Opvoeden

Opvoeden vind ik de meest moeilijkste taak die ik mijn leven heb. Regelmatig ben ik er erg onzeker over en mijn kinderen vertellen vaak dat het wel verschilt hoe andere ouders opvoeden.
Ik vraag mij dan af hoe het verschilt en het blijkt dat ik het heel belangrijk vind hoe ze omgaan met normen en waarden.

Leek mij heel normaal. Beleefd zijn, oudere mensen met u aanspreken, niet uit schaaltjes graaien bij gasten en normaal omgaan met elkaar.
Ik vind dat geen enorme eisen maar afgelopen week kwam ik er achter dat ik toch wel op een aantal gebieden verschil met ouders van de vriendjes van de jongste.

Zo scholden ze hem uit, jij bent een jood dus ik schiet je dood. Meneer Williams stond al briesend op school en het hoofd van de school was razend. De ouders van de desbetreffende kinderen werden uitgenodigd en er op aangesproken.
Vorige week zag ik deze ouders in het voorbijgaan en als blikken konden doden had ik nu op de grond gelegen.
Ik kreeg echt even kortsluiting in mijn hoofd…als mijn kind , een ander kind om zijn afkomst had uitgescholden waren wij er persoonlijk naar toe gegaan.
Excuses aangeboden en hadden ons erg ongemakkelijk gevoeld.
Wel nee, dat is blijkbaar niet gewoon, jij hebt ons terecht gewezen, stommerd, dus jij bent het die niet spoort…

De kinderen uit de jongste zijn klas hebben volgende week een uitje en mijn overbuurvrouw verzuchtte dat ze graag mee wilde, ze zochten mensen met een auto, maar ze had haar 4 jarige zoontje wat drie kwartier later naar school gaat.
Spontaan zei ik , dan pas ik toch op hem en breng hem naar school.
Ze keek mij aan en zei, ik zal overleggen met mijn 4 jarige kleuter of hij dit goed vindt.
Wederom een lichte kortsluiting, overleggen of hij het goed vindt…niet te geloven, dan ben ik wel een heel ouderwets hek maar ik deelde dit gewoon mee aan de kinderen, geen discussie over mogelijk.

Gisteren dronken we een kopje thee met ouders van een vriendje die ook twee puberdochters hebben, de vader vertelde smakelijk over een incident waarbij de oudste de ouders had uitgescholden voor hoer en homo.
“en toen wilde ik haar i- pad afpakken en toen heb ik haar in een houtgreep op bed gelegd”..wederom een forse kortsluiting in mijn hoofd…schelden, houtgreep…..waar ging het hier verkeerd??
Mijn kinderen hebben mij nog nooit uitgescholden,misschien in hun hoofd, maar ik hun ook niet.
Ik was wel eens boos, gaf aan dat ik bepaalde dingen onacceptabel vond maar dit…

Bijzonder, ik blijf maar een ouderwets hek, is wel zo gezellig voor de sfeer in huis ๐Ÿ˜‰

26 thoughts on “Opvoeden

  1. Je laat je eerst uitschelden en vervolgens word je lichamelijk naar je kind? Wat? Een beetje pedagoog gaat hiervan smullen ๐Ÿ˜‰

    Je bent niet gek. Ik ben ook ene ouderwetsche muts denk ik want van jouw voorbeelden, rijzen de haren me ten berge.

    Goed dat jullie naar school zijn gestapt ook. Zijn ze nou helemaal???

    Like

  2. Ouderwets of niet, het is de enige normale opvoeding…dit land gaat naar de %^&*% door die 'andere vorm van ' opvoeding…
    En die zijn geloof ik onderhand al in de meerderheid… waar dat naar toe moet..

    Like

  3. Jeetje ….
    Ik was ook wel eens onzeker over de opvoeding, maar als ik zie wat voor mooie volwassenen onze jongens zijn geworden weet ik dat we het toch goed hebben gedaan.

    Like

  4. Breek me de bek niet open over de opvoeding van tegenwoordig. Wat opvoeding??? Een heel klein simpel voorbeeld; gisteren een kind in zijn tuin die maar blijft gillen en keihard janken. Ouders zitten erbij en zeggen niet of het wat minder kan. Hey jullie zijn niet alleen op de wereld en kind moet ook leren dat ie rekening moet houden met anderen.
    Je vraagt aan iemand ga je mee wandelen in het bos morgen; moet even overlegd worden met de kinderen van 6 en 8 en nee die hebben geen zin dus t gaat niet door. Wat jij nu beschrijft is zo van deze tijd ik word er gek van.
    Hey fijne dag. Geniet van t zonnetje. liefs

    Like

  5. Onze kinderen zijn volwassen en op zoon na beide het huis uit.
    Ik zag dat 25 jaar geleden al toen die van ons klein waren. Op school zag je toen ook al moeders die zich voor hun schenen lieten schoppen door hun kleuter. de reactie van moeder was meestal erg passief en lauw.Dat was toen ook al zo. Of misschien is het toen al begonnen. De meeste ouders willen “vriendjes”zijn met hun kinderen en dat ook uitdragen naar hun omgeving. Ze hebben moeite met hun rol als ouders, denk ik. Je kind op z'n plek zetten is ook niet “hip” want dat staat zo autoritair.Groetjes Lien.

    Like

  6. Tja….wat zal ik zeggen, denk dat ik ook best een beetje van de oude stempel ben. Het kan niet zo zijn dat de kinderen bepalen, en ik vind het ook absoluut niet makkelijk het opvoeden…probeer het ook zo goed mogelijk te doen. Maar uitschelden tolereer ik ook niet evenals grote bekken en niet luisteren. Goed dat je naar school bent gestapt..en als ze je nu zo aankijken zijn ze geen knip voor de neus waard. We wonen hier in een behoorlijk gekleurde buurt en meestal gaat het wel goed, maar ook eens werd mijn zoon uitgescholden voor vieze bleekscheet…hij reageerde vrij direct en werd toen voor racist uitgemaakt door de moeder van het jongetje…hmmm maar eens een gesprekje gehad met de vader aangezien moeders niet echt de nederlandse taal begrijpt. Alles is goed gekomen toen…Het word steeds erger hier in het land…Respect is een woord dat weinigen nog kennen lijkt het af en toe….

    Like

  7. Ik hoop niet dat dit et ouderwets of niet te maken heeft, maar met beschaving. En dat steeds meer ouders een beetje normaal leren doen tegen hun kinderen en tegen andere kinderen en ouders en zo het goede voorbeeld geven…

    Like

  8. Dat schelden heb ik ook nooit begrepen, en al helemaal niet tegen de ouders. Dat moet je volgens mij meteen de kop inderdrukken. Gelukkig hebben onze kinderen het nooit gedaan (voor zover ik weet natuurlijk).

    Like

  9. Nou, dan maar ouderwets, maar ik was net als jij wat betreft het opvoeden. Ik snap die ouders van tegenwoordig ook niet en het gedrag van hun kroost wil er bij mij al helemaal niet in.

    Like

  10. Oh wat erg zeg, dit soort zaken… en over dat uitschelden… Jongste zei nog laatst:”Dat hoeven wij echt niet te doen bij jou hรจ mam?” En zo is het ook maar net! Ze halen het niet eens in hun hoofd! Wat niet wil zeggen dat ze helemaal niets te zeggen hebben. De opvoeding hier in huis is altijd open geweest en met respect. Ook naar de kinderen toe, zo leer je ze hoe belangrijk dat is. Maar wij hebben het laatste woord! Nog steeds :))

    Like

  11. Ook hier zoonlief, nu 22, opgevoed met “ouderwetse” inslag! Respect voor elkaar was iets heel belangrijks, eerlijkheid, schelden/vechten/schoppen en slaan kwam niet tussen ons voor, paps en mams beslisten maar hielden wel rekening met zoonlief (zelfs zo dat we bij verhuizing naar buitenland als eerste voor hem alles geregeld hadden), enz. Vooral bij mij stond en staat hij behoorlijk vooraan ;). Ouderwets? Of inderdaad “gewoon” normen en waarden? Hoe het ook heet, ik ben blij dat het zo gegaan is alhoewel er natuurlijk altijd dingen zijn die je beter anders had kunnen doen. Dat is bij allerlei zaken, denk ik. Naar mijn idee was dat respect zo'n 40 jaar geleden veel groter dan nu. Helaas zie ik hier in Zweden ook dat ouders veel beslissingen aan hun kids overlaten, ouders weinig respect tonen voor leerkrachten, enz. Geen goed voorbeeld. Ik probeer er toch tegen te vechten en dingen niet zomaar te accepteren, niet gemakkelijk! Ingrid

    Like

  12. Blijf maar lekker ouderwets. Kan dat meer waarderen dan een slappe houding naar kinderen toe, die graag grenzen aangegeven krijgen.
    Zie inderdaad genoeg voorbeelden van ouders die hun kinderen alles laten bepalen. Van wat wil je eten tot hoe laat wil je naar bed..

    Vind het grappig te zien hoe mijn kinderen hun jongere halfbroerjes en zusje proberen te corrigeren, daar waar de ouders het laten afweten; want, zo vinden ze; dat hoort toch gewoon zo!

    Heb ik ze kennelijk op dat vlak ouderwets opgevoed.

    Like

  13. Wees gerust, je staat niet alleen. Ook hier dezelfde normen en waarden. Oudste is een tijdlang gepest, de ouders van de pester waren op de hoogte. Nooit iets van hen gehoord! Absurd vind ik dat.

    Like

  14. Het probleem in zulke ouder-kind relaties is vaak dat ouders niet weten hoe ze het respect van hun kinderen moeten verdienen en vasthouden. Jij weet dat wel en plukt daar de vruchten van. Zo hoort het te zijn: Leraar/ouder en leerling/kind, jij leert je kind te functioneren in deze maatschappij en bied daarbij ruimte om het eigen zijn te ontwikkelen.

    Like

  15. Nou, wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Ik ben ook zo ouderwets. En als er meer van 'de oude stempel' zouden zijn, zouden er misschien wat minder asocialen rondlopen…
    Mijn motto is altijd 'streng doch rechtvaardig' hoewel ik moet toegeven dat ik het soms ook verdomde lastig vind, dat opvoeden!

    Like

  16. Ik geef je groot gelijk. Een poos geleden kreeg ik n.a.v. een vraag aan een buuf ook de mededeling dat ze het ging overleggen met haar dochter, ik was ook verbaasd.

    Erg herkenbaar wat je allemaal schrijft, leuk ook om te lezen bij jou hoe je hier mee omgaat.
    Doe gewoon je eigen ding, totally niet ouderwets! Gewoon normen en waarden bij brengen. Niets mis mee.

    Like

  17. Qua opvoeding komen wij aardig overeen. We hebben onze dochter altijd geleerd om elke situatie te bekijken door de ogen van de ander. Heel lang dat ik dat dat normaal was ;-(
    Vaak is het geen kwestie van mentaliteit, maar een GEBREK aan mentaliteit. En ik vertik het om sommige mensen te begrijpen.
    Een waardevolle blog!
    Liefs Kakel

    Like

  18. helemaal met je eens! kinderen moeten respect leren hebben en zolang ze thuis wonen hebben de ouders voor het zeggen.
    kinderen mogen medezeggenschap hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze 'de baas' mogen zijn. Begrijp ook niet dat er ouders zijn die zich niet excuseren als hun kinderen grof zijn geweest. waar gaat dat naar toe!

    Like

Geef een reactie

