Respect en opvoeden

Viel ik afgelopen vrijdag over de sociale media en de manier waarop mensen hiermee omgingen, ben ik dit weekend van de ene verbazing in de andere gevallen, en zeker niet positief!

Zaterdag waren wij in ons zomerverblijf, het terrein is er veilig en de jongste wilde onze kleine hond uitlaten. Dat mocht maar met de afspraak goed op haar te letten want ze is loops en we willen geen jonge hondjes.
Stoer liep hij met haar weg, een kleine 10 minuten later horen wij haar heel hard janken en horen wij de jongste vreselijk schreeuwen en brullen.
Bleek er bij een huisje verderop een grote herder uitgebroken te zijn (voor de tweede keer die dag) en onze kleine hond aangevallen te hebben. Het was een vrouwtjesherder, en deze spoort niet.
Onze kleine hond was helemaal in paniek onder een auto gevlucht en de jongste was compleet over zijn toeren.

De baas kwam eraan, begon lacherig, ja joh die kleine van jullie maakt zoveel lawaai maar verder niets aan de hand hoor. Meneer Williams gaf aan dat het toch geen fijne situatie was (op zo”n moment ben ik dus compleet anti hond!) en dat dit niet kon.
Het gevalletje liep met een sisser af.

Dit gezin met vijf kinderen kwam om kwart voor 8 de jongste halen om te spelen maar de jongste mocht niet meer weg omdat de herdenking begon die wij via de tv gingen volgen.
De kinderen begrepen niet waar de jongste het over had en deze legde het uit. Een van de kinderen liep naar zijn moeder en gaf aan dat de herdenking begon.
De moeder riep dacht het toch niet, ik dacht in eerste instantie, ik heb dit niet goed gehoord.

Toen het 8 uur was, gilden en speelden deze kinderen luidruchtig buiten. Meneer Williams en ik keken elkaar aan, we hadden dit beide nog nooit meegemaakt.
Ook andere mensen kwamen kijken wat dit nu voor herrie was.
Na de herdenking was de verbijstering alom erg groot en de mensen waren nu niet meer te zien.
We vertrokken en bedachten ons dat wij gewoonweg geen woorden hadden voor dit gebeuren.

Wat ik anders nooit doe , deed ik nu wel toen de jongste vroeg waarom het gezin niet stil was. Uitgelegd dat de ouders onverantwoordelijk waren, respectloos en dat de kinderen niets geleerd hadden. Dat de volledige verantwoording bij deze mensen lag, en dat ze niet wisten wat ze deden.
Toen ik het voorval aan mijn moeder vertelde, was ze compleet in shock. Of ik deze mensen niet had aangesproken, nee niet op dat moment. Wanneer ik van de week terug ga, wel, dan hoop ik wat rustiger te zijn en het gewoon te kunnen zeggen, hoe vreselijk dit is voor andere mensen.

Inmiddels kan ik niet aan het voorval terug denken zonder dat mijn bloed gaat koken en ik alleen maar blinde woede voel voor zoveel respectloos gedrag.
Zolang als ik mij zo voel ga ik niet terug, ik kan het niet opbrengen.

27 thoughts on “Respect en opvoeden

  1. Lieve mevrouw Williams, Ik snap de verbijstering en de woede. Ik ben alleen bang dat deze mensen hier geen oren naar hebben. Vind het erg jammer dat je nu niet naar je huisje kunt/wilt. Denk aan je.

    Like

  2. oef lastig ..
    dat van de hond vind ik de lastigste..
    heb ooit in zo'n zelfde situatie gezeten en ons hondje moest naar de dierenarts. Ik heb de rekening uiteraard bij de eigenaars van de agressieve hond gebracht. Deze is uiteindelijk betaald.
    Een kind met een loopse hond laten wandelen kan echt niet. De Reutjes zijn in staat om door een ruit te springen om bij het teefje te komen.
    maar…
    stil zijn of niet stil zijn om acht uur..
    tja dat kan storend zijn maar ik vraag me af of we anderen kunnen aanspreken daarop ?
    Het is een vrij land.. het is niet verplicht.

    ik wens jou heel veel succes met buren en hond 🙂

    xxxx
    Ellen

    Like

  3. Ik vind wel dat je respect kunt opbrengen dat anderen wel stil staan bij de dodenherdenking en dat je dan je kinderen rustig houdt .
    Als ik met de hond had gelopen was het ook gebeurd, ik had ook niet tegen een herder opgekund en deze vrouwtjesherder was al een keer eerder die dag compleet door het hek gegaan omdat er een hond voorbij liep die niet loops was.

    Like

  4. Oei mevrouw Williams, je zo kwaad maken is niet goed voor je (zeg ik die onlangs flipte bij de apotheek). Maar laat je de pret van je zomerhuis niet ontnemen door deze idioten. Eerlijk gezegd zou ik ze er ook niet op aanspreken want volgens mij heeft dat geen enkele zin, dit soort mensen kun je niet opvinden, die leren het toch nooit.

    Like

  5. Ik kan me je woede ontzettend goed voorstellen. Ik zou ook koken.
    Triest dat die buurkinderen zonder respect voor de dodenherdenking opgroeien. Misschien luisteren ze volgende week naar je, maar ik heb zo mijn twijfels.
    Die herdershond is duidelijk niet te vertrouwen. Oppassen dus!

    Like

  6. Ik zou ook koken van woede, maar daar heb je niets aan. Ik ben ban dat Kliefje gelijk heeft en dat je er niets mee bereikt. Deze mensen zijn duidelijk ook niet opgevoed met respect en dat kunnen ze dus ook niet voor anderen opbrengen. Maar laat dat je vreugde voor je buitenverblijf niet vergallen.

    Like

  7. Als je niet eens 2 minuten per jaar stil kunt zijn en respect kunt hebben voor anderen, ben ik bang dat dit de rest van het jaar ook niet gaat lukken…
    Zelf ben ik blij dat er ieder jaar weer jongeren bij de herdenking aanwezig zijn.
    Een van mijn kinderen heeft moeite met de 2 minuten. Hij vind het belachelijk dat het een “verplichting” is en vooral dat het zich beperkt tot die 2 minuten. Je moet altijd herdenken en respect hebben, is zijn mening.

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/05/06/moestuin-maandag

    Like

  8. lieve mevr. Williams ik begrijp je helemaal maar ga t niet tegen ze zeggen want je haalt je van alles op de hals en mss verpest dat het voor jou op je mooie plekkie. Stel dat ze je met opzet gaan treiteren?
    Ik ben anderhalf jaar geleden heel voorzichtig met de buurvrouw gaan praten of t de herrie iets minder kon met haar jankende en gillende kinderen en dat de hele dag en iedere dag een paar jaar lang en zei is hier rond gaan vertellen dat ik haar en haar kinderen bedreigt heb, tegen haar deur aan geschopt hebt en dat ze de politie moest inschakelen omdat ze bang was dat ik mijn bedreigingen zou uitvoeren. Echt heel naar en de kids bleven gewoon doorgillen hoor.

    Heel veel wijsheid toegewenst. Als je afgekoelt ben zul je vast weten wat t beste is.

    Like

  9. We leven inderdaad in een vrij land, maar dat wil niet zeggen dat je altijd maar moet en mag doen waar je zelf zin in hebt. Soms heb je rekening te houden met de gevoelens van andere mensen. Ik vind het werkelijk belachelijk dat deze mensen zich zo opstellen en heb oprecht te doen met hun kinderen die blijkbaar geen goed voorbeeld krijgen.

    Like

  10. Hier in de gemeente wordt heel intens herdacht. En bij de herdenking waar ik vanuit mijn werk bij betrokken ben worden heel bewust lagere school kinderen en middelbare scholieren betrokken. Ik vind het zo belangrijk dat we elkaar leren respect voor elkaar te hebben.

    Like

  11. Belachelijk echt! Ik vind dodenherdenking heel belangrijk en zal dat ook zeker doorgeven aan mijn kinderen. Ben ook een keer uitgevallen tegen een huisgenoot die harde muziek aanzette op dat moment (nog wel een psychologiestudent, had ik het niet van verwacht). Totaal respectloos. Wij proberen zelfs op zondag niet enorm te gaan klussen, ook al zijn de buren op ons rijtje niet gelovig.
    Ik vrees dat aanspreken geen zin heeft. Je hebt dan alleen jezelf ermee. Hopelijk kun je heel snel weer met plezier ernaartoe!

    Like

  12. Tsjonge jonge wat weten jullie het allemaal goed, probeer ook deze mensen in hun waarde te laten al is het niet jouw waarde.

    Like

  13. Wij vierden zaterdag de verjaardag van DH en om 8 uur zat het hele gezelschap, inclusief de kinderen (1 van 5 en 2 van 10 jaar), muisstil en respectvol naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte te kijken.
    Het was zo stil dat we een speld konden horen vallen.
    Moet eerlijk bekennen dat ik altijd zo in dat moment opga, dat ik de geluiden buiten niet eens meer hoor.
    Maar dat zelfs mijn kleine vriendje van 5 , altijd zeer aanwezig, muis- en muisstil was.
    Op zo'n moment ben ik zó trots op die kinderen, waarvan er overigens eentje van mij zelf is en de andere 2 zijn van mijn vriendin, en dat ook zij die zo belangrijke normen en waarden mee krijgen vind ik zo mooi en goed.

    Like

  14. ja ik vind ook dat je respect moet hebben met dodenherdenking maar ik twijfel of je anderen daarop moet aanspreken. De hond had het zeker ook gedaan als jij ermee liep maar nu heeft je kind ook een trauma. Ons is hetzelfde overkomen en dochterlief durfde daarna heel lang de hond niet meer uit te laten. Moeilijk hey ? Asociale mensen ik ga er een blokje voor om in ieder geval. Succes.

    Like

  15. Het ergste is dat je het de kinderen niet kan kwalijk nemen, maar ik kan me voorstellen dat je overstuur bent van zo'n stelletje “volwassen” horken. Dodenherdenking hoort bij de opvoeding. Je bent wel een enorme stakker als je daar geen respect voor op wilt brengen ;-(

    Like

Geef een reactie

