop, maar ook daar leren ze van (al doet dat pijn aan moeders hart)…

    Like

  6. Het blijft altijd een dilemma, maar het is zíjn verjaardag en dan verwacht je toch dat je krijgt wat je vraagt. Zeker als je ouders het nog echt een keer aan je vragen.

    Like

  7. Ik denk ook zeker dat hij er dolblij mee is!!!

    P.s…… Eind april ben ik jarig en verwacht mijn nieuwe Porsche Panamera dan ook voor de deur te hebben staan ;-)) Nee, een strik hoeft niet, ik neem hem zo wel mee.

    Zucht…….

    Like

  8. Weet zeker dat hij er blij mee zal zijn….kan me nog goed herinneren dat onze zoon een playmobil piratenboot wilde…pfff. Toch gekocht en ik zal zijn reactie nooit meer vergeten…Zo blij dat hij was.

    Like

  9. Wat goed! Ik zou ook zo geneigd zijn om het niet te doen, maar door jouw verhaal besef ik dat ik er anders over kan denken. Inderdaad, ik vind het ook niet leuk als ik iets noem en ik krijg iets heel anders. Hier krijgen ze ook niet zomaar alles, maar eeen verjaardag is inderdaad anders. Ben benieuwd naar zijn reactie!

    Like

  10. Ik zou ook overstag gaan en volgende keer de vraag anders inpakken. Dus van te voren vragen wat de wensen zijn en aangeven dat het niet zeker is dat die worden ingewilligd.
    Dat zeg ik wel altijd met de feestdagen: vragen mag altijd maar het ligt aan de ruimte die iets inneemt en de prijs of er iets ook echt kan worden gekocht.

    Zeker weten dat jullie hem daarmee dolgelukkig maken!

    Like

  11. Ik snap helemaal je overweging. Maar als hij dit echt is, wat ie wil! Dan maakt je zijn dag waarschijnlijk wel helemaal. En die verstandige keuze komt vanzelf…Gewoon nog een aantal verjaardagen wachten. Maar er een fijn feest van. Liefs Karin

    Like

  12. Ik vind je top! En je zoontje zal ontzettend blij zijn, en dat is precies waar het om gaat, dat hij een kado krijgt wat hij heel graag wil. En net wat Karin zegt: die verstandige keuzes, die komen vanzelf.

    Like

Geef een reactie

