Klaploper

Vroeger noemde mijn stiefvader mensen die niet werkten om wat voor redenen dan ook klaplopers. Ik vond dat als kind een heel interessant woord.

Ik heb de betekenis eens opgezocht, en vond dit ;

klaplopen ww. ‘op andermans beurs teren’
Mnl. metter clappe gaen ‘met de leprozenklepper lopen’ [1411; WNT klap II]; vnnl. langs de wegen … gaan, als op de lazrusklap ‘bedelend als een leproos’ [1665; WNT lazarus]; nnl. met de klap loopen ‘bedelen; slinks trachten te verwerven’ [1710; Halma NF], op de klap of klep loopen ‘voedsel bietsen, parasiteren’ [1710; WNT], klaploopen is eene … beklagenswaardige melaatschheid der Studentenmaatschappij [1841; WNT student].
Gevormd uit klap in de betekenis ‘klepper, ratel, voorwerp dat een klapperend geluid maakt’, zie → klappen, en → lopen, als verkorting van de vaste uitdrukking op/met de klap lopen/gaan, oorspr. gezegd van melaatsen of leprozen die verplicht waren met een klepper rond te lopen om voorbijgangers te waarschuwen. Later werd de betekenis algemener ‘bedelen’. Mogelijk ontstond bij deze uitdrukkingen eerst de afleiding klaploper (zie onder), waarbij later de nieuwe infinitief klaplopen werd gevormd.
♦ klaploper zn. ‘profiteur, bietser’. Vnnl. klaploper ‘profiteur’ [1699; Claes 1997]. Afgeleid met -er (zie → -aar) van het zn. klap en → lopen.

Uit : .etymologiebank.nl

Want vanaf vandaag mag ik mij een officiële klaploper noemen. Uiteraard vind en voel ik dat niet zo maar ik moest er vanmorgen aan denken toen ik mij bedacht dat vandaag mijn eerste officiële niet meer werkende dag is.
Ik heb er een mooie dag voor uit gekozen, de zon schijnt, het is nog koud maar ziet er veelbelovend uit buiten.

Wens ik u een fijne dag, klaplopend of niet 😉

23 thoughts on “Klaploper

  1. Ik klaploop op kosten van mijn man. Nou ja, ik verdien wel iets, maar het grootste deel moet van man komen. Aan de andere kant, zonder mij zou hij niet fijn na zijn betaalde werk op zijn kont kunnen gaan zitten thuis. Ook wat waard!

    Like

  2. Wat leuk dat je het opgezocht en gedeeld hebt. Interessant. Ergens schreef je: bedelend als een leproos. Een lep-roos? Wat is nu een lep-roos? Een verlepte roos? Eindelijk viel het kwartje, een le-proos. Het is nu ook geen woord dat ik dagelijks gebruik.
    Veel plezier met het 'klaplopen'.

    Like

  3. Ik verricht 1 dag per week betaald werk, zou dit part-time klaplopen zijn? Verder heb ik 2 vrijwilligers “banen” en 5 kinderen… Toch wordt mij geregeld gevraagd wat ik de hele dag doe en of ik me niet verveel…:)

    Like

Geef een reactie

