De tuin

Toen wij dit huis kochten was een van de dingen die we zo mooi vonden aan het huis, de tuin. Het is een joekel van een tuin naast het huis. Achter in de tuin staat een carport, die hebben de vorige bewoners gemaakt als overkapping voor een terras. Dan is er ook nog een trap naar boven waar een geheel betimmerd balkon van 70m2 is.

Nu denkt u vast, die Mevrouw Williams zal wel enorm uit haar dak gaan met zo”n tuin en zo”n balkon, maar eigenlijk sloeg ik dood qua ideeen.
We gooiden er een enorme trampoline in, een nog groter zwembad en de tuin was een klein beetje gevuld.
Maar de trampoline ging stuk, en het zwembad..sinds het buitenverblijf met het meertje voor de deur vinden we het zonde om hier het zwembad te vullen. Misschien een kleiner exemplaar ooit eens.

En toen was er een enorme tuin met drie soorten kliko”s (die wij hier otto”s noemen) :-).
Soms liep ik door de tuin en dacht nou jaa..wat is dit nu, hier heb je altijd van gedroomd en nu doe je er niets mee, er staat wat zwerfvuil, er staat konijnenhok en de honden vinden het geweldig om er te stoeien maar verder??

Gisteren bedachten wij een plan, we gingen het project tuin opknippen in stukjes.
Vandaag pakten we een zijkant aan, die lag vol met kiezels en die zouden we weggeven via de marktplaats. En op dat stukje zou ik samen met de oudste een moestuin aanleggen.
De oudste en haar vriend hielpen enthousiast mee en zo kwamen er steeds meer dozen met kiezels te staan.
Meneer Williams kwam uit een nachtdienst en kwam in de middag enthousiast mee helpen en zo maakten vele handen licht werk.

Inmiddels begint het iets vorm te krijgen en hebben de oudste en ik vandaag bedacht wat we er allemaal willen laten groeien. De jongste heeft groene vingers die gaat ook mee helpen.
We hebben al wat planten de revue laten passeren en we zijn enorm enthousiast.
Mocht u nog tips hebben, voor de moestuin laat u het mij graag weten

ik ben een beginneling!

21 thoughts on “De tuin

  1. Een tip van iemand die het ook ontbreekt aan groene vingers (ik zei de gek): zet er veel fruit in; weinig omkijken naar (alleen wat snoeien en … fruit plukken en bereiden) en toch iets uit eigen tuin!
    Ik heb me aan tomatenplantjes gewaagd dit jaar! Verder mini-appelboompjes, rode en witte bessen, bosbessen, frambozen, druiven, bramen en een kruisbes. Oh ja: wat aardbeienplantjes (in het najaar de grond in doen om in het voorjaar aarbeitjes te hebben).
    Verder heb ik vorige week wat kruidenplantjes gepoot en ben ik er drie aan het opkweken (dat probeer ik ieder jaar zonder resultaat, tot Senior me plaagde dat ik niet eens onkruid kan kweken, toen moest ik natuurlijk het tegendeel bewijzen:))
    Zoek naar een plantencentrum in de buurt, daar kun je goedkoop plantjes kopen om in de grond te zetten. Heb je ook meer kans van slagen dan met zaadjes beginnen!

    Succes!

    Het is wel erg leuk om alles op de voet te volgen met moestuinmaandag (zie Hollandse Klei-blog).

    Like

  2. Ik heb ook een grote tuin. Toen ik er pas woonde, legde ik ook een moestuin aan. Heel leuk. Maar als de groente geoogst is, blijf je met een kale tuin zitten.

    Like

  3. Ik zou ideeën zat hebben, ben gek op tuinieren. Helaas hebben we een klein balkon op dit moment. Maar ooit hopen we hier te verhuizen en dan is een eerste vereiste een tuin.

    Plezier daar!

    Like

  4. Lief is de tuinman hier in huis. Mijn aandeel beperkt zich tot opdrachten geven en wat plantjes uitzoeken voor in de plantenbakken en de borders. Dus helaas geen tips. Krijgen we het eindresultaat nog eens te zien?

    Like

  5. Mijn tuinen waren eerst een kleine wildernis en begonnen dan pas langzamerhand vorm te krijgen,…ik ben nml van de natuurlijke tuin, en die moet groeien,
    moes en kruid en sier, alles staat hier door elkaar heen 😉
    dusssss echte tips heb ik eigenlijk niet.

    Like

  6. Ik zou gaan voor sperciebonen, en dan het struikje/bosje, geen klim……lekkerste wat er is, tomaten…heb je een natte zomer doen ze niets, courgettes zijn ook valkuilen, dan hoef je anders niks meer te zetten want die plant wordt GROOT…
    Als je perse een bessensoort wil planten, zou ik voor de blauwe bes gaan, die heeft mooiere bloemetjes, lekkerdere besjes en ontzettend mooi herfstblad, en groeit niet zo ruig/groot….
    Frambozen kunnen tegen de muur/schutting…
    De eerste had een goede tip, ga plantjes kopen in een tuincentrum als je sla ofzo wil zetten..ooh ja, als je iets voor de soep wil, laat je niet verleiden tot lavas, kan wel, maar wordt ontzettend groot, plant dan selderij…da's meer in verhouding tot de rest wat er wrs komt…tuinbonen, ooohhh dat zou ik ook doen, maar da's voor volgend jaar want is nu te laat. Peultjes…is ook nog wel iets…je ziet het, ik ga voor de soortjes waar geen luizen, slakken en rupsen inkomen….:)dat heb je al heel snel buiten…

    Like

  7. Makkelijk zijn erwten, gewoon zaaien en binnen een week staan er al plantjes. Broccoli doet het ook goed (ik heb ze als mini plantjes gekocht), rode bieten. En met zoveel ruimte zou ik ook denken aan fruitboompjes, appel en pruim en bessenstruiken.
    Veel moestuinplezier.

    Like

  8. Wat een goed idee! In kleine stukjes, en dan lekker gaan tuinieren! Hoekje met dit, hoekje met dat. Rustig hoekje met een paar stoelen en een lekkere ligbank om alles te bekijken wat er groeit en bloeit 🙂

    Like

  9. Absolutely tomaten. De soep daarvan is niet te vergelijken met gekochte tomaten. Verder tomaten inkoken en invriezen (bijv. als ijsblokjes) en je hebt het hele jaar een basis voor saus.

    Leuk idee! Succes.

    Like

  10. Succes met je moestuin…wij hebben vorig jaar een “moesbak” geprobeerd. Zonder succes. . . Geen echte groene vingers. Ik zal in mijn blog de tuin eens showen, hij begint weer mooi te bloeien, misschien kan je zo wat ideeën opdoen…:-)

    Like

  11. Snijsla/knipsla zaaien. Kan eigenlijk niet mislukken en wil je een beetje sla op je boterham met kaas dan heb je zo wat geknipt. Het leuke is dat het na het knippen wee aangroeit. Je kunt natuurlijk ook veel zaaien en dan kun je het als maaltijdgroente gebruiken.
    Natuurlijk ook een bieslook- en peterselieplantje kopen bij het tuinentrum. Kan ook bijna niet fout gaan.

    Like

  12. Leuk, een (moes)tuin! Om heel eerlijk te zijn, rotzooien wij maar een beetje aan. Wij houden erg van bloemen en vlinder/bijen dus probere we het een en ander te combineren. De staat nu vol met akelei, wildemanskruit (o…alleen die naam al), later dit jaar volgen de stokrozen, vingerhoedskruid, lavendel, hortensia… Het is een kwestie van een beetje uitproberen en afhankelijk of je tuin op het noorden/zuiden enz ligt.
    Van groenten in de tuin heb ik geen verstand, maar een fruitboompje doet het altijd en is zeker een aanrader!
    Ik ben echt benieuwd wat jullie er van gaan bakken. Dus ik hoop van harte dat het wordt vervolgd.
    Fijne zondag en liefs,
    Kakel

    Like

Geef een reactie

